יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

הביטו מעלה למטר המטאורים: אטא אקווארידים

יום רביעי 05.5.21

בלילות אלה, גם אחרי שיא מטר המטאורים ביום חמישי לפנות בוקר, תוכלו ליהנות מכוכבים נופלים
-

מצאו מקום חשוך והרימו מבט אל מטר המטאורים האביבי הראשון – מטר האֵטָא אקווארידים. כיוון ששיא המטר הוא לפנות בוקר של יום חמישי, המועד הטוב ביותר לצפות במטר הוא בלילה שבין ה-5 ל-6 במאי (בין רביעי לחמישי). ואולם, כיוון ששיא המטר רחב, מחזה מרשים דיו מצפה לנו בלילות הקרובים לשיא – זה שלפניו וזה שאחריו. המטר צפוי להיות עשיר ומסעיר: המטאורים שלו נחשבים בין המהירים ביותר; הם ייכנסו לאטמוספרה במהירות של 66 ק"מ לשנייה (237,600 קמ"ש). נוסף על כך, קצבם מרשים מאוד – עד כ-55 הבזקים בשעה.

 

מטר האטא אקווארידים קרוי על שם מקום מוצאם של המטאורים בשמיים, כפי שנראה לנו מנקודת מבטנו – קבוצת אקוואריוס (דלי), סמוך לכוכב המסומן באות היוונית אֵטא. אולם מקורם האמיתי של גרגירי האבק מהחלל, ההופכים עם כניסתם לאטמוספרה למטאורים מרהיבים, הוא לא פחות מאשר ה"סלבּ" של השביטים, המכונה "השביט המחזורי "P1, או בשמו הפופולרי יותר – שביט האלי.

 

עלילות האלי

השביט האלי, הקרוי על שם מגלהו, סר אדמונד האלי, הוא השביט המחזורי הראשון שהתגלה, אי אז במאה ה-17. סר האלי חקר את הופעותיו של שביט שהפציע בשמיים בימיו, והגיע למסקנה שמדובר באותו שביט שביקר אותנו 76 שנים קודם לכן, וגם בעבר הרחוק יותר. האלי חזה שהשביט ייראה שוב, כ-76 שנים לאחר מכן, ואכן כך היה (75.3 שנים, ליתר דיוק). מגלהו לא זכה לראותו שב בשנית לחייו.

 

השביט האלי חג סביב השמש במסלול אליפטי, וכשהוא מתקרב אליה הוא נראה כשביט בהיר בשמיים. האלי הפך מהר למדי לשביט המפורסם מכולם, והוא זוכה לתשומת לב מיוחדת – לטוב ולרע. בשנת 1910 הוא חלף קרוב עד כדי כך שכדור הארץ היה צפוי לעבור ממש דרך זנבו. האלי נהיה מייד לגרם השמיים המפחיד ביותר בהיסטוריה המודרנית: מדענים גילו שבזנבו מצוי גז רעיל בשם ציאנוגן, והתקשורת חגגה. נבואות על הרעלה המונית של תושבי כדור הארץ ועל חורבנו הקרב של המין האנושי החלו לצוץ. המדענים אומנם הוסיפו כי ריכוז הציאנוגן קטן מכדי להשפיע על האנושות, אולם לא היה בזה כדי לעצור את כדור השלג המבהיל. אנשים השתגעו, התאבדו, בזזו ורצחו, עד שיום הארמגדון עבר לו בלא כל השפעה ניכרת. ביקורו האחרון של היילי, בשנת 1986, היה רגוע בהרבה. ב-28 ביולי 2061 נזכה לראות שוב את זיו פניו הבהירים, ועד אז, כאמור, אנו זוכים ליהנות משאריות האבק שהוא הותיר במסלולו סביב השמש.

 

1200px-Lspn_comet_halley.jpg

​צילום של השביט המפורסם בעת ביקורו האחרון בשנת 1986 | NASA/W. Liller
​צילום של השביט המפורסם בעת ביקורו האחרון בשנת 1986 | NASA/W. Liller
 

לצפייה מיטבית במטר כדאי למצוא פינה חשוכה הרחק מאורות העיר, ולהביט לרום השמיים. אין צורך במשקפת או בטלסקופ. קבוצת דלי, מקום מוצאם של המטאורים מנקודת מבטנו, זורחת במזרח לאחר חצות, וניתן למצוא אותה בעזרת אפליקציות ייעודיות. הירח יהיה סמוך למולד ואורו הקלוש לא יפריע לחגיגה.

תגיות:
sky calendar Image
זה לא ייראה בדיוק ככה, אבל מטאור אחד בדקה בערך זה הספק מכובד ביותר | קרדיט: Jesse! S? via Flickr