חינוך לחלל
arrow-left
עשו זאת בעצמכם

סיור בכיפת השמיים

תחום
 - 
מערכת השמש והיקום
עבור מי
 - 
תלמידי יסודי
משך פעילות
 - 
5 דקות
activity Image
מדעטק

מה יש מעלינו הרחק בשמיים? האם כל לילה באותה שעה נראה את אותם שמיים? מדוע נעלמים הכוכבים ביום? ואם יהיה לפתע חושך באמצע היום האם נראה את הכוכבים שאנו רואים בלילה? 

בפעילות זו נסייר בין כוכבי השמיים בלי להתלבש ליציאה בעזרת תוכנת מפת כוכבים חינמית – סטלריום – שמומלץ להורידה לטלפון או למחשב. נסייר בשמיים גם מעבר למערכת השמש, ונכיר קבוצות כוכבים שניתן לראות בתקופה זו של השנה, ונבין לאן הכוכבים "הולכים" באור היום.

 

תרגול:

לקראת השידור אפשר להתאמן בשימוש במפת הכוכבים:

  • לאחר הורדת התוכנה מצאו את התפריט למטה משמאל. שם תראו סמלים שונים שבהם אפשר להריץ את הזמן קדימה כדי לראות את השמיים בזמן הרצוי לכם, תוכלו ללחוץ על הסמל שיתן לכם ציור של קבוצות כוכבים ואת שמות הכוכבים והקבוצות. נסו למצוא את קבוצת הכוכבים שהיא המזל בו נולדתם. 
  • שימו לב ללחצנים המופיעים כששמים את החץ בתחתית המפה משמאל. בידקו מה תפקיד הלחצנים. הסתכלו על התאריך המופיע וזיכרו אותו ואת השעה. הריצו קדימה בשבוע את הזמן אך עיצרו באותה שעה. האם מצב הכוכבים זהה? 
  • מיצאו את מאדים בתאריך שבו אתם נמצאים ובידקו אותו היכן יהיה אחרי יומיים. 
  • מיצאו את כוכב הצפון והריצו את הזמן קדימה. מה קורה לכוכב הצפון?
  • בחרו שעת אור כלשהי. מדוע לא רואים כוכבים? לחצו על הכפתור שמבטל את האטמוספירה. מדוע עכשיו נראים הכוכבים?
  • מה קורה לכוכבים לאחר השקיעה? עקבו אחר קבוצת כוכבים והריצו את הזמן קדימה עד שהיא תשקע. לאן היא נעלמה? עיברו לצד מזרח של המפה והמשיכו להריץ את הזמן קדימה. אחרי כמה זמן (של המפה) הם זורחים שוב? 

 

במהלך השידור שיוטמע בעמוד זה, נדריך אתכם כיצד לסייר בשמי הלילה.

 

 

מדעטק