יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

כדור דיסקו בשמי הלילה: רוקט לאב שיגרה את "כוכב האנושות"

יום שישי 09.3.18
- 19:43

הערב יחלוף מעל שמי ישראל כדור דיסקו ענק – ויזכיר שאנחנו חולקים עולם אחד (וגם רקיע אחד, אז מספיק עם כדורי הדיסקו בבקשה)
-
הרימו הערב את המבט אל השמים בשעה 18:34 והסתכלו לכיוון דרום-דרום מזרח, אל עבר קבוצת הכוכבים הידרה. אם אתם ממוקמים במקום חשוך. אז קרוב לקו האופק תוכלו לראות גוף חולף שנראה כמו כוכב. ובכן, למען האמת מדובר כדור דיסקו בחלל.
 
חברת הסטארט אפ הניו-זילנדית Rocket Lab אחראית לשיגורו של כדור הדיסקו הזה, שהיה חלק פעוט ממטען שנשאו שלושה לוויינים מסחריים. מדובר באובייקט בקוטר מטר ובצורת כדור גאודזי, המכונה "כוכב האנושות" (Humanity Star) ומכוסה ב-65 לוחות מחזירי אור. 
 
בשל המבנה של "כוכב האנושות", הוא מחזיר את קרני השמש מכל נקודה סביב כדור הארץ בה הוא נמצא. מייסד ומנהל החברה, פיטר בק, טען כי שליחתו של אותו כדור דיסקו המכונה "כוכב האנושות" נעשתה על מנת להזכיר לאנושות כי "עלינו לטפל אחד בשני ובעולם שלנו". 
 

השיגור החשאי מחווה בניו זילנד | קרדיט: Rocket Lab

 

תזכורת לעולם או מעשה אלים

 
אבל יש מי שטוען שעצם שליחתו של לווין זה עצמו חוטאת למטרה. אחד הקשיים העומדים בדרכם של אסטרונומים המתצפתים על כוכבים רחוקים, הוא הקושי לאתר את אותם כוכבים המפיצים אור קלוש בתוך האפילה הגדולה. למרבה הצער, זיהום אור, כמו זה שיוצר "כוכב האנושות", עלול לשבש תצפיות ולהפריע לחוקרים מרחבי העולם ללמוד עוד על העולם שלנו, ואסטרונומים ממוסדות נחשבים בעולם כבר הביעו את מורת רוחם בנושא. 
 
האסטרונום קיילב שרף מאוניברסיטת קולומביה, הגדיר את שליחת הלווין של Rocket Lab כך: "רובנו לא היינו חושבים שזה חמוד אם הייתי תוקע מדבקה מנצנצת על דוב קוטב, או חוצב את סלוגן החברה שלי על פסגת האוורסט. לתקוע כדור זוהר ברקיע זה מעשה אלים באותה מידה".
 
החששות מוגזמים למדי, שכן למרות הצהרות החברה, כדור הדיסקו לא יהיה העצם הבהיר ביותר בשמי הלילה. למעשה יהיה קשה למדי לראותו אותו מעיר מוארת אז מומלץ לצאת למקום חשוך. 
 
כדור דיסקו בחלל
מופע שנות ה-70, והפעם- בחלל
 

המתח שבין הקהילה העסקית לבין הקהילה המדעית

 
יחד עם זאת, כדור הדיסקו הלווייני הוא דוגמה למתח שקיים בין הקהילה העסקית לבין הקהילה המדעית. כיום, אין חוק בינלאומי המסדיר את הנושא, וביכולתו של כל בעל אמצעים לשגר לחלל כל מה שהוא רוצה. אחד הדברים שמנחים סוכנויות חלל ממשלתיות ואנשי מדע הוא הניסיון למנוע זיהום של עולמות אחרים - כמו למשל בהחלטה לרסק את החללית קאסיני ריסוק מבוקר בליבתו של שבתאי, על מנת למנוע זיהום של ירחיו. החשש הוא כי חברות מסחריות אינן שותפות למטרה זו, מבחירה או מחוסר יכולת טכנית לעמוד בה. 
 
אם תרצו להמשיך לעקוב אחר עלילותיו של "כוכב האנושות", תוכלו לעקוב אחריו בשמי הארץ במהלך חודש מרץ: חוץ מהערב, הכדור ייראה גם מחר, ה- 10 במרץ, בשעה 18:52. ביום שלישי, ה- 13 במרץ, הוא ינצנץ בבהירות שיא של 4.2. מדד הבהירות בנוי הפוך, כך שהמספרים השליליים מייצגים את רמת הבהירות הגבוהה יותר. לשם השוואה, הלבנה זוהרת במינוס 12.5 והכוכב פולאריס, הוא כוכב הצפון, מנצנץ בפלוס 2.5. 
 
כוכב האנושות ישוב לשמי ישראל ביוני לגיחה אחת אחרונה, לפני שבאוקטובר הוא ייפול חזרה ויישרף באטמוספרת כדור הארץ. עד אז, אתם מוזמנים לעקוב אחר מעבריו מעל ישראל באתר החברה או באתר החינמי heavens above, שעוקב גם אחרי עצמים נוספים – ובהירים בהרבה – כמו תחנת החלל הבינלאומית.
sky calendar Image
פיטר בק עם כדור הדיסקו שלו | צילום: Rocket Lab