יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

הלילה הירח יחלוף סמוך לצדק ויזמן לכם מסע בלתי רגיל

יום חמישי 31.10.19

לא בכל לילה חולף הירח בכיפת השמים סמוך לכוכבי הלכת והלילה, לקראת השעה 7 בערב, הוא ישלח דרישת שלום לצדק ויחלוף סמוך אליו, במרחק של 30
-
לא בכל לילה חולף הירח בכיפת השמים סמוך לכוכבי הלכת והלילה, לקראת השעה 7 בערב, הוא ישלח דרישת שלום לצדק ויחלוף סמוך אליו, במרחק של 30 דקות קשת צפונית לו (כלומר במרחק השווה לקוטר הירח המלא).
 
 
 

למה כדאי להביט למעלה?

 

צדק והירח הם שני יוצאי דופן ביחס לרוב הכוכבים שאנחנו רואים מדי לילה. צדק הוא הגוף הזוהר ביותר בשמי הלילה אחרי הירח ונוגה ולכן, יש יופי יוצא דופן בהתקרבותו של כל אחד מהאובייקטים הללו לאחר. אבל בעצם, קורה כאן משהו מרגש יותר. כאשר כוכבי לכת מתקבצים יחד בשמיים, ובמיוחד כאשר הם מתקבצים עם הירח, "שכונת" מערכת השמש שלנו נעשית מוחשית יותר. 

 

נסו להיזכר בתקופת הילדות, בפעם הראשונה שיצאתם לטיול ארוך בסופשבוע, ופתאום חלחלה בלבכם ההבנה שאתם לא רק תושבי ביתכם ועירכם, אלא גם של מדינה שלמה שנופיה שונים כל כך ממה שהכרתם, ומרחביה נפרשים הרבה מעבר לקפיצה קטנה לבית הספר. זה קרה שוב, במסע הראשון לארץ רחוקה עם תרבות אחרת לגמרי- הגבולות מתרחבים ואתם, תושבי העיר, אזרחי המדינה, נעשים לפתע אורחים בבית רחב הרבה יותר, בגודלו של כוכב לכת שלם. 

 

ובכן, זה עומד לקרות שוב הלילה. 

 

קל להיות אדיש לשמי הלילה; קל כל כך לפספס את הפלא שבהשתייכותנו למשהו גדול יותר מהעולם הזה שעל פניו אנחנו חיים. אבל מערכת השמש היא באמת "שכונה" די בודדה ולמעשה, הכוכב הכי קרוב למערכת השמש, מרוחק מאיתנו 4.24 שנות אור- למעלה מ- 40 טריליון קילומטר! 

 

צדק בולט בצבעו הצהבהב-לבן ובמשקפת שדה בלבד תוכלו אפילו להבחין בתנועת סיבובו ובארבעת ירחיו הגדולים: איו, אירופה, גנימד וקליסטו. בטלסקופ קטן, תבחינו גם בשתי חגורות העננים העיקריות על פניו; עולם שלם לנגד עיניכם. 

 

אז בעת ההתקבצות עם הירח הלילה, נסו ליצור בדמיונכם את המרחב האינטימי הזה: צרו משולש דמיוני מעינכם אל הירח, משם אל צדק וחזרה אליכם. שאר הכוכבים שברקע עד כדי כך רחוקים, עד שגבולות המשולש האלה מצליחים פתאום לתחוֹם "חדר בבית". ברוכים הבאים.

sky calendar Image
כוכב הלכת צדק, מתוך הספר השמיים וסיפורם משנת 1908 | איור באדיבות ספריית אוניברסיטת קליפורניה