יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

הירח ורגולוס יוצאים לסיבוב

יום שישי 08.12.17
- 23:30

בשעה 23:33, בלילה שבין 8 - 9 בדצמבר תיראה התקבצות קרובה מאוד של הירח עם הכוכב רגולוס. מישראל, ייראה הירח חולף ממש מצפון לכוכב רגולוס, וכמעט "נושק" לו, אולם באזורים המצויים באירופה ובצפון אסיה אפשר יהיה לראות את הירח ממש מכסה את הכוכב. בעת ההתכסות, הירח עובר בדיוק בין כדור הארץ לכוכב רגולוס, הנמצא בקבוצת הכוכבים אריה.
-
בשעה 23:33, בלילה שבין 8 - 9 בדצמבר תיראה התקבצות קרובה מאוד של הירח עם הכוכב רגולוס. מישראל, ייראה הירח חולף ממש מצפון לכוכב רגולוס, וכמעט "נושק" לו, אולם באזורים המצויים באירופה ובצפון אסיה אפשר יהיה לראות את הירח ממש מכסה את הכוכב. בעת ההתכסות, הירח עובר בדיוק בין כדור הארץ לכוכב רגולוס, הנמצא בקבוצת הכוכבים אריה. רגולוס יסתתר מאחורי הירח ואז יפציע שוב מצידו השני – תופעה המכונה "התכסות". 
 
ומדוע ההתכסות לא תיראה מישראל?  אפשר לחשוב על התכסות, כאילו הירח מטיל את צילו של הכוכב על כדור הארץ. את ההתכסות של כל גוף שמימי בירח אפשר תמיד לראות רק מרצועה שרוחבה כ- 3400 ק"מ (באופן לא מפתיע, זו רצועה שרוחבה דומה לקוטרו של הירח). כיוון שישראל מצויה מעט מתחת לקו שבין הירח לרגולוס, אנו נראה את הירח חולף מצפון לרגולוס. 
 
 
רגולוס הוא הכוכב הבהיר ביותר בקבוצת הכוכבים אַריֵה, ואחד הכוכבים הבהירים בשמיים בכלל. הוא ידוע גם בשם "אלפא באַריֵה". רגולוס ממוקם כחצי מעלה בלבד מעל למישור המילקה, כך שזה אין זה כלל אירוע נדיר שהירח עובר על פניו ומכסה אותו. הוא מרוחק מאיתנו כ-77 שנות אור, מסיבי פי 3.5 מהשמש שלנו, ובהיר פי 140 ממנה. רגולוס הוא ממש תינוק יחסית לשמש הזקנה שלנו, וגילו מוערך ב 50 מיליון שנים בערך (יחסית ל 5 מיליארד שנה, גילה המופלג של שכנתנו, השמש).
 
 
 
 
 
מפת הכוכבים הבהירים של קבוצת אריה
מפת הכוכבים הבהירים של קבוצת אריה | איור: Torsten Bronger
sky calendar Image
איור משנת 1150 של קבוצת אריה | באדיבות הספריה הלאומית של וולס