יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

צדק נפגש עם הירח ונעלם מאחוריו

יום חמישי 28.11.19
- 12:42 בצהריים

לא בכל יום חולף הירח בכיפת השמים סמוך לכוכבי הלכת והיום, הירח יכסה את צדק כליל. מומלץ לצפות בהתכסות גם במשקפת שדה וכמובן, בטלסקופ, למי שיש. 

-

לא בכל יום חולף הירח בכיפת השמים סמוך לכוכבי הלכת והיום, הירח יכסה את צדק כליל. מומלץ לצפות בהתכסות גם במשקפת שדה וכמובן, בטלסקופ, למי שיש. 

 

למה כדאי להביט למעלה?

ראשית, צדק והירח הם שני יוצאי דופן ביחס לרוב הכוכבים שאנחנו רואים מדי לילה. כוכב הלכת צדק הוא הגוף הזוהר ביותר בשמי הלילה אחרי הירח ונוגה ולכן, יש יופי יוצא דופן בהתקרבותו של כל אחד מהאובייקטים הללו לאחר. הודות לכך, אפשר לראות את צדק באור יום מלא. הבעייה היא - כיצד לאתר אותו. והנה, כאשר הירח מכסה אותו, אנו לא צריכים למצוא את צדק אלא את הירח ולעקוב אחריו עד שהוא מכסה את צדק

 

בצהרי יום ה-28 בנובמבר, מי שיעקוב אחר חרמש הירח יוכל לראות את ההתכסות של צדק בירח: הירח החסר יתקרב אט אט עד שצדק "ייבלע" מאחוריו. אפילו במשקפת שדה זה די מרשים לראות את זה, ולחשוב כמה צדק עצום בהתחשב בעובדה שהוא כל כך רחוק. מסתו היא פי 2.5 מזו של כל כוכבי הלכת במערכת השמש גם יחד וכדור הארץ לבדו היה נכנס למעלה מ- 1,300 פעמים בצדק. נפח הירח, לעומת זאת, הוא רק 2% מזה של הפלנטה שלנו ומבחינת מסה, היה צריך 81 ירחים כשלנו כדי להגיע למסה של כדור הארץ. 

התקבצות הירח עם צדק לאור יום. קרדיט: Christine Albuquerque
 

מדוע זה קורה וכיצד צופים בזה?

חרמש הירח ביום זה הוא דק מאוד. הוא מצוי כ-23 מעלות מערבית לשמש ודי קשה לראותו באור יום. רצוי לסרוק את השמים במשקפת שדה - אולם יש להיזהר מאוד שלא לכוון את המשקפת לכיוון השמש! אפשר להסתייע באפליקציות השונות המאפשרות כיוון גס לכיוון הירח. כדאי להתחיל את התצפית כשעה לפני ההתכסות בכדי למצוא את הירח. לאחר שמצאנו אותו, אפשר לחפש את צדק הנראה במשקפת שדה כנקודה בהירה ובטלסקופ קטן כדסקה בהירה על רקע השמים.

sky calendar Image
שלושה אורות בהתקבצות. קרדיט: fdecomite