יומן שמיים
יומן שמיים

קחו שמיכה וצאו למדבר: מטר הקואדרנטידים כבר כאן

יום שני 03.1.22

נהניתם מהפרסאידים? הבעתם משאלות בג'מינידים? הגיע הזמן שתכירו גם את מטר הקואדרנטידים – שיכול להיות לא פחות מרהיב

מטר הקואדרנטידים הוא מטר מטאורים שנעשה לו עוול. הוא חוסה בצילם של ממטרי הפרסאידים (בקיץ) והג'מינידים (בחורף), זאת אף על פי שהוא עשוי להיות עשיר לא פחות ולהגיע לקצב של כ־120 מטאורים בשעה. שיאו של מטר הקואדרנטידים הוא בלילה שבין 3 ל־4 בינואר. השנה, 2022, יהיה הירח סמוך למולד בזמן המטר, ועל כן אורו לא יפריע לצפייה במופע הקסמים הקוסמי. שיאו של המטר צפוי להיות לקראת חצות, שעון ישראל.

מטר הקואדרנטידים נקרא על שמה של קבוצת כוכבים נשכחת – קואדראנס מוראליס (Quadrans Muralis). משמעו של הצירוף בלטינית: מד זווית אסטרונומי התלוי על קיר. את השם הזה נתן לקבוצת הכוכבים האסטרונום הצרפתי ז'רום ללנדה ב־1795, כהוקרה למד הזווית שבעזרתו מדד האסטרונום הדני הדגול טיכו ברהה את מקומם של כוכבי השבת בסוף המאה ה־16. הקבוצה מוקמה מצפון לראשו של רועה הדובים, אולם נמחקה בשנת 1928, כאשר נקבעו הגבולות הסופיים של קבוצות הכוכבים המוכרות לנו כיום. רק מטר המטאורים עוד מהדהד את שמה של הקבוצה הישנה.

QUADRANTID_meteor_on_January_3_2009.jpg

הקואדרנטידים בדמדומים ב־3 בינואר 2009. קרדיט: Brocken Inaglory

מקורו של המטר הוא ככל הנראה בכוכב השביט C/1385U1. שלא כמו הפרסאידים והג'מינידים, נקודת ההקרנה של הקואדרנטידים צפונית לישראל, ולכן המטר יהיה בשיאו רק בשעה 4 לפנות בוקר. העובדה שהמטר מתרחש בחורף מן הסתם לא מוסיפה לפופולריות שלו, בגלל הסיכוי לעננות וגם סתם בגלל הקור, אבל אם יש לכם בגדים חמים וחשק לצאת להרפתקה לילית – הקואדרנטידים יספקו את הזיקוקים.

Quadrantid_meteor_shower_radiant_point.jpeg

וכך תמצאו את נקודת ההקרנה. קרדיט: EarthSky

המטר נמשך מ-28/12 עד 12/1. מקורו הוא כנראה השביט החד־פעמי C/1385U1. המטאורים המשויכים למטר נכנסים לאטמוספרה במהירות בינונית של 41 ק"מ לשנייה.

הקואדרנטידים מעל מרכז טיסות החלל מרשל של נאס"א ב־2015. קרדיט: נאס"א