חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

החללית קאסיני עוברת היום בין שבתאי ובין הטבעות שלו

בר חיון
26.04.2017
הדמיה של הגשושית קאסיני | אילוסטרציה: NASA
הדמיה של הגשושית קאסיני | אילוסטרציה: NASA
החללית קאסיני מתחילה היום את סיבוב הפרידה שלה סביב כוכב הלכת שבתאי. היום (רביעי) תחל קאסיני לצלול אל בין האטמוספרה של שבתאי לבין טבעותיו המרהיבות, מרווח בן 2,400 קילומטרים והיא תעשה זאת עוד 22 פעמים על מנת להעמיק את הידע שלנו לגבי כוכבי לכת גזיים בכלל ושבתאי בפרט. באחת הצלילות בין כוכב הלכת לטבעותיו תתקרב החללית מאוד לענני שבתאי. בסופו של דבר, ב- 15 בספטמבר 2017, החללית תכוון ישירות את האטמוספרה של כוכב הלכת ותתרסק על פניו. 
 
קאסיני היא לוויין מחקר, גשושית רבת הישגים. היא שוגרה לחלל ב- 1997 וחצתה את מערכת השמש במסע שנמך שבע שנים. מאז שנכנסה למסלול סביב כוכב הלכת שבתאי ב- 1 ביולי 2004, היא הספיקה לצלם תמונות מרהיבות של כוכב הלכת וירחיו. הגשושית הויגנס שתפסה על קאסיני טרמפ ניתקה ממנה ונחתה על אחד העולמות המעניינים ביותר במערכת השמש, הירח טיטאן, בו התגלו אגמים נוזליים בין השאר. ב-2015 החללית קאסיני דגמה סילוני אדים שפורצים מהקוטב הדרומי של ירח הקרח של שבתאי, אנקלדוס ולאחרונה הכריזה נאס"א כי חיישני החללית גילו מולקולות של מימן בסילונים המעידים על תנאים שעשויים לקיים חיים תת-קרקעיים
 
 
אחד מירחי שבתאי המוזרים בצורתם, פאן, שצולם ב- 7 במרץ | צילום:  NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute
 
 
צילום מקרוב של קאסיני את ירח שבתאי, פנדורה, מה- 18 בדצמבר, 2016 | צילום: נאס
 
 
בחודשים האחרונים התקרבה קאסיני לטבעות החיצוניות באופן חסר תקדים וצילמה, לראשונה מקרוב, מספר ירחים שעד כה לא היו בהישג ידה, כמו פאן ופנדורה כאן למעלה. עתה הגיע השלב שבנאס"א מכנים, ה"גראנד פינאלה", שבו תקיף הגשושית את שבתאי במסלול פנימי ותגיע עד למרחק של 1,628 קילומטר מענני שבתאי. נאס"א מצפה שהמרווח בין עננים אלה לבין הטבעות יהיו ללא עצמים גדולים שעלולים לפגוע בגשושית. ואולם, בצלילה הראשונה מתכוונים המדענים להשתמש באנטנה הגדולה בתור מגן, ליתר ביטחון. 
 
 
 
המחווה של גוגל היום לחללית קאסיני באנימציית הדודל
אחד מירחי שבתאי המוזרים בצורתם, פאן, שצולם ב- 7 במרץ | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute
 
 
 

צפו בגראנד פינאלה של קאסיני בהדמיה של 360 מעלות (גררו את העכבר כדי להתבונן סביב). 
 
תגיות: