תכנית חקר דו-שנתית: מושבה על מאדים

אב

תכנית חקר במדעי החלל ובביולוגיה לתלמידים מצטיינים, שתעסוק בסוגיות ביולוגיות לקיום בני אדם על מאדים
שתף:
הדמיה של מושבה על צילום אמיתי של פני השטח במאדים | עיבוד: Dmytr0
חטיבת מדעי החלל במרכז נוער שוחר מדע ע"ש מאירהוף, בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, מקיימות תוכננית ייחודית שתעסוק בסוגיות ביולוגיות לקיום בני אדם על מאדים. ובמילים אחרות, כיצד יוכלו בני אדם להקים מושבות בנות-קיימא בכוכב הלכת האדום, תוך התחשבות בתנאי השטח וצרכים אנושיים בסיסיים.

General card

סרט סיכום פרויקט מושבה על מאדים
03.01.2019
הושלמה הדמיית מאדים בירושלים על ידי תלמידי התיכון
22.07.2018
הדמיית מאדים של נוער שוחר מדע ע"ש מאירהוףהדמיית מאדים של נוער שוחר מדע ע"ש מאירהוף

הוא אמנם נראה רחוק, ובלתי מושג, אבל נראה שמאדים קרוב מאי פעם. קבוצת תלמידי תיכון מאזור ירושלים המשתתפים בתכנית חקר חדשנית ביוזמת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע הקימו מושבה המדמה את החיים על מאדים ממש כאן בירושלים ודימו את חיי היום יום על הכוכב.  לפני כשבוע אף זכו התלמידים לפגוש את ראש נאס"א ג'ים בריידנסטין בעת שביקר בישראל.

לדברי מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע אבי בלסברגר: "באמצעות ההתנסות המעשית, החקירה והתכנון, נחשפים התלמידים למורכבות שבמשימות חלל, לשאלות שמעסיקות חוקרים ומהנדסים, וגם לריגוש ולקסם שבחקר החלל".

במסגרת התכנית, המתקיימת במרכז נוער שוחר מדע ע"ש מאירהוף בהנחיית הראל בן-עמי, הקימו התלמידים על שטח בקמפוס גבעת רם באוניברסיטה העברית כיפה גאודזית ופיזרו בשטח אדמה המדמה את אדמת מאדים. בתוך הכיפה הגאודזית הוקמה מערכת תקשורת אשר מחוברת לחדר הבקרה ב"כדור הארץ".  לצד המבנה הוצבה חממה לעריכת ניסויים ביולוגיים.

תלמידי התיכון במפגש עם ראש נאס"א, ג'ים בריידנסטין

שיחות ממאדים

בהדמיה הראשונה שהתקיימה לפני מספר ימים, הסתובבו התלמידים בשטח בחליפות אסטרונאוטים וקסדות וערכו בחממה ניסוי לבדיקת השדה המגנטי במאדים. בנוסף ערכו התלמידים סימולציה של שיחות מ"מאדים" עם רופא ועם המשפחה.

הדמיית המושבה על מאדים שבנו בירושלים מהווה את התשתית לתחילתן של הדמיות המשימות על מאדים. 15 תלמידים מצטיינים מכיתה י' מגיעים מדי שבוע לאוניברסיטה העברית כדי להתעמק במדעי החלל, אסטרונומיה וביולוגיה. בנוסף ללימודים השבועיים, יוצאים התלמידים לסיורי שטח ותצפיות במדבר, הכל במימון סוכנות החלל הישראלית.

כחלק מפעילות התכנית יצאו התלמידים באפריל למחנה שטח והישרדות בן יומיים באזור המדמה סביבת מאדים במכתש רמון. לאורך המחנה נחשפה נבחרת התלמידים למשימות הדמיה כהכנה למסע אל מאדים.
הרשמה לתוכנית 2017 - 2018
17.09.2017
חטיבת מדעי החלל במרכז נוער שוחר מדע ע"ש מאירהוף וסוכנות החלל הישראלית מזמינות תלמידי ותלמידות כיתה י' לתכנית חקר דו-שנתית במדעי החלל ובביולוגיה לתלמידים מצטיינים.

פרטים נוספים:
  • מטרת התכנית: ביצוע מחקר הדרוש להבנת התשתית הנדרשת לקיום בסיסי של בני אדם על כוכב הלכת מאדים.
  • מה בתכנית: לימודי מדעי החלל ולימודי ביולוגיה המלווים בניסויים בטכנולוגיה מתקדמת, סיורי שטח, מחנה תצפיות במדבר, לימודי אסטרונומיה, אסטרופיזיקה ואסטרוביולוגיה. התלמידים יבנו "סביבת מאדים" באוניברסיטה העברית ויבצעו בה מחקרים.
  • מתי התכנית תחול: החל מדצמבר 2017 ועד בינואר 2019. התכנית תתקיים פעם בשבוע בימי חמישי, שעות 17:00 - 20:00.
  • כיצד מצטרפים: מיונים מיועדים לתלמידי ותלמידות כיתה י' ויחלו באוקטובר 2017
  • עלות: שכר לימוד יהיה בסך 300 שקל לשנתיים. התכנית ממומנת על ידי סוכנות החלל הישראלית.
  • להרשמה: כנסו לאתר מרכז נוער שוחר מדע.
  • לפרטים נוספים: אנא שילחו לנו מייל.