סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

איזה מין כלי רכב יצטרכו האסטרונאוטים על הירח בתוכנית ארטמיס?

5LM_GM_Lunar_Vehicles_teaser_2.0.jpg

הדמיית אומן של רכב הנדידה הירחי החשמלי והאוטונומי. קרדיט: לוקהיד מרטין/ג'נרל מוטורס
הדמיית אומן של רכב הנדידה הירחי החשמלי והאוטונומי. קרדיט: לוקהיד מרטין/ג'נרל מוטורס

 

לוקהיד מרטין כבר הודיעה כי תשתף פעולה עם ג'נרל מוטרוס בניסיון לייצר רכב נדידה ירחי שיהיה חשמלי ואוטונומי, ויוכל לנסוע למרחקים ארוכים בהרבה מהרכב ששימש את האסטרונאוטים במשימות אפולו.

 

לשני החידושים האלה – חשמלי ואוטונומי – יתרונות חשובים על פני הירח. להבדיל מרכבי הנדידה באפולו, שפעלו על סוללות בלתי ניתנות להטענה, את רכב הנדידה החשמלי ניתן יהיה להטעין מחדש בבסיס הירחי, או בנסיעה – באמצעות לוחות סולאריים שיותקנו על גבי הרכב עצמו. אחרי הכול, לפחות במהלך השבועיים בחודש שבו חציו פונה לשמש, הירח שלנו טובל באור חזק מאוד, שאינו מסונן על ידי אטמוספירה.

 

אבל זאת רק ההתחלה. החידוש הגדול הוא האוטונומיות של הרכב. רק כ-5% מפני הירח נחקרו באופן ישיר, ומכיוון שצוותי ארטמיס יהיו עסוקים בשנים הראשונות בבניית הבסיס והתשתיות, הרכבים האוטונומיים, בדומה לרוברים על הירח ועל מאדים, יוכלו לעשות את עבודת החקר הזאת עבור האסטרונאוטים: למפות את פני השטח, לנתח תצורות גאולוגיות – ועל הדרך לאסוף חומרי בנייה לבסיס. למעשה, רכב הנדידה הירחי החדש ישמש גם כרובר עצמאי, שאינו זקוק לאסטרונאוטים כלל, וגם ככלי רכב לשימוש האסטרונאוטים.

 

כמובן, במקרה של תקלה במערכת האוטונומית יוכלו האסטרונאוטים לעבור להפעלה ידנית. הסכנה החמורה יותר היא שהתקלה במערכת תתרחש בזמן שרכב הנדידה הירחי פועל אוטונומית – כי אז האסטרונאוטים יצטרכו ללכת לאסוף אותו.

 

לוקהיד מרטין אינה היחידה כמובן. כמה חברות מתחרות על הזכות לייצר את הדור הבא של רכבי חלל. הסטרט-אפ אסטרולאב אפילו בנה אב טיפוס עובד של רכב ירחי, FLEX שמו, והזמין את האסטרונאוט הקנדי כריס הדפילד לקחת אותו לנסיעת מבחן בעמק המוות בקליפורניה. אבל תהיה אשר תהיה החברה שתזכה בסוף במכרז, אין ספק שהרכב שייבנה יהיה הרבה, אבל הרבה יותר שווה מרכבי הנדידה של אפולו.

 


כריס הדפילד חורש את עמק המוות עם אבטיפוס של ה-FLEX