יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

נוגה והירח בלב העקרב

יום שבת 09.10.21

בערבים הנעימים של חודשי הסתיו ניתן עדיין להבחין באחת מקבוצות הכוכבים הבולטות בשמיים: קבוצת עקרב. קבוצת הכוכבים הזו מתגלה לה מעל האופק הדרום-מערבי מרגע שהשמש שוקעת. בשעות הערב של 9 באוקטובר יתווספו לקבוצה המרשימה שני שיאני הבהירות של שמי הלילה: הירח וכוכב הלכת נוגה. השניים יסתדרו להם בקו אופקי ישר כסרגל, עם לב ליבו של העקרב, הכוכב הבהיר ביותר בקבוצה – אנטרס (Antares). חרמש הירח יהיה מימין, נוגה במרכז, ואנטרס, שיבלוט בצבעו האדום – משמאל.

-

בערבים הנעימים של חודשי הסתיו ניתן עדיין להבחין באחת מקבוצות הכוכבים הבולטות בשמיים: קבוצת עקרב. קבוצת הכוכבים הזו מתגלה לה מעל האופק הדרום-מערבי מרגע שהשמש שוקעת. בשעות הערב של 9 באוקטובר יתווספו לקבוצה המרשימה שני שיאני הבהירות של שמי הלילה: הירח וכוכב הלכת נוגה. השניים יסתדרו להם בקו אופקי ישר כסרגל, עם לב ליבו של העקרב, הכוכב הבהיר ביותר בקבוצה – אנטרס (Antares). חרמש הירח יהיה מימין, נוגה במרכז, ואנטרס, שיבלוט בצבעו האדום – משמאל. מימין לאנטרס (ממערב לו) תוכלו להבחין בשורה כמעט ישרה של שלושה כוכבים בהירים, המאונכים לאופק; אלו מציינים את צבתות העקרב.

 

8948267291_617f0cfe4e_c (2).jpg

קבוצת עקרב ובמרכזה אנטרס, בולט ובוהק באדום
קבוצת עקרב ובמרכזה אנטרס, בולט ובוהק באדום. קרדיט: Eddie Yip

 

קבוצת עקרב, המונה עשרה כוכבים המזכירים את צורתו של העקרב, עומדת להיפרד מאיתנו בסוף הסתיו, והיא תיראה שוב במלוא הדרה בחודשי האביב המאוחרים. אנטרס, שהוא כאמור לב הקבוצה, הוא אחד הכוכבים הגדולים הנראים בעין ללא קושי גם משמי העיר. אנטרס הוא על-ענק אדום, בשלבים האחרונים של חייו, ונמצא במרחק של כ-550 שנות אור מאיתנו. הוא זוהר בעוצמה של 80 אלף שמשות כמעט, ומסתו גדולה בערך פי 12 ממסת השמש. קוטרו גדול בערך פי 700 מקוטר השמש שלנו, ופירוש הדבר שאילו היה ניצב במקומה, היה מגיע עד מעבר למסלולו של מאדים!

 

בימי קדם העקרב כנראה לא היה אהוד במיוחד, והוא סימל בעיקר הרבה צרות, כמו מוות, כאב ורוע. המיתולוגיה היוונית מספרת שאוריון, הצייד הנורא והאדיר, היה מתפאר בכוחו לצוד ולהמית כל בעל חיים בעולם, עד ששלחו אליו האלים את העקרב כדי שיילחם בו ויפסיק את מסע הדמים. ואכן העקרב, שהיה אכזרי אף יותר מהצייד הרשע, עקץ את אוריון ברגלו והמית אותו. כדי לסמל את בוא השקט והשלום, לקחו האלים את השניים ושמו אותם בקצוות מנוגדים של השמיים.

sky calendar Image