חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מחר: ליקוי החמה המלא של 2024 מעל צפון אמריקה. מתי מעל ישראל?

התופעה היא תוצאה של צירוף מקרים קוסמי זמני וייחודי במערכת השמש

עודד כרמלי
7.04.2024
ליקוי חמה מלא מעל צרפת, 1999. קרדיט: Luc Viatour
ליקוי חמה מלא מעל צרפת, 1999. קרדיט: Luc Viatour

מחר, יום שני 8 באפריל, תושבי צפון אמריקה יתענגו על ליקוי חמה מלא – ונדיר. מסלול הליקוי רחב מאוד הפעם, והוא יעבור בכמה מהערים המאוכלסות ביותר בעולם. לפי הערכות, 32 מיליון בני אדם חיים במסלול הליקוי המלא, ומיליונים נוספים יצטרפו אליהם כדי לחזות בפלא הטבעי.

 

הליקוי יחל מעל האוקיינוס האטלנטי, משם הוא "ייכנס" למקסיקו בשעה 11:07 בזמן מקומי (21:07 לשעון ישראל). משם ימשיך מסלול הליקוי המלא לכיוון צפון-מערב, כשהוא עובר מעל רבות ממדינות ארה"ב – טקסס, אוקלהומה, ארקנסו, מיזורי, אילינוי, קנטקי, אינדיאנה, אוהיו, פנסילבניה, ניו יורק, ורמונט, ניו המפשייר ומיין. בקנדה ייראה הליקוי המלא מעל אונטריו, קוויבק, ניו ברונסוויק, אי הנסיך אדוארד וקייפ ברטון. הליקוי המלא "ייצא" מיבשת צפון אמריקה לכיוון האוקיינוס האטלנטי לחופי ניופאונדלנד שבקנדה בשעה 17:16 בזמן מקומי (22:46 לשעון ישראל). 

 

הליקוי ילך ויתקצר עם הזמן: הוא יארך ארבע דקות ו-28 שניות כשיופיע מעל אדמת מקסיקו, ושלוש דקות ו-21 שניות כשייפרד מקנדה. בין לבין, דיסקת הירח תכסה במלואה את דיסקת השמש, אפלה שלמה תשתרר בצוהריים, הטמפרטורות יצנחו בבת אחת בכ-5 מעלות צלזיוס ולתושבים ולתיירים תינתן ההזדמנות לראות את עטרת השמש מזדהרת מבעד שולי הירח.

 

Image
ליקוי החמה המלא של 2006 מעל טורקיה וקפריסין, כפי שהוא צולם מתחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: נאס"א
ליקוי החמה המלא של 2006 מעל טורקיה וקפריסין, כפי שהוא צולם מתחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: נאס"א

 

ליקויי החמה הבאים בישראל

ליקוי חמה מלא הוא תוצאה מלבבת של צירוף מקרים קוסמי: השמש גדולה בערך פי 400 מהירח, אלא שהיא גם מרוחקת פי 400 יותר מכדור הארץ – כך שהן חופפות בגודלן הנצפה בכיפת השמיים שלנו, ודיסקת הירח יכולה לחסום לחלוטין את דיסקת השמש. הקוטר הזוויתי של שני הירחים הזעירים של מאדים פובוס ודימוס למשל קטן מזה של השמש, כך שלעולם אין ליקוי חמה מלא במאדים. מנגד, לכוכבי הלכת החיצוניים כמו צדק ושבתאי יש ירחים רבים וחלקם גדולים דיים עד שהם מסתירים בנקל את השמש הרחוקה. פרט לכדור הארץ, אנחנו לא מכירים במערכת השמש עוד גרם שמיים עם ירח שגודלו ומרחקו מהשמש מסונרנים כך שהוא מסתיר אותה באופן מדויק.

 

כמו כל דבר אחר ביקום (ובחיים), ליקויי חמה מלאים מכדור הארץ הם תופעה זמנית. הודות לרטרו-רפלקטורים שהניחו ניל ארמסטרונג, באז אולדרין ואחרים על אדמת הירח, מדענים יודעים למדוד במדויק את המרחק בינינו לבין הלוויין הטבעי שלנו – והמרחק הזה הולך וגדל. הירח מתרחק מהארץ בקצב של 3.8 ס"מ מדי שנה, ופירושו של דבר שמשכם ותדירותם של ליקויי חמה מלאים הולך וקטן. 600 מיליון שנה מהיום, דיסקת הירח תכסה בפעם האחרונה את דיסקת השמש במלואה.

 

אם אתם בני תמותה החיים בישראל, יש לנו חדשות רעות בשבילכם: לפני שנת 2180 לא ייראה ליקוי חמה מלא בשמי הארץ. ובכל זאת, ב-2 באוגוסט 2027 ייראה ליקוי חמה מרשים בשמי ישראל, ומעל אילת הוא יהיה כמעט מלא. כנ"ל לגבי ליקוי החמה של 20 במרץ 2034.