חינוך לחלל
arrow-left
תוכניות חינוך

תוכנית חקר: דוכיפת 3

לוויין החישה מרחוק שנבנה על ידי תלמידי תיכון שער הנגב והמרכז למדעים הרצליה

lesson Image
תלמידים מרכיבים את הלוויין דוכיפת 3. צילום: מרכז המדעים הרצליה

במהלך השנים 2016 - 2018 התקיימה בשער הנגב פעילות ייחודית לתכנון ובניית הלווין "דוכיפת 3" בשילוב עם המרכז למדעים הרצליה.

 

מטרת הלוויין דוכיפת 3

פרט להיותו פלטפורמה חינוכית לתלמידים, דוכיפת 3 הוא לוויין חישה מרחוק שמטרתו לצלום ולחקור את כדור הארץ כחלק ממחקרים אקולוגיים. 

 

מבנה הלוויין ואתגר הצילום

דוכיפת 3 הוא קובסאט בגודל 3U, כלומר: 10X10X30.05 ס"מ. למרות קוטנו, הוא כולל את כל המערכות הנחוצות ללוויין רגיל, כולל מערכת בקרת אנרגיה, מערכת תקשורת ומערכת בקרה תרמית. התלמידים נאלצו להתמודד עם אתגר קצב נתונים נמוך יחסית ומצאו פתרון יצירתי: מנגנון לעיבוד תמונה על גבי הלוויין, שיסנן את התמונות הרלוונטיות ורק אותן שולח לכדור הארץ. 

 

הפרויקט החינוכי 

על מנת לאפשר סביבה תומכת שתאפשר תכנון ושילובי לווין, היה צורך להקים מערך

תומך הן בהיבט הפדגוגי והן בהיבט של תשתיות. בהיבט הפדגוגי היה צורך להכשיר את הילדים בנושאים הקשורים לחלל אשר אינם מהווים חלק מהלמידה הפורמלית בבתי הספר. נושאים כמו תקשורת רדיו, פיתוח מוצר וביצוע סקרי פיתוח, בדיקות לווין, פיתוח תוכנה, מבוא לחשמל, תהליכים עיקריים בהנדסת מערכת ועוד. בנוסף הוקמה תשתית של חדר נקי ותחנת קליטה לווין.

 

פרטים נוספים

 

שיגור הלוויין
-

לאחר שנתיים של עבודה דוכיפת 3 שוגר לחלל לגובה של 550 ק"מ מתחנת השיגור בצ’נאי שבהודו, על גבי טיל PSLV של סוכנות החלל ההודית. כשעה וחצי לאחר השיגור, הלווין כבר שידר אותות ראשונים למרכז התקשורת המיוחד שנבנה בתחנת הקרקע בישראל. 

 

כשעה לאחר השיגור תחנת הקרקע במרכז המדעים בהרצליה לא הצליחה לקלוט אותות מהלוויין בעת המעבר הראשון שלו מעל ישראל והיה חשש לתקלה. אבל כעבור דקות חובבי רדיו בפנמה ואחר כך בפוארטו ריקו, קלטו איתותים מהלוויין. לאחר ניתוח הנתונים אושר כי אכן מדובר בלוויין דוכיפת 3 וסריקת המערכות העלתה כי הכל תקין. 

 

צפו בסרטון השיגור: