יומן שמיים
יומן שמיים

מטר מטאורים: האפסילון פרסאידים

יום רביעי 08.9.21

בלילה שבין ה-8 - ל-9 לחודש ספטמבר, יגיע לשיאו מטר המטאורים  – האפסילון פרסאידים. מדובר בקצב ממוצע צנוע מאוד של 5 מטאורים בשעה. אם אתם במקום חשוך כמו במדבר, תוכלו לראות מטאורים, במיוחד עד זריחת הירח לאחר חצות. לא לבלבל בין המטר הזה למטר הפרסאידים העשיר מאוד, הנראה סביב ה-12 בחודש אוגוסט מדי שנה. זה מטר דל אמנם, אולם זה המטר היחיד הנראה בתקופה זו ללא הפרעה של אור הירח.

כמו רוב המטרים, גם הפרסאידים מקורם בשרידי אבק שהותיר אחריו כוכב שביט במסלולו סביב השמש. והמטר חל כאשר כדור הארץ חוצה במהלכו סביב השמש את נחיל חלקיקי האבק. מטר זה מניב מטאורים בין המהירים ביותר, והם נכנסים לאטמוספירה במהירות של כ-64 ק"מ לשניה.

כיצד צופים במטר האפסילון פרסאידים ומתי הוא יגיע לשיאו?

מקורו של מטר האפסילון פרסאידים הוא בקבוצת פרסאוס, הזורחת בימי הסתיו המוקדמים בכיוון צפון מזרח. א מומלץ לצאת למקום חשוך מחוץ לעיר כדי לצפות בכל מה שיש למטר להציע. אין צורך במשקפות או בטלסקופים כדי לצפות במטר המטאורים, ורצוי לשכב על הגב ולהביט לכיוון צפון מזרח. הירח יהיה סמוך למולד ולכן אורו לא יפריע לצפייה במטר.

שמם של הפרסאידים ניתן להם בשל נקודת המוצא שלהם, המצויה סמוך לכוכב המצוין באות אלפא בקבוצת הכוכבים פרסאוס. קבוצת פרסאוס מצויה בחצי הכדור הצפוני, סמוך לקבוצת קסיופיאה, והיא נראית ברוב שעות הלילה. שיאו של המטר צפוי לאחר הזריחה של השמש, לקראת שעות הצהריים ולכן לא יראה מישראל. הקצב אמנם דל, אולם לפני מספר שנים, בשנת 2008, נרשמה התפרצות שהניבה מטאורים רבים ולכן למי שבמקרה מביט בשמים בלילה זה - אפשר להביט ולקוות שגם השנה תהיה התפרצות.

קרדיט: Jared Tennant