חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

נאס"א ומנהל החלל הסיני השביתו את כל הרובוטים שלהן על מאדים

ההשבתה נגרמה בשל קשיים בתקשורת עקב מיקום מאדים מאחורי השמש יחסית לארץ

עודד כרמלי
4.10.2021
צי הרובוטים של נאס"א על מאדים. קרדיט: NASA
צי הרובוטים של נאס"א על מאדים. קרדיט: NASA

סוכנות החלל האמריקנית השביתה ב-2 באוקטובר (שבת) את כל צי הרובוטים שלה במסלול ועל פני השטח של מאדים. ההשבתה היא פועל יוצא של התקבצות מאדים עם השמש – כלומר שמאדים נמצא כעת בדיוק מאחורי השמש יחסית לכדור הארץ.

 

שיחות מזג אוויר במאדים

בזמן ההתקבצות, שמתרחשת מדי שנתיים, הפלזמה הרותחת שנפלטת מקורונת השמש עלולה לשבש את תקשורת הרדיו בין הארץ למאדים ולגרום לנזק ממשי למשימות, במקרה של פקודה שגויה. כדי למנוע מצב שהרובר פרסווירנס, למשל, יתנגש בסלע, בנאס"א ובשאר סוכנויות החלל המפעילות משימות למאדים כמו סוכנות החלל האירופית ומינהל החלל הסיני החליטו על השבתה בת שבועיים, שתימשך לפחות עד ה-16 באוקטובר.

 

במהלך התקופה הזאת, הרובוטים של האנושות בכוכב הלכת האדום לא בדיוק ינפשו – אלא יעסקו במחקר שאינו מצריך מעקב של מרכזי הבקרה, לפי שורה של פקודות פשוטות שנשלחו מבעוד מועד ללוויינים המקיפים את מאדים, וכעת מועברות לרוברים על פני השטח.

 

25840_Mars_Perseverance_ZL0_0058_0672089556_654ECV_N0032046ZCAM05032_110050J-web.jpg

המסוק המאדימי הראשון אינג'ניואיטי עף באפריל השנה. בשבועיים הקרובים, המסוק יישאר על הקרקע. קרדיט: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS
המסוק המאדימי הראשון אינג'ניואיטי עף באפריל השנה. בשבועיים הקרובים, המסוק יישאר על הקרקע. קרדיט: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

 

נאס"א מפעילה כעת שלוש מקפות במאדים – 2001 מארס אודיסיי, המקפת לסקר מאדים (MRO) ו-MAVEN. מקפות אלו משמשות גם כתחנות ממסר לרוברים, לנחתות ולמסוק על הקרקע, והן ימשיכו להקיף את כוכב הלכת. שני הרוברים, פרסווירנס במכתש ג'זרו וקיוריוסיטי במכתש גייל, יעסקו במדידות מזג האוויר ויחפשו אחר שדוני אבק, שעה שהמסוק אינג'ניואיטי יישאר במיקומו הנוכחי על הקרקע, לא רחוק מהרובר פרסווירנס, והנחתת אינסייט תמשיך לחפש אחר רעידות אדמה מאדימיות באמצעות הסיסמוגרף שלה. מכשירים אחרים כובו במטרה לחסוך באנרגיה.

 

במקביל, הרובוטים ימשיכו לדווח חזרה על מצבם, ואף ינסו להעביר נתונים מדעיים מוגבלים, מתוך הבנה שחלקם יאבדו בדרך. את עיקר ממצאיהם ישמרו המשימות למועד חידוש התקשורת במחצית השנייה של אוקטובר.

 

24729_PIA23518-Mars-landing-sites-web.jpg

מפת כל אתרי הנחיתה של הנחתות והרוברים של נאס
מפת כל אתרי הנחיתה של הנחתות והרוברים של נאס
 
תגיות: