סקרני חלל
מושגי חלל

צבירי כוכבים וצבירי גלקסיות

news Image
הדמייה הממחישה את מארג היקום - מבנה היקום בקנה גדול ממדים. שימו לב, האזורים הצפופים הם צבירי גלקסיות! | ESA
צביר הוא אוסף של עשרות עד מיליונים של כוכבים שנוצרו מאותו ענן גז ונעים יחדיו בחלל. ישנם צבירים כדוריים המלוכדים בחוזקה רבה בעזרת כוחות הכבידה של הכוכבים, ומרבית הכוכבים בהם הם קשישים בני מיליארדי שנים. אופן ההיווצרות של צבירים אלו עדיין אינו ברור לנו, אולם חוקרים מעריכים כי הם מהגופים העתיקים ביותר בגלקסיה שלנו, ועל כן ישנה חשיבות רבה להבנת תהליך היווצרותם. צבירים אלה יכולים להכיל עד מיליוני כוכבים!

יש גם צבירים פתוחים, אשר שמם מלמד כי הם הרבה פחות צפופים ודחוסים. צבירים אלו גם מכילים מספר מצומצם יותר של כוכבים – עד כמה אלפים. צבירים פתוחים ייווצרו מתוך ערפילית, אשר יכולה לשמש בית גידול ללידתם של אלפי כוכבים חדשים.

כוכבים הם לא הגופים היחידים שמסתדרים בצבירים. כוח הכבידה של החומר גורם לכך שכל הגופים אוהבים להסתדר יחד בקבוצות. כך מיליוני כוכבים מסתדרים יחד בצבירים. הצבירים מסודרים יחד עם עוד מיליארדי כוכבים בתוך גלקסיות. הגלקסיות בתורן מסתדרות בתוך צבירים של גלקסיות – היכולים להכיל עד אלפים רבים של גלקסיות יחד. וכך זה נמשך – גם כשקנה המידה גדל והולך, אנו מגלים שכל הגופים מסתדרים בקבוצות קבוצות ברחבי היקום, עד לאן שנוכל להביט.

אחד מצבירי הכוכבים המפורסמים הוא צביר הפליאדות. הוא נראה בחודשי הסתיו והחורף בקבוצת שור, ובעין הוא נראה כקבוצה קטנטנה שחדי העין יבחינו שהיא מכילה כ-6 כוכבים. אם נביט בצביר במשקפת, נגלה עשרות כוכבים המצויים בו! שמו העברי של הצביר הוא כימה והוא מוזכר בספר איוב וגם בספר עמוס, אבל כולנו מכירים אותו דווקא בשמו היפני – סובארו. אם תציצו בסמלן של מכוניות אלה, תבינו מדוע.

קראו עוד: