יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

הלילה: הירח, מאדים, צדק ונפטון מצטופפים בשמיים

יום שלישי 24.5.22

מתי נראה את כל כוכבי הלכת עומדים בשורה? בערך בעוד 500 שנה 

-

החל מ-2:00 לפנות בוקר ועד הזריחה של יום רביעי, 25 במאי, השמיים יסדרו לנו מופע מרהיב: בכיוון מזרח יתקבץ חרמש הירח עם מאדים, צדק ונפטון. ארבעת הגופים יימצאו כולם במעגל שקוטרו פחות מ-7 מעלות קשת (כ-14 פעמים קוטר הירח המלא) בקבוצת הכוכבים דלי.

 

בעת ההתקבצות יחלוף הירח דרומית למאדים, שקל לזהותו בשל בהירותו הרבה וגונו הכתמתם-אדום. ממזרח למאדים יופיע צדק, הגדול בכוכבי הלכת. גם את צדק קל לזהות: הוא גרם השמיים הבהיר ביותר אחרי הירח בשעות המאוחרות של הלילה, והוא ניכר בגונו הצהבהב-לבן. מבט בטלסקופ חובבים קטן או במשקפת שדה יגלה גם את ארבעת ירחיו הגדולים – איו, אירופה, גנימד וקליסטו.

 

כוכב הלכת השלישי המשתתף בהתקבצות זו, נפטון, ייראה ממערב למאדים, בערך כפליים מהמרחק שבין מאדים לצדק. את נפטון, כוכב הלכת הרחוק במערכת השמש, אי אפשר לראות בעין בלתי מזוינת – אבל בעזרת טלסקופ קטן, בהגדלה של x150, הוא ייראה כדסקה קטנטנה וכחלחלה.

 

התקבצות של כל כוכבי הלכת

בעזרים לימודיים מראים לנו תמיד את השמש הענקית ולצידה, בשורה אחת, כל כוכבי הלכת. אבל האם נראה אי פעם את המראה הזה בשמיים?
 

1280px-Solar_System_true_color.jpg

הדמיה של השמש וכל כוכבי הלכת במערכת השמש. זה בחיים לא ייראה ככה בשמיים. קרדיט: CactiStaccingCrane
הדמיה של השמש וכל כוכבי הלכת במערכת השמש. זה בחיים לא ייראה ככה בשמיים. קרדיט: CactiStaccingCrane

 

התשובה הקצרה היא: לא. למסלולו של כל אחד מכוכבי הלכת יש הטיה קטנה (או גדולה) ביחס לשמש, כלומר ביחס למישור המִלקֶה, ולכן הם לעולם, אבל לעולם, לא יעמדו בשורה אחת מושלמת כמו בתמונות.

 

עם זאת, כוכבי הלכת בהחלט יכולים להתקבץ זה עם זה, כלומר להימצא באותו אזור של השמיים, כמו בהתקבצות של מאדים, צדק ונפטון ב-25 במאי. ואשר להתקבצות של כל שמונת כוכבי הלכת, ובכן – ההתקבצות האחרונה אירעה בשנת 949 והבאה תקרה ב-6 במאי 2492.

 

לא רוצים לחכות עד 2492? אל תחכו לענקי הקרח אורנוס ונפטון, שממילא בלתי אפשרי לראות בלי טלסקופ, אלא תסתפקו בחמשת כוכבי הלכת הבהירים חמה, נוגה, מאדים, צדק ושבתאי. במקרה כזה ההמתנה תהיה קצרה בהרבה: כוכבי הלכת הללו הסתדרו כמחרוזת פנינים מרהיבה ב-2002, והם יעשו זאת שוב ב-8 בספטמבר 2040. 

תגיות:
sky calendar Image
התקבצות של הירח עם מאדים וצדק ב-1 במאי 2011. קרדיט: G.Hüdepohl (atacamaphoto.com)/ESO