חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צפו: ויליאם שאטנר טס לחלל עם בלו אוריג'ן – ומספר על כך לעולם

מי שגילם את קפטן קירק, מפקד האנטרפרייז ב"מסע בין כוכבים" הוא האדם המבוגר ביותר שטס אי פעם לחלל

עודד כרמלי ובר חיון
12.10.2021
צוות משימת NS18 של בלו אוריג'ן. קרדיט: Blue Origin
צוות משימת NS18 של בלו אוריג'ן. קרדיט: Blue Origin

עדכון (14.10.21): לאחר חזרתו מהדקות הספורות בחלל, ויליאם שאטנר הביע התפעלות עמוקה וספונטנית מהחוויה. מדי שנה בשבוע החלל הישראלי, אנחנו בסוכנות החלל הישראלית מארחים אסטרונאוטים שחולקים עם הציבור הרחב את נקודת המבט הבלתי רגילה, החיצונית, על כדור הארץ. דבריו הנפעמים של שאטנר מתמצתים הרבה מההוויה הזאת. מילותיו ריגשו אותנו ואנחנו מביאים כאן תרגום חופשי של חלק מהדברים:

 

"אנחנו אומרים 'הי, שמיים כחולים' אבל פתאום אתה ניתז מתוך זה, כאילו העפת מעצמך סדין אחרי שישנת, ואתה מישיר מבט לתוך השְחור, השְחור הנורא הזה. אתה מתבונן מטה. הנה הכחול הזה שם למטה לעומת השְחור שם למעלה; מצד אחד האמהות, האדמה, הנוחות ומצד שני... האם זה מוות? אינני יודע. האם זהו המוות? וופ וזה הכל נמוג...


וכן, אתה יודע, אתה חסר משקל, הבטן מתהפכת, הכל מאוד מוזר אבל לא מוזר כמו המעטה הכחול, זה משהו שמעולם לא ציפיתי... הכרית הזאת, הכחול הרך, הכל כך דק, שאתה חולף דרכו כהרף עין...


אני מקווה שלעולם לא אשתקם מזה. אני מקווה שאוכל לשמר מה שאני חש עכשיו."  

 

 

השהות במיקרו-כבידה, חסרי משקל, מעל כדור הארץ:

 

***

ללכת באומץ לאן שאיש בגילו לא הלך קודם לכן: השחקן היהודי-קנדי ויליאם שאטנר, קפטן קירק בשבילכם, מהסדרה המיתולוגית "מסע בין כוכבים", יטוס מחר בחללית הניו שפרד של חברת בלו אוריג'ן. ובעוד קפטן קירק היה מפקד הספינה הצעיר ביותר בהיסטוריה של צי החלל בסדרה הבדיונית, השחקן עצמו בן ה-90 צפוי לשבור את שיאה של חלוצת התעופה וולי פאנק בת ה-82, שטסה בטיסת הבכורה של הניו שפרד לפני חודשיים, ולהפוך לאדם המבוגר בהיסטוריה שטס לחלל.

 

הטיסה התת-מסלולית תכלול אך ורק תיירים, ללא אסטרונאוטים מקצועיים. שאטנר עצמו הביע התלהבות רבה לטוס לחלל ואמר ל-CNN כי הוא מתרגש מאוד מההזדמנות: "רק לדמיין להיות חסר משקל ולנעוץ מבט אל החושך, לראות את כדור הארץ - זה מה שאני רוצה לספוג". גם זהות שלושת תיירי החלל האחרים נחשפה בינתיים: כריס בושוויזן (Boshuizen) מייסד חברת לווייני החישה מרחוק Planet Lasbs, וגלן דה-וירס, סגן יו"ר חברת התוכנה הצרפתית Dassault Systèmes, ואודרי פוורס, סגנית נשיא בלו אוריג'ן. 

 

צפו בשיגור מיום רביעי, 13 באוקטובר, בשעה 15:30 שעון ישראל:



בחודשים האחרונים הפכה תיירות החלל ממדע בדיוני למציאות, וכמו כל מציאות – היא לא תמיד רומנטית. לשלוש חברות פרטיות בעולם יש היום את האפשרות לשגר בני אדם לחלל, שלושתן חברות אמריקאיות, שלושתן בבעלותם של מיליארדרים: ספייס אקס של אילון מאסק שמציעה טיסות מסחריות מסלוליות או טיסות לתחנת החלל הבינלאומית, בלו אוריג'ן של האיש העשיר בעולם ג'ף בזוס שמציעה טיסות תת-מסלוליות ולבסוף וירג'ין גלקטיק של ריצ'רד ברנסון, שמציעה טיסות תת-מסלוליות – אבל רק לגובה של עד 90 קילומטר מעל גובה פני הים, מספיק כדי להפוך רשמית לאסטרונאוט בארה"ב אך לא בשאר העולם.

 

ולמרות שתיירות החלל עדיין לא נגישה לציבור, בינתיים היא בהחלט צוברת תנופה מרשימה ביחסי ציבור. אחרי תורם של האנשים ה"רגילים" מגיע תורם של סלבריטאים כמו ויליאם שאטנר, שככל הנראה ישלב את השיגור לחלל גם במסגרת סרט דוקומנטרי הוא מצלם. בכלל, סרטים הולכים יד ביד עם תיירות החלל המתפתחת. בשבוע שעבר רוסקוסמוס שיגרה כבר את השחקנית יוליה פרסילד והבמאי קלים שיפנקו לתחנה, שם יצלמו סרט דרמה בשם "האתגר". בספייס אקס רוצים לשגר את השחקן טום קרוז והבמאי דאג לימן לצלם סרט בתחנת החלל הבינלאומית.

 

568px-Leonard_Nimoy_William_Shatner_Star_Trek_1968.jpg

שאטנר בתפקיד קפטן קירק, יחד עם ספוק (לנרד נימוי)
מפקד הספינה הצעיר ביותר בהיסטוריה של צי החלל. שאטנר בתפקיד קפטן קירק, יחד עם ספוק (לנרד נימוי)

 

תגיות: