מחקר ישראלי יחקור את מקור השביטים ביקום

סוכנות החלל הישראלית
26.06.2014
החללית רוזטה

מחקר ישראלי במימון משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל יאפשר ללמוד על ראשית היקום באמצעות מדידת הגזים הנפלטים מכוכב השביט "צ'ריומוב-גרסימנקו" באמצעות הנחתת גשושית על פניו.

מחקר ישראלי במימון משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל בראשות פרופ' עקיבא בר-נון וד"ר דיאנה לאופר מאוניברסיטת תל-אביב ובשיתוף סוכנות החלל האירופית ונאס"א, יאפשר ללמוד על ראשית היקום על-ידי מדידת הגזים הנפלטים מכוכב השביט "צ'ריומוב-גרסימנקו" באמצעות הנחתת גשושית על פניו.

למדו על פרוייקט הנחתת גשושית על כוכב השביט מסרטון של סוכנות החלל האירופית:

הנחתת "פִילֵאַה" תבחן את הרכב הקרח ממנו עשוי השביט כדי ללמוד על מקור השביטים ביקום והשפעתם האפשרית על החיים על פני כדור הארץ. הנחתיתה על פני השביט העשוי קרח התבצעה בעזרת צילצלים וברגים שחדרו לעומקו. אמצעים הדרושים כדי להחזיקה על פניו הפריכים של השביט הזעיר (כמעט) וחסר כוח הכבידה, שמזכירים שלג רך שזה עתה נפל.

החללית רוזטה של סוכנות החלל האירופית שוגרה בשנת 2004 ובאוגוסט 2014 נכנסה החללית למסלול סביב השביט והחלה במדידות של הגזים הנפלטים ממנו. ב-12 בנובמבר 2014 הונחתה הגשושית הנחתת פִילֵאַה על השביט בהצלחה. היתה זו הנחיתה הראשונה בהיסטוריה על כוכב שביט.

קבוצת חוקרים בחוג לגיאופיזיקה ולמדעים אטמוספיריים ופלנטריים באוניברסיטת תל אביב בראשות פרופ' עקיבא בר-נון וד"ר דיאנה לאופר, עוסקת ב-30 השנים האחרונות בחקר שביטים ונחשבת לקבוצה המובילה בעולם בחקר הגזים, הקרח והאבק המשתחררים מהשביטים בהתקרבם לשמש, אשר יוצרים את ההילה והזנב של השביטים.

פרופ' בר-נון וד"ר דיאנה לאופר מאוניברסיטת תל אביב הם שותפים מרכזיים בפעילותם של שני מכשירים המצויים על החללית רוזטה לצורך ביצוע המשימה: המכשיר ROSINA של סוכנות החלל האירופית והמכשיר ALICE של נאס"א, שתפקידם לאסוף נתונים על הגזים הנפלטים מהשביט. מידע שיתקבל מהגזים עשוי ללמד אותנו מידע חדש על ראשית היקום והיווצרותו.