יומן שמיים
יומן שמיים

הכוכב דלתא בשור מתחבא מאחורי הירח

יום שני 06.5.19

ביום שני בערב, 6 במאי, מי שיביט לעבר חרמש הירח השוקע יוכל לראותו, ממש עם תום הדמדומים, נושק לאחד מצבירי הכוכבים הגדולים בשמיים – צביר ההיאדות שצורתו משולש, והוא מציין את ראשו של השור בקבוצת הכוכבים הידועה. הירח יעבור בדיוק בין כדור הארץ לאחד מהכוכבים הבולטים בצביר, המצוי במחצית השוק הצפונית של המשולש ומסומן באות דלתא. הכוכב הקטן יוסתר על ידי הירח – אירוע המכונה "התכסות" – ואז יתגלה שוב מצידו השני. אלא שבהתגלות המרגשת לא נזכה לחזות, שכן היא תתרחש כאשר הכוכב וגם הירח יהיו כבר מתחת לאופק.

צביר ההיאדות נמצא כ-4 מעלות מדרום למישור המִלקה, והירח עובר על פניו ומסתיר לעיתים כוכבים שונים בו. מכדור הארץ נראה הצביר בגודל זוויתי של כ-5 מעלות, אבל גודלו האמיתי הוא עצום: כ-15 שנות אור. צביר כוכבים הוא קבוצה של כוכבים שנוצרו יחדיו, וביניהם כוחות כבידה הדדיים. ההיאדות הוא צביר פתוח; לצבירים פתוחים צפיפות כוכבים נמוכה, והם נמצאים במישור של דיסקת הגלקסיה. מסיבה זו, כוחות הכבידה בין כוכבי הצביר הפתוח חלשים יחסית לכוחות הכבידה שמפעילים עליהם שאר כוכבי הגלקסיה, ולכן הם הולכים ומתפשטים עד להתפוגגות מוחלטת של הצביר. הכוכבים הנמצאים בצביר הם כוכבים צעירים יחסית, מסיביים וחמים, בעלי תוחלת חייהם קצרה.

צביר ההיאדות נמצא במרחק של כ-151 שנות אור ממערכת השמש, ומסתו כ-400 מסות שמש. זהו הצביר הפתוח הקרוב ביותר למערכת השמש והבהיר ביותר שניתן לראות מכדור הארץ. גילו המוערך מופלג יחסית לצביר פתוח – כ-800 מיליוני שנים. ככל הנראה, מאז היווצרותו הוא כבר הספיק לאבד חצי מהמסה שלו.

מה רואים וכיצד צופים?

לקראת השקיעה תוכלו להבחין בסהר הדק של הירח, שהיה במולדו רק שתי יממות קודם לכן. הסהר פונה לכיוון האופק המערבי, שם שוקעת לה השמש. אם תנאי מזג האוויר ייטיבו עימנו, ניתן יהיה לראות את הירח השוקע כאשר הוא מתקרב אל הכוכב דלתא 1. רצוי להתחיל את התצפית מעט לאחר השעה 19:00, כדי לראות את שוליו הכהים של הירח מתקרבים אל הכוכב. הם יכסו אותו כשהירח יהיה על האופק, בשעה 19:50. מומלץ להשתמש במשקפת או בטלסקופ כדי להבחין בכוכב המצוי סמוך מאוד לאופק, אבל גם ללא טלסקופ או משקפת – אם תביטו היטב תוכלו להבחין שהכוכב דלתא הוא בעצם שני כוכבים קרובים: הכוכב הצפוני סימנו דלתא 1 והדרומי – דלתא 2. במשקפת יהיה ניתן להבחין בגוון הכתום של דלתא 1 לעומת הגוון הלבן של דלתא 2.

התכסות של כוכב בצד האפל של הירח. קרדיט: Vinish K Saini