חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ירח דבש מאוחר: בגיל 82 תייר החלל הראשון דניס טיטו יטוס לירח עם אשתו

הטיסה של טיטו תהיה הטיסה המאוישת השלישית בסטארשיפ של ספייס אקס – והשנייה שתקיף את הירח

13.10.2022

ירח דבש מאוחר: תייר החלל הראשון בהיסטוריה דניס טיטו יטוס לירח בחללית סטארשיפ יחד עם אשתו, אקיקו טיטו – כך הודיעה היום חברת ספייס אקס. בני הזוג טיטו יטוסו יחד עם עשרה נוסעים נוספים, שזהותם אינה ידועה בשלב זה, במשימה השנייה של הסטארשיפ לירח, שמועד שיגורה אינו ידוע גם כן.

 

תיירות החלל מתרחבת לירח

טיטו בן ה-82 הוא מהנדס נאס"א לשעבר שצבר הון עתק כשייסד את חברת ההשקעות וילשייר. ב-2001 שילם טיטו 20 מיליון דולר לרוסיה תמורת מושב בחללית סויוז שטסה לתחנת החלל הבינלאומית – והפך לתייר החלל הראשון אי פעם. טיטו בילה שמונה ימים בתחנת החלל.

 

Image
טיטו וחבריו הקוסמונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית ב-2001. קרדיט: נאס"א
טיטו וחבריו הקוסמונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית ב-2001. קרדיט: נאס"א

 

כעת יחזור טיטו לחלל, ויהפוך לאיש המבוגר ביותר שיקיף את הירח (האיש המבוגר ביותר שטס לחלל הוא ויליאם שאטנר, שגילם את קפטן קירק בסדרה 'מסע בין כוכבים' והגיע בגיל 91 לטיסה תת-מסלולית של בלו אוריג'ין). לא ברור כמה כסף שילם טיטו תמורת המושבים לו ולאשתו, אקיקו טיטו בת ה-57. בריאיון לרשת CBS התבדח טיטו שהשניים נישאו בעת התפרצות מגפת הקורונה ב-2020, "כך שזה יהיה ירח הדבש שלנו". טיטו הוסיף שהוא מקווה שמסעו יעורר השראה באנושות להפוך למין בין-פלנטרי – ובאנשים מבוגרים לרדוף אחר חלומותיהם.

 

לפי התוכנית, חללית הסטארשיפ תשוגר למסלול לווייני מסביב לכדור הארץ, שם תחבור לחללית סטארשיפ מתודלקת ששוגרה מבעוד מועד. אחרי שתתדלק במסלול, חללית הסטארשיפ הראשונה תבעיר את מנועיה ותקיף את הירח מבלי להיכנס למסלול סביבו. בנקודה הקרובה ביותר, החללית תגיע למרחק של 200 ק"מ בלבד מפני השטח של הירח, והמשימה כולה תארך כשבוע ימים.

 

לפי התוכנית, זאת תהיה המשימה המאוישת השלישית של חללית הסטארשיפ הענקית. את המשימה המאוישת הראשונה יוביל הטייס והמיליארדר ג'ארד אייזקמן במסגרת תוכנית פולאריס, והיא תקיף את כדור הארץ. ואילו את כל מושבי המשימה השנייה, והראשונה שתקיף את הירח, קנה איל הקמעונאות היפני יוסאקו מאזאווה – והחליט לתרום אותם לאומנים, ול"אנשים יצירתיים" בכלל, במסגרת פרויקט dearMoon.

 

Image
מרגישים יצירתיים? בואו לירח. קרדיט: dearMoon
מרגישים יצירתיים? בואו לירח. קרדיט: dearMoon

 

בספייס אקס הדגישו כי פיתוח הסטארשיפ שנועד לשיגור שלוש המשימות הללו לא ישפיע על פיתוח מודל הסטארשיפ שישמש כרכב נחיתה ירחי במסגרת תוכנית ארטמיס של נאס"א. כזכור, ב-2025 צפויים האסטרונאוטית הראשונה והאסטרונאוט הבא לנחות על הירח בחללית סטארשיפ של ספייס אקס – הנחיתה הראשונה על הירח מאז אפולו 17 ב-1972. 

 

מאסק: שיגור הבכורה נדחה לנובמבר

בינתיים כל אלה בגדר חלומות כמובן, שכן חללית הסטארשיפ המהפכנית מעולם לא טסה לחלל. 

 

ספייס אקס מפתחת את הסטארשיפ במטרה לשאת אנשים ומטען לירח ולמאדים. כשתושלם, מערכת השיגור תתנשא לגובה 120 מטרים (כמעט כמו גובהו של מגדל שלום לשם השוואה), ותהיה הגדולה והעוצמתית ביותר שנבנתה אי פעם.

 

מערכת השיגור מורכבת מחללית בשם סטארשיפ העשויה מפלדת אל-חלד ומתהדרת בשישה מנועי רפטור מתוצרת החברה, וממשגר סופר-כבד (שזהו גם שמו), שיותקנו בו 30 מנועים כאלה. הן החללית והן המשגר יהיו רב-פעמיים, כלומר ימריאו וינחתו בחתיכה אחת, כשהמטרה הסופית שייעד להם מייסד ספייס אקס אילון מאסק, היא ליישב באמצעותם את מאדים במיליון תושבים עד 2050.

 

אם המערכת תוכיח את עצמה, היא תשנה מן היסוד את תעשיית החלל ואת היכולת האנושית לחקור את מערכת השמש. כושר הנשיאה של הסטארשיפ למסלול סביב הארץ יעמוד על 100 טונות לפחות, והרב-שימושיות של המערכת כולה תאפשר לספייס אקס לשגר חללית כזאת במחיר חסר תקדים של שני מיליון דולר – או כ-20 דולר לק"ג מטען למסלול. לשם השוואה, עלות שיגור ק"ג מטען למסלול בפאלקון 9 של ספייס אקס היא 2,500 דולר, ו-58,000 דולר במערכת שיגור לחלל (SLS) שנאס"א מפתחת. 

 

בחודש יוני השנה אישרה רשות התעופה הפדרלית (FAA) לספייס אקס לשגר את הסטארשיפ מנמל החלל של החברה בבוקה צ'יקה, טקסס, ומאסק הבטיח ששיגור הבכורה של החללית יערך ביולי. בציוציו האחרונים כבר דחה מאסק את תאריך טיסת הניסוי המסלולית לנובמבר.

 

Image
חללית ניסוי של סטארשיפ (קטנה בהרבה מהדגם הסופי) בבוקה צ'יקה ב-2019. קרדיט: ספייס אקס
חללית ניסוי של סטארשיפ (קטנה בהרבה מהדגם הסופי) בבוקה צ'יקה ב-2019. קרדיט: ספייס אקס
תגיות: