חינוך לחלל
arrow-left
עשו זאת בעצמכם

בונים את החללית בראשית

עבור מי
 - 
תלמידי יסודי
חטיבת ביניים
משך פעילות
 - 
15 דקות
activity Image
דגם בראשית

החללית בראשית שלנו שקלה 600 קילו. מטר גובה. שני מטר רוחב. מנוע ראשי, 8 מנועי צד. אז מה חשוב שהגשושית שלכם תכלול? עקבו אחר ההוראות הבאות, ובנו לכם חללית בראשית משלכם. תוכלו כמובן לקחת לכם חופש יצירתי, להוסיף ולשנות את חלקיה כיד דמיון. 

 

רשימת חומרים:

  1.  ארבעה כדורי קלקר או פינג פונג או כדורים בגודל דומה
  2. קרטון חלב או קרטון אחר שניתן לצייר עליו
  3. נייר כסף
  4. שיפודים או מקלות דקים
  5. ספוג או קפיצים או חומרים מתאימים אחרים - כמוסבר בהוראות הבאות
  6. מספריים
  7. דבק סטיק
  8. חומרי יצירה ומחזור אחרים

 

מה עושים: 

  1. מיכלי דלק - לבראשית היו 4 מיכלי דלק - תוכלו להשתמש בארבעה כדורי קלקר או פינג פונג, או קופסת רשת של גבינה צפתית ובה כדורי נייר.
  2. פאנלים סולריים - שימו לב שאת הפאנלים יש לבנות כך שיוכלו לפנות לשמש, גם לאחר הנחיתה. תוכלו להשתמש בקרטון חלב עם הקוביות הכחולות, ולגזור ממנו לוחות סולאריים בגודל שתרצו.
  3. עוקב כוכבים - זה הוויז שלנו בחלל, בעזרתו נוכל לנווט גם באפלת החלל. לעוקב הכוכבים מעין מצלמה מיוחדת המסוגלת לצלם את הכוכבים אליהם פונה החללית, ולפי מיקום הכוכבים לחשב את מיקום וכיוון החללית. תוכלו לייצר רכיב זה באמצעות קרטון, או חומרי מחזור אחרים.
  4. תקשורת - החללית בראשית יצרה איתנו קשר באמצעות רדיו ומשדר שהיו על החללית, ואנטנות ענק שהיו פרוסות בכל רחבי כדור הארץ. המסע עד לירח הוא רחוק, וכדור הארץ מסתובב, ולכן חשוב היה שתהיה לנו פריסת אנטנות במספר נקודות ברחבי כדור הארץ. את האנטנות ניתן לעשות באמצעות קשים או מנקי מקטרות, וכן מקרטון או נייר כסף. 
  5. שמיכה תרמית - בחלל קר מאוד. מינוס 270 מעלות! כדי שהלוווין שלנו יוכל לשמור על בריאותו, צריך לעטוף אותו בשכבת מגן תרמית - שמיכה. ניתן לעשות זאת באמצעות נייר כסף פשוט.
  6. רגלי נחיתה - לחללית בראשית תוכננו רגלים ייחודיות שתוכננו במיוחד לספוג את עוצמת הנחיתה על הירח. זה שלב חשוב בבנייה שלכם וגם קשה. תהיו יצירתיים ויצירתיות. תוכלו לבנות את הרגליים ממקלות, שיפודים, או קרטון, ותוכלו לשלב ברגליים אמצעים שונים שיכולים לספוג או לשכך את עצמת הנחיתה - כמו ספוגים, קפיצים, או כל רעיון מקורי אחר.
  7. דגל ישראל - לא לשכוח להוסיף דגל קטן וחמוד על החללית הגמורה. תוכלו גם להוסיף דגל משלכם, או סמלים קטנים אחרים שתרצו לשלוח לירח!
  8. ניתן להיעזר גם במערך ההפעלה הנהדר הזה, שמלמד כיצד בונים לוויינים. חלק ניכר מהעקרונות לבניית חללית ולווין דומים.