חינוך לחלל
arrow-left
עשו זאת בעצמכם

אסטרונאוטים ופירורים מסרבים להיות אויבים

תחום
 - 
האדם בחלל
עבור מי
 - 
תלמידי יסודי
חטיבת ביניים
תיכון
משך פעילות
 - 
5 דקות
activity Image
מדעטק

 

כשאנו אוכלים לחם או עוגיה תמיד נופלים פירורים. לכל היותר זה נגמר בהערה של ההורים "נו באמת, איך השארתם את השולחן ככה?" בחלליות זה יכול להיגמר הרבה יותר גרוע. בגלל תנאי המיקרו-כבידה, הפירורים לא יפלו למטה, אלא ירחפו לכל עבר. איך זה נראה? הציצו בסרטון בעמוד זה

 

אם הפירורים יכנסו לתוך המכשירים העדינים המפעילים את החללית, זה עלול להיות מסוכן. לכן פותחו שיטות המאפשרות לאסטרונאוטים ואסטרונאוטיות לאכול אוכל טעים, דומה ככל האפשר לאוכל רגיל, אך מבלי לפגוע בתפקוד החללית. החל מטורטיות ועד פיצות - אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית כבר התנסו בסוגים שונים של מזון שתוכנן במיוחד כך שלא יתפורר. ועכשיו… תורכם!

 

מה עושים: 

  1. לוקחים עוגיה פריכה שללא ספק תעשה פירורים בזמן אכילתה. 
  2. מכינים תמיסה להכנת ג'לי באמצעות אבקת ג'לי שקונים בכל חנות מזון. שימו לב להוראות, יש להשתמש במים רותחים ולכן חשוב להיעזר במבוגר.
  3. בכלי שטוח מסדרים מספר עוגיות במרווח של כסנטימטר אחת מהשנייה, ומוזגים את תמיסת הג'לי .
  4. שמים במקרר עד שהג'לי מתקרר.
  5. חותכים את הג'לי מסביב לעוגיה אחת, מוציאים אותה בזהירות בעזרת מרית לעוגות ואוכלים.
  6. אוכלים ומרגישים כמו אסטרונאוטים ואסטרונאוטיות… לרגע.     

                 

מה קורה כאן:

ג'לי הוא פולימר אכיל אשר יכול לשמש גם כציפוי למזון. בגלל האפשרות להכין את התמיסה בפשטות על ידי אבקה ומים חמים, גם מתחת לנקודת הרתיחה, ובגלל תכונתו להתקרש ולשמור על תכונה זו בטמפרטורת החדר, הוא נוח מאוד לשימוש. 

 

מעל 70 מעלות הג'ל נוזלי וניתן לטבול בו את מה שרוצים לצפות (עוגיה במקרה שלנו), וכאשר הוא מתקרר הוא הופך לג'ל יציב.

 

הג'לי שימושי במיוחד בתנאים של "חוסר כבידה" כמו בתחנת החלל הבינלאומית, כיוון שהוא מונע התפוררות והתפרקות של המזון המצופה, דבר אשר יכול לגרום לבעיות רבות בחלל.

מדעטק