חינוך לחלל
arrow-left
עשו זאת בעצמכם

שיגור גזר לחלל!

תחום
 - 
טכנולוגיה
משך פעילות
 - 
10 דקות
activity Image
שיגור גזר

בטילים המשוגרים לחלל מתרחש תהליך כימי המייצר את הכוח המניע שלהם. האם אפשר ללמוד מ...גזר על האופן בו טילים נעים? הצטרפו אלינו לניסוי פשוט עם חומרים מהמטבח הביתי וגלו את כוחו של הגזר!

יש לבצע את הניסוי בנוכחות מבוגר/ת כמו כן, הניסוי עלול להרטיב את משטח העבודה.

מה עושים?

  1. מזגו 250 מ"ל (בערך כוס אחת) חומץ לתוך הבקבוק.
  2. חתכו את אחד מקצוות הגזר כך שיהיה בצורה של חוד, נסו לאטום את פיית הבקבוק עם הגזר. אם צריך, התאימו את גודל הגזר עם הסכין לפיית הבקבוק. 
  3. התאמנו על סגירת פיית הבקבוק עם הגזר עוד לפני תחילת הניסוי והתגובה הכימית. לחצו את הגזר בחוזקה ובתנועה סיבובית לתוך פיית הבקבוק כדי שיאטום את הבקבוק. שימו לב שהגזר לא גדול וכבד מדי. הוציאו את הגזר מהפייה. 
  4. הניחו שתי כפיות סודה לשתיה במרכז ריבוע נייר טואלט, גלגלו את הנייר לכדי שקיק קטן. 
  5. הגיע רגע האמת – בזריזות הכניסו את הנייר המגולגל עם האבקה לתוך החומץ, אטמו את הבקבוק בחוזקה בעזרת הגזר, הניחו את הבקבוק וברחו למקום רחוק. שימו לב, במידה וניתן לשמוע גז יוצא מהבקבוק זה מרמז על כך שהגזר לא אוטם מספיק טוב את הבקבוק ויש לבצע את הניסוי מההתחלה ולהתאמן על האטימה.

 

מה קורה כאן?
בבקבוק מתחילה תסיסה ונוצרות בועות. זו תגובה כימית המתקיימת בין החומץ לסודה לשתייה, מהלכה נוצר גז הנקרא פחמן דו חמצני, המוכר לכם ממשקאות מוגזים כמו קולה וספרייט. הגז מתפשט בתוך הבקבוק, אך מכיוון שהבקבוק אטום היטב, אין לגז עוד הרבה מקום להתפשט אליו והוא נדחס ומתחיל ללחוץ על דפנות הבקבוק. דפנות הבקבוק עמידות, אך הלחץ הולך וגדל. נקודת החולשה היא פקק הגזר שמשוגר כלפי מעלה בלחץ הגז.

קיבלנו טיל ביתי, טיל גזר! למעשה, הגזר נע יותר כמו כדור שמשוגר מתותח מאשר כמו טיל. שלא כמו הגזר הנע בעקבות לחץ הגז שנשאר בבקבוק, טילים המשוגרים לחלל נושאים עימם את הדלק שלהם.
כמה גבוה עף הגזר? תוכלו לנסות עם כמויות שונות של חומץ ואבקת סודה לשתייה ולהבחין בהבדלים.
 

 

מוזיאון המדע ירושלים