יומן שמיים
יומן שמיים

ליקוי חמה תרתי משמע: כוכב חמה בינינו לבין השמש

יום שני 11.11.19
- 14:35

היכונו ל"ליקוי חמה", תרתי משמע: כוכב חמה יעבור מחר בינינו לבין השמש ויטיל עליה צל באירוע המתרחש רק 13 פעמים במאה שנה.

נקודה שחורה תיראה היום בצהריים, כשהיא נעה על גבי דיסקת השמש החל מהשעה 14:35 ועד השקיעה. אין להתבונן בה בעין- זה כמובן מסוכן מאוד (אור השמש החזק מעוור). אבל באמצעים מתאימים לצפיה בשמש, ניתן לראות את הנקודה הזו: היא למעשה כוכב הלכת חמה, שיראה קטן מכדי לראות בעין. דרך נוספת לצפות בו, היא אונליין, באמצעות אתר נאס"א העוקב אחר פעילות השמש

עבור חובבי אסטרונומיה זו סיבה למסיבה, בין השאר כיוון שזו הזדמנות פז לראות ממש את תנועת כוכב הלכת. האירוע מזמן גם תרגיל מחשבתי קטן, הממחיש קצת את סדרי הגודל במערכת השמש. חשבו על כך: כוכב לכת שהוא גדול משמעותית מהירח שלנו, ניצב בינינו לבין השמש ואין אפילו זכר לצל על פני האדמה. הירח מרוחק מכדור הארץ כ- 380 אלף קילומטר. זה מרחק אדיר שאפשר לצופף בו את כל כוכבי הלכת בשורה ועדיין ישאר מקום. ולמרות המרחק האדיר הזה קוטרו של הירח, כ- 3,500 ק"מ, מספיק כדי לחסום את כל אור השמש כאשר הוא חולף בדיוק בינינו לבין השמש.

גודלו של כוכב חמה, לצורך השוואה, מתקרב ל- 5,000 ק"מ בקוטרו. אבל המרחק שלו מאיתנו: קרוב 80 מיליון ק"מ. ואם כן יש לכם ציוד מתאים להתבונן בכתם השחור הקטן שייווצר על השמש, דמיינו את הירח שלנו. פני השטח של כוכב חמה דומים לו מאוד.

למעלה, תרשים של מעבר כוכב חמה על פני דסקת החמה. באיור הימני מתואר המעבר כאשר כיוון צפון כיפת השמיים הוא למעלה). תיאור זה מתאים לבעלי טלסקופים משווניים. כאשר הטלסקופ מכויל לצפון, צפון דסקת השמש פונה לכיוון החץ ומצוין בסוגריים (צ).

באיור שבמרכז מתוארת תחילת המעבר כפי שתיראה בטלסקופים ובאביזרי תצפית רגילים, ללא מעמד משווני. שם הנקודה הגבוהה בדסקת השמש פונה לזניט.

באיור השמאלי מתואר סוף המעבר כפי שייראה לצופה בישראל, כאשר השמש שוקעת. שיא הגובה של דסקת השמש פונה לזניט.

קרדיט לאיורים: ד"ר יגאל פת-אל