חינוך לחלל
arrow-left
עשו זאת בעצמכם

עצבו לכם חליפת חלל

תחום
 - 
משימות חלל
האדם בחלל
עבור מי
 - 
תלמידי יסודי
משך פעילות
 - 
25 דקות
activity Image
צילום רנטגן של חליפת החלל של אלן שפרד במשימת אפולו לירח | צילום: Mark Avino/Smithsonian Institution

חליפת חלל היא לא סתם תלבושת אחידה של אסטרונאוטים. היא נועדה להגן על האסטרונאוט מפני התנאים הקטלניים השוררים בחלל החיצון ומפני התנאים השוררים בעת ההמראה. החליפה מספקת למי שלובש אותה תנאים דומים לאלו שקיימים על כדור הארץ: לחץ אוויר, טמפרטורה נוחה וכמובן, חמצן. כל זאת, גם כאשר התנאים החיצוניים בחלל הם שונים לחלוטין (חום או קור קיצוניים, חוסר בחמצן וכו').
באופן גס - ניתן לחלק את חליפות החלל הקיימות לשני סוגים: 

  1. חליפה ללבישה בתוך החללית- חליפות הנלבשות בתוך החללית על מנת להגן על האסטרונאוטים בזמן שיגור ובדרך חזרה לכדור הארץ. חליפה זו מווסתת את לחץ האוויר ומספקת חמצן לנשימה. בתוך החליפה עשויים להיות מותקנים עזרים לנחיתת חירום, כמו מצנח, מים לשתייה וסירה מתנפחת, למקרה שהאסטרונאוטים ינחתו בים.
  2. חליפה לביצוע "הליכות חלל" - מעין חללית אישית הנלבשת כאשר האסטרונאוטים יוצאים מהחללית לחלל הפתוח או לפני השטח של גרמי שמים אחרים כמו הירח, ובעתיד - מאדים!
     

החליפה המשמשת להליכות חלל היא מורכבת במיוחד. פרט ללחץ אוויר, חמצן לנשימה ושמירה על טמפרטורה נוחה החליפה מגנה עליהם מפני קרינה ואף מפני פסולת זעירה שעפה בחלל. יש לה גם מערכת לתקשורת עם הצוות בחללית וצוות הבקרה בכדור הארץ. לחליפות מסוימות יש אפילו מאיצי רקטות למקרה בו האסטרונאוטים מסתבכים בצרות! 

 

מה עושים?

ענו על השאלות הבאות: 

  • איזה סוג חליפה תרצו לעצב? 
  • מה הם החלקים השונים של חליפת החלל?
  • אילו מערכות חשוב שיהיו מותקנות בחליפת החלל שתעצבו?
  • צייירו את החלקים השונים של חליפת החלל שבחרתם ועצבו לפי טעמכם.
  • כתבו הסבר קצר על העיצוב של חליפת החלל שלכם. 
  • מומלץ לחלק את ציור החליפה לחצי- לאורך- כך שתוכלו לצייר בצד אחד את החלק החיצוני ובצד השני את החלק הפנימי, כדי שהמערכות והציוד יהיו גלויים.