חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

העיפרון שלא היה שם: האמת על עט החלל שפותח לתכנית אפולו

12.02.2017

 נסו לנחש אם הסיפור הבא אמיתי או שמא אגדה אורבנית: בתקופת המרוץ לחלל נאס"א השקיעה הון עתק בפיתוח עט לשימוש האסטרונאוטים שלה; עט משוכלל שיוכל לפעול היטב גם במצב של מיקרו-כבידה. ואילו הסובייטים? הם פשוט השכילו להשתמש בעיפרון! 

 

מרצים, יזמים ומאמנים אישיים מרבים להשתמש בדוגמה הזו בהרצאותיהם. הרקע לסיפור ומוסר ההשכל מעוררים השראה ממש. בזמן המרוץ החלל בשנות השישים נתקלו האמריקאים בבעיה – על האסטרונאוטים שלהם היה לכתוב ולמלא דוחות אך אי אפשר היה להשתמש בעט בחלל. לפי הסיפור, סוכנות החלל האמריקאית נאס"א השקיעה שנים ומיליוני דולרים בפיתוח פתרון הנדסי הולם: עט המסוגל לכתוב בתנאי מיקרו כבידה בחלל. לעומת האמריקאים בעלי הממון, הסובייטים התגלו בעלי תושייה וכל שעשו היה לקחת עמם עפרונות לירח. לכאורה הסיפור מדגים כיצד פותרים בעיה באלתור פשוט וחסכוני, או בוחרים בפתרון מורכב ויקר.

 

 

 

 

בעוד שהבעיה עצמה הייתה אמיתית (אי אפשר להשתמש בעט רגיל בחלל), האמת היא שהסיפור הזה לא קרה מעולם. למעשה, האסטרונאוטים של נאס"א השתמשו תחילה בעפרונות מכניים. כאשר נחשף כי עיפרון בודד עלה למשלם המסים האמריקאי יותר מ-100 דולרים ליחידה חיפשו בנאס"א פתרון אחר. התברר שהפתרון הפשוט של העפרונות לא היה בהכרח הטוב ביותר. עפרונות עשויים מחומר דליק וככזה, עדיף להימנע משימוש בו בחלל. בעיה אחרת היא שהעופרת בעפרונות רגילים או מכניים עלולה להישבר ולשייט בחללית ואף להיתקע בדיוק בחיבור של שני מכשירים ולהסב נזק למכשור. 

 

באותה עת יצרן עטים פרטי Fisher Pen Company החליט לייצר עט לחלל. החברה ייצרה עט שהכיל דיו במרקם ג'ל שהפך לנוזלי רק במגע עם הנייר. החלק הריק במחסנית הדיו היה מלא בגז אשר אפשר ללחוץ את הדיו החוצה בכל מצב של העט, גם בחוסר כבידה. העט תוכנן לעמוד בטמפרטורות קיצוניות של עד מינוס 45 מעלות והכתיבה בו התאפשרה בכל כיוון ובתנאי חוסר משקל בחלל.  הפיתוח נעשה בחברה בלא מימון כלשהו של נאס"א. בסוף שנות השישים מכרה החברה את העטים גם לנאס"א וגם לסובייטים. המחיר הפעם היה אטרקטיבי בהרבה – קצת פחות מ-3 דולרים לעט. 

 

אם חשקה נפשכם בעט שכזה כדאי שתדעו שהחברה מוכרת עד היום את הדגם המקורי AG-7 ואף הוסיפה עשרות דגמים בעיצובים ובסגנונות שונים. העט הגיע לחלל בפעם הראשונה עם אפולו-7, המשימה המאוישת הראשונה בתכנית אפולו. מאז השתמשו בו גם בשיגורים נוספים ובתחנת החלל הבין-לאומית. 

 

אז בפעם הבאה כשמישהו מספר לכם את הסיפור על העט והעיפרון בחלל, תוכלו לספר לו מה קרה באמת. ובפעם הבאה כשתארזו מזוודה לחלל, אל תשכחו לקחת אתכם עט. 

 

 

וולטר קאנינגהאם מצוות אפולו 7, כותב בעט החלל | צילום: NASA

וולטר קאנינגהאם מצוות אפולו 7, כותב בעט החלל | צילום: NASA

 

 

12.2.2017

 

 

 

תגיות: