יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

גלוי ונעלם: הכוכב גאמא במאזניים מתחבא מאחורי הירח

יום ראשון 24.6.18

 
בשעות אחר הצהריים של ה-24 ביוני, יזרח לו הירח מעל האופק המזרחי. מיד עם רדת החשכה יהיה ניתן להבחין בכוכב קטן ובהיר סמוך לצידו הקטום של הירח, המתקרב למילוא אך עדיין אינו עיגול מושלם. זהו הכוכב גאמא במאזניים (Gamma Libra), ענק כתום הנמצא במרחק של כ-160 שנות אור מאיתנו, בהיר פי 60 מהשמש שלנו.
-
 
בשעות אחר הצהריים של ה-24 ביוני, יזרח לו הירח מעל האופק המזרחי. מיד עם רדת החשכה יהיה ניתן להבחין בכוכב קטן ובהיר סמוך לצידו הקטום של הירח, המתקרב למילוא אך עדיין אינו עיגול מושלם. זהו הכוכב גאמא במאזניים (Gamma Libra), ענק כתום הנמצא במרחק של כ-160 שנות אור מאיתנו, בהיר פי 60 מהשמש שלנו. הירח ילך ויתקרב אל הכוכב, ובשעה 21:34 יטבע הכוכב בשוליו החשוכים של הירח, מעט מעל מחציתם, וייעלם.
 
 

מדוע זה קורה: מישור הליקויים

 
הירח, גרם השמיים הקרוב אלינו ביותר, נע על פני כיפת השמיים במהירות גבוהה מאוד יחסית לכוכבים הרחוקים: כ-13.2 מעלות קשת ביממה. לאורך מסלולו הוא חולף לעיתים בדיוק בינינו ובין כוכבים השוכנים בקרבת מישור המִלקֶה ויוצר מעין "ליקוי כוכב" המכונה "התכסות". זמן מה לאחר שהכוכב נעלם מאחורי הירח, הוא מתגלה מצידו השני, באירוע המכונה "התגלות".
 
התופעה הזו היא כמובן מקומית ותלויה במקומו של הצופה. כשצופים מישראל זוכים לראות התכסות, ייתכן שצופים במקומות אחרים עדים רק לאירוע התקבצות, שבו הירח עובר סמוך לכוכב ואינו מסתיר אותו.
 
 
הירח
הכוכב יתקרב ויעלם מאחורי החלק החשוך,
 
 
גלוי ונעלם: "עוד מעגל נסגר, עוד גלגל עצר, הלילה בא. עוד מסך ירד וכוכב אחד מגיח ממרומיו" (מילים: יעקב גלעד)
 
 
 

כיצד כדאי לצפות בהתכסות?

 
רצוי להתחיל לצפות כשעתיים לפני תחילת ההתכסות, בסביבות 19:30, ולעקוב אחר הירח המתקרב לכוכב. ההתכסות תתרחש, כאמור, מאחורי שוליו החשוכים של הירח, ובקלות תוכלו להבחין בכוכב הקטן שייעלם לו לפתע פתאום, רגע לפני שהוא נושק לירח. אירוע ההתגלות, לעומת זאת, יתרחש כשעה מאוחר יותר, בצידו המזרחי של הירח, מאחורי שוליו המוארים. הצפייה בו לפיכך קשה, שכן אורם של הכוכבים קלוש יחסית לזוהרו של שכננו. בקושי רב, ורק בעזרת בטלסקופ גדול, תוכלו להבחין בכוכב הקטן המבצבץ לו מאחורי הדסקה הבוהקת. 
 
sky calendar Image
גלוי ונעלם: ירח בשמי הלילה | צייר: יושיטושי, מתוך הסדרה "100 היבטים של הירח" (1885–1892)