יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

כוכב חמה נראה במיטבו ככוכב בוקר

יום שישי 12.1.24
- 17:30

 

לפנות בוקר יום שישי, ה-12 בינואר, כוכב הלכת הקטן במערכת השמש והקרוב ביותר לשמש יזרח בשמיים לפנות בוקר ויציג את עצמו לראווה במשך כל שעות דמדומי השחר. 110 דקות התהילה של כוכב חמה יסתיימו לבוקר זה עם זריחתה של שכנתו הקורנת, שתעלים את אורו הקלוש באורה הדומיננטי.

 

כוכב עם פיצול אישיות משחק במחבואים

אם אתם תוהים מה הסיבה למסיבה לכבודו של כוכב קטן וחיוור שזורח לו בשמים, כדאי שתדעו שמדובר בכוכב החמקמק ביותר בשמי כדור הארץ, ולכן זהו אירוע נדיר למדי. מרחקו של כוכב חמה מהשמש הוא כ 58 מיליון ק"מ בלבד, קצת יותר משליש מרחקנו ממנה. כיוון שאנו מצויים מעבר למסלולו, איך שלא נסובב את זה, הוא יסתתר רוב הזמן בתוך הילתה המסנוורת של השמש, ויצוץ אך לדקות בודדות ממזרחה או ממערבה כדי להזכיר לנו את קיומו . ההפרדה המרבית שלו האפשרית מהשמש עומדת על 29 מעלות, כך שכוכב חמה לעולם לא ייראה יותר משעתיים בטרם זריחת החמה או יותר משעתיים לאחר שקיעתה.

 

שמו הלועזי של כוכב חמה הוא "מרקורי" על שם מרקוריוס, אל המסחר במיתולוגיה הרומית, אולם בעת העתיקה, הצליח הכוכב החמקמק לתעתע בצופיו הארציים, אשר פצלו אותו בטעות לשני כוכבי שונים: זה שהופיע בערב נקרא "הרמס" על שם האל היווני שזוהה עם מרקוריוס, וזה שהופיע  בבוקר זכה לשם "אפולו" על שם אל השמש.

 

Inner_Solar_System_Key.gif

איך שלא נסובב את זה, כוכב חמה תמיד לעולם יראה לנו בצידה של השמש
איך שלא נסובב את זה, כוכב חמה תמיד לעולם יראה לנו בצידה של השמש

 

כיצד צופים ומה רואים?

המועד האידיאלי לצפייה בכוכב חמה, אם כן, מתרחש בימים המועטים בהם הוא מצוי במרחק הזוויתי הגדול ביותר מהשמש, וזה קורה ממש עכשיו. ב-12 בינואר יראה כוכב חמה בזווית של 23 מעלות מערבית לשמש (אלונגציה מערבית), ויפציע באופק המזרחי לפנות בוקר, ככוכב חיוור על רקע שמי הדמדומים. מבעד לטלסקופ, בהגדלה של פי מאה, ייראה כוכב חמה קצת יותר מחצי עגול, ממש כפי שהירח נראה מעט לאחר הרבע הראשון. וזאת בדיוק מאותה סיבה: קו הראייה שלנו משיק למסלולו סביב השמש, כך שאנו רואים רק את חציו המואר הפונה לשמש.

 

בעוד מספר שבועות ישוב כוכב חמה לחיקה החם של שכנתו הענקית, באירוע התקבצות, ומיד לאחר מכן יחליף את עורו ואת אורו לכוכב ערב, ויראה מעט לאחר השקיעה. 

 

כוכב חמה
ניתן לראות רק את צדו המואר של כוכב חמה הפונה אל השמש. צילום של כוכב הלכת בעת המעבר של החללית מסנג'ר. קרדיט: NASA / JHUAPL / Gordan Ugarkovic
 
תגיות:
sky calendar Image
כוכב הלכת חמה. קרדיט: ESA