חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

נקודת היפוך הקיץ: היום הארוך בשנה

21.06.2022
זריחת היום הארוך בשנה | צילום: Taro Taylor
זריחת היום הארוך בשנה | צילום: Taro Taylor
אם יש לכם תכניות שמצריכות אור יום – לא תמצאו השנה יום מתאים יותר: היכונו ליום הארוך בשנה. השמש תיראה בשמיים בנקודה הצפונית ביותר שלה, ותאיר לנו את השמיים למשך הזמן הארוך ביותר. היפוך הקיץ מתרחש היום רק בחציו הצפוני של כדור הארץ. תושבי החצי הדרומי יאלצו להמתין בסבלנות לעוד חצי שנה בדיוק – ל- 21 בדצמבר. 
 
התופעה הזו מתרחשת כאשר הנטייה של ציר כדור הארץ מגיעה לשיאה יחסית לשמש. כלומר, החצי הצפוני פונה בזווית הגדולה ביותר לשמש ולכן סופג את כמות הקרינה הגבוהה ביותר למשך הזמן הארוך ביותר. בקווי רוחב נמוכים, באזור קו המשווה, השמש תיראה גבוה בשמיים במהלך היום, וקרני השמש יפגעו באדמה בזווית ישרה כמעט. ככל שנעלה צפונה השמש תישאר בשמיים שעות ארוכות יותר, עד שבאזור הקוטב הצפוני היא לא תשקע כלל למשך כל הקיץ. 
 
כתוצאה מהגברת הקרינה, האוויר מתחמם, והקיץ מפציע בחציו הצפוני של עולמנו במלוא כוחו. ברוכים הבאים ליום הראשון הרשמי של הקיץ! מהיום ואילך הימים ילכו ויתקצרו עד שב 21 לדצמבר נגיע לנקודת היפוך החורף בה אורך היום הוא הקצר ביותר.
 
תרשים המדגים את היפוך הקיץ והחורף | איור: Eman
תרשים המדגים את היפוך הקיץ והחורף | איור: Eman
 

היום הראשון של הקיץ

 
בלועזית נקראת נקודת ההיפוך: "solstice", והיא מורכבת מהמילים sol (שמש)  ו-stitium  (סטטי), מה שמרמז על מה שאנחנו צפויים לראות אם נביט היום על השמש (כמובן לא להביט ישירות הקרינה מאוד חזקה!) השמש תהיה בנקודה כל כך גבוהה בשמים ולכן תנועתה תיראה אטית מאוד, כאילו היא סטטית ועומדת במקום.
 
23.5 מעלות, זה הכל: זו ההטיה ביחס לשמש שבה סובב כדור הארץ סביב צירו. אם זה היה קצת פחות או יותר מזה, שלא לדבר מצב שבו זווית הציר היתה משתנה כפי שקורה במאדים, עונות השנה כבר לא היו מה שאנחנו מכירים וככל הנראה גם כל המערכת האקולוגית היתה שונה מאוד. יש לא מעט אנשים שמוצאים לנכון לומר על כך תודה. אם אתם במקרה באנגליה, תשקלו לקפוץ לאתר הסטוהנג'. באתר הפרהיסטורי הזה שממוקם באנגליה, נמצאו שרידים של מבנה מיוחד ששימש מעין לוח אסטרונומי לפני כ- 4000 שנה. מאז העת העתיקה, משמש האתר כבית חם לאוהדי הטקסים למיניהם הנערכים לכבוד ימי ההיפוך של הקיץ והחורף. 
 
 
יממה אחר יממה ללא לילה: כך נראה עכשיו הקיץ בקוטב הצפוני