יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

דייט עם ענק אדום: הערב הירח ינשק את אַנְטָרֶס

יום שישי 26.4.24

 

מיד לאחר זריחת הירח הכמעט מלא במזרח, ביום שישי ה-25.4 קצת אחרי השעה 21:00, הוא יחלוף סמוך מאוד (כחצי קוטר ירח) דרומית לכוכב המדהים אַנְטָרֶס, הענק האדום המסמל את לב ליבה של קבוצת עקרב. זאת הזדמנות מצוינת להכיר את אחד הכוכבים הגדולים והבהירים ביותר בשמיים – ואפילו לא צריך טלסקופ כדי ליהנות מהמפגש וללמוד על הענק.

 

תמונת תקריב של אנטרס כפי שצולמה על ידי המצפה האירופי הדרומי (ESO)

 

ביוונית אנטרס פירושו "מול מאדים". הקדמונים זיהו את אנטרס האדמדם עם כוכב הלכת מאדים (מַרְס בלטינית, אָרֶס ביוונית), אבל חוץ מצבעם אין באמת קשר בין מאדים לאנטרס: מאדים הוא כוכב לכת קטן מאוד, ואילו אנטרס הוא כוכב שבת ענקי. בעצם, "ענקי" זו לא מילה שעושה צדק עם הגודל של אנטרס. קוטרו של אנטרס הוא כ-850 פעמים קוטר השמש שלנו, כך שהוא יכול להכיל בקרבו כ-300 מיליון שמשות! למעשה, אילו העברנו במטה קסם את כל מערכת השמש שלנו לתוך אנטרס, כך שהשמש הייתה במרכז הכוכב, כל כוכבי הלכת עד מאדים היו נבלעים בו. במילים אחרות – הקוטר של אנטרס לבדו גדול מקוטר המסלול של מאדים סביב השמש.

 

אם אנטרס כזה עצום, הוא בטח לוהט, נכון? – ממש לא. הדליקו נר והביטו בלהבה. התחתית שלה כחולה, המרכז לבן, מעליו צהוב וכתום, והקצה אדום. האינסטינקט האנושי מזהה אדום עם חוֹם (וסכנה), וכחול – עם קור (ושלווה), אבל המדרג האמיתי הפוך: הלהבה האדומה היא הקרה ביותר והכחולה היא החמה ביותר. כך אפשר לדעת מהי בערך הטמפרטורה על פני השטח של גרמים, גם בלי טלסקופ, וממרחק אלפי שנות אור מכדור הארץ. ולפי הגוון של אנטרס אפשר להעריך שהטמפרטורה על פניו היא כ-3,500 מעלות צלזיוס – כחצי מהטמפרטורה שעל פני השמש שלנו! כמובן, מכיוון שאנטרס עצום בגודלו, הוא זוהר בערך פי 80,000 יותר מהשמש, ולראיה – הוא בהיר כל כך בשמי הלילה שלנו, אף שהוא מרוחק כ-550 שנות אור מאיתנו.

 

לאנטרס – ואת זה לא תגלו אפילו בטלסקופ החובבים הטוב ביותר – יש כוכב מלווה. גודלו פי 5 מגודלה של השמש שלנו, והטמפרטורה על פניו היא כ-18 אלף מעלות צלזיוס – ולכן צבעו כחול. בטלסקופים בינוניים (קוטר של 15 ס"מ ומעלה), ייראה ניגוד הצבעים בין אנטרס האדום לחברו הקטן הכחול.

 

Image
השוואת גדלים של גופים שמימיים. אנטרס הוא הכוכב השני בגודלו בשקופית 5 (השני מימין). קרדיט: Dave Jarvis
השוואת גדלים של גופים שמימיים. אנטרס הוא הכוכב השני בגודלו בשקופית 5 (השני מימין). קרדיט: Dave Jarvis
sky calendar Image
אנטרס האדמדם (משמאל למעלה). כמו 300 מיליון שמשות