חינוך לחלל
arrow-left
עשו זאת בעצמכם

אבולוציה של לוויינים

תחום
 - 
ישראל בחלל
טכנולוגיה
עבור מי
 - 
תלמידי יסודי
משך פעילות
 - 
5 דקות
activity Image
מדעטק

לוויין הוא גוף שמיימי המקיף גוף שמיימי אחר. הלוויינים הראשונים שוגרו בשנות החמישים של המאה הקודמת, ומאז משוגרים לוויינים על ידי מדינות שונות. אחד השינויים שעברו ועוברים הלוויינים מראשית דרכם ועד היום, הוא בגודל ובמשקל שלהם. מלוויינים ששוקלים עד 5 טון וגודלם כשל מכונית, הגענו ללווינים בגודל קופסת נעלים ששוקלים פחות מבקבוק מים גדול. לוויינים גדולים זקוקים למשגרים גדולים ויקרים מאוד. לעומת זאת, עלות הבנייה של לוויינים קטנים וקלים זולה משמעותית, ובגלל גודלם הקטן - ניתן לשגר מספר לוויינים יחד ובכך לחסוך עלויות אדירות. כיום קיימים אפילו לוויינים זעירים בגודל של כרטיס אשראי ובמשקל של גרמים אחדים.

 

הלוויין שתבנו היום הוא דגם מוקטן של לוויין מסוג ברייט (brite), ננו-לווין תוצרת קנדה שמידותיו 20X20X20 ס"מ. הוא חלק מקבוצה של 6 לוויינים ששוגרו ב-2013, למדידת שינויים בבהירות הכוכבים. בנוסף, הכנו עבורכם לוויין "ריק", כדי שתוכלו לתכנן עבורו משימה שלכם ולעצב אותו בהתאם. למשל, אם המשימה שבחרתם היא איסוף זבל חלל, עצבו את הלוויין כמו משאית זבל- ציירו עליו זרועות נשלפות שיוכלו לאסוף אשפה ולמעוך אותה, ציירו לו מצלמה שיוכל לשדר לארץ מה הוא רואה ולקבל הוראות בהתאם. תנו לדמיון שלכם לעוף!

 

מה עושים?

  1. מתכננים משימה ללווין, מציירים וצובעים בהתאם. חישבו- האם אתם מתכננים לוויין תצפית? תקשורת? ניווט? האם הוא מכוון לכדור הארץ או למקום אחר? ציידו אותו בהתאם!
  2. בונים את ננו הלווין ובוחרים לו שם מתאים.

 

הוראות לבנייה

  1. מורידים את הקובץ כאן ומדפיסים. 
  2. גוזרים את הלוויין לפי הקווים (צורה של צלב).
  3. מקפלים את השוליים בחלקים הצרים.
  4. מקפלים לצורת קוביה, מורחים דבק על השוליים הצרים ומדביקים.
  5. משגרים לחלל.
 

436437main_GPN-2003-00028_full.jpg

Tiros-1 לוויין מזג האוויר הראשון
Tiros-1 לוויין מזג האוויר הראשון. קרדיט: NASA
 

640px-NOAA-18_or_19_rendering.jpg

Noaa 18 לוויין מזג אוויר מודרני
Noaa 18 לוויין מזג אוויר מודרני. קרדיט:NOAA NESDIS
 
מדעטק