יומן שמיים
יומן שמיים

הירח יכסה כוכב משולש ב"מזל ה-13" שבגלגל המזלות

יום רביעי 23.6.21

מדור נאס"א הואשמה בשינוי גלגל המזלות ומה יקרה הלילה בשעה 3:17 לפנות בוקר?
-

בלילה שבין 23 ל-24 לחודש, בשעה 03:17 לפנות בוקר (שעון ישראל), יתחיל הירח לכסות את הכוכב המסומן באות תטא בקבוצת הכוכבים אוֹפיוּכוּס, או בעברית: נושא הנחש. אומנם תטא באופיוכוס הוא כוכב בהיר מאוד, אבל בגלל אורו המסנוור של הירח, שיהיה כמעט מלא, מומלץ להצטייד במשקפת שדה או בטלסקופ.

תטא באופיוכוס, המרוחק כ-436 שנות אור מאיתנו, ככל הנראה אינו כוכב אחד, כי אם מערכת משולשת של כוכבים, כלומר שלושה כוכבים המקיפים מרכז מסה משותף. אלא שלעינינו הם נראים כמו עצם אחד ויחיד. הכוכב המרכזי בתוך המערכת הוא תת-ענק כחול, שבוהק בעוצמה של כ-750 שמשות, והוא מהווה את הרגל הימנית של דמות אדם, אל הרפואה היווני אַסְקלפּיוּס, שאוחז בקבוצת נחש.

כיצד לצפות בהתכסות?

כדי לצפות בהתכסות, יש להיערך כשעתיים לפני כן – ולמצוא את שני הגופים. את הירח אין בעיה למצוא כמובן, ואילו הכוכב תטא באופיוכוס יימצא מעט מזרחית לירח. הירח יתקדם לעבר הכוכב, עד שהכוכב ייעלם מאחורי שוליו המזרחיים של הירח המלא. הכוכב יתגלה מחדש מאחורי שוליו המערביים של הירח לקראת השעה 04:20 לפנות הבוקר, אבל ההתגלות תהיה מעט קשה יותר לצפייה מאחר ששוליו המערביים של הירח מלאים, כלומר מוארים.

"נאס"א משנה את גלגל המזלות"

לקבוצת הכוכבים נושא הנחש סיפור מעניין. זוהי קבוצת הכוכבים היחידה שמסלול השמש בשמיים עובר בשטחה והיא אינה מיוצגת בגלגל המזלות. למעשה, ב-2008 פרסמה סוכנות החלל האמריקאית את מפת קבוצות הכוכבים ביחס לגלגל המזלות, ומהר מאוד הוצף העולם בכותרות צעקניות בסגנון "נאס"א משנה את גלגל המזלות".

כמובן, אסטרולוגיה אינה מדע, וקבוצת נושא הנחש לא "התגלתה" ב-2008. כבר לפני 3,000 שנה הכירו האסטרונומים הבבלים את 13 קבוצות כוכבים שהשמש עוברת בשטחן (הם כמובן לא ידעו שהתנועה הנצפית הזאת נגרמת בשל תנועת הארץ סביב השמש).

הבעיה הייתה שלוח השנה הבבלי, שהתבסס על מופעי הירח, חולק ל-12 חודשים. כדי שכל חודש ייצג קבוצת כוכבים אחרת בגלגל המזלות, הבבלים היו צריכים להשמיט קבוצה אחת. הם השמיטו אפוא את קבוצת נושא הנחש, אף שמַעֲברה של השמש בתחומה אורך זמן רב יותר ממעברה בקבוצת עקרב.

איור של נושא הנחש, המאה ה-19. תטא באופיוכוס נמצא בשוק ימין של נושא הנחש, באות θ.