כוכב נולד

• ערפילית קארינה המכילה מספר אזורים בהם נוצרים כוכבים חדשים. הערפילית מרוחקת מאתנו כמה אלפי שנות אור | NASA
  • אזור היווצרות כוכבים חדשים בענן המגלני הקטן. הרחק מאחור ניתן לראות מספר רב של גלקסיות רחוקות | NASA
  • בפי רבים נקראות ערפיליות אלה ערפיליות הלב והנשמה, והן מהוות חממה להיווצרות כוכבים חדשים רבים | NASA

כוכבים חדשים נולדים כל הזמן, ולא רק בתכניות ריאליטי. כוכבים החלו להיווצר כמאה מיליון שנה לאחר היווצרות היקום במפץ הגדול, ומאז ממשיכים להיווצר ברחבי היקום כוכבים כל העת. ממש עכשיו, בזמן שאתם קוראים שורות אלה, ישנו כוכב אשר עובר את חבלי הלידה האחרונים לפני שיידלק באור גדול ויתחיל את חייו הכוכביים.
כוכב נולד כאשר ענן עצום של חומר – גז ואבק בין-כוכבי – מתלכד יחד תחת כוחות המשיכה של החומר עצמו. כל חלקיק מושך מעט את אלה שלידו, ולאט לאט, לאורך עשרות מיליוני שנים, הם יוצרים כדור אחד גדול ומאסיבי של חומר. אם כמות החומר שנאספה גדולה דיה, נוצר בגרעינו של הכדור די לחץ שיוצר את התנאים הדרושים לתהליך ההיתוך הגרעיני – המקור לאור, לחום, ולשאר סוגי הקרינה שכוכבים מפיצים.

אמנם כוכבים חדשים נוצרים כל העת מזה מיליארדים של שנים, אולם אין זה אומר שלעד ימשיכו להיווצר עוד ועוד כוכבים. בעתידו המאוד (מאוד!) רחוק של היקום, יגיע רגע שבו יפסיקו להיווצר כוכבים חדשים, כאשר ענני הגז והאבק ייכלו. מצד שני, כוכבים זקנים ימשיכו להגיע לסוף חייהם, אם ככוכבים מתפרצים, ואם בדעיכה אטית יכבו כמו נר שכל השעווה שלו נשרפה.
כן, אתם לא טועים. אם כוכבים חדשים לא ימשיכו להיווצר, וזקני הכוכבים יגיעו לסוף חייהם, יגיע רגע שבו יכבה הכוכב האחרון בהחלט בכל מרחבי היקום. כנראה זה יהיה רגע חשוך במיוחד, שכן לא תהיה ולו שמש אחת שתאיר אף לא אחת מפינות היקום. למרות התמונה העצובה הזו, כרגע אנחנו לא צריכים לדאוג יותר מדי, שכן זה צפוי לקרות רק בעוד כ-100 טריליון שנים! אין לדעת, אולי עד שיעבור זמן כה רב, האדם ילמד כיצד לשנות סדרי יקום מעבר לכל מה שנוכל לדמיין היום.

אולי תאהבו גם