חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ספייס אקס: נשגר משימה אזרחית לחלל בלי "אסטרונאוטים מקצועיים" – שניים מהנוסעים יעלו בהגרלה

2.02.2021
הדרגון 2 על כן השיגור במרכז החלל קנדי. קרדיט: Inspiration4
הדרגון 2 על כן השיגור במרכז החלל קנדי. קרדיט: Inspiration4

אילון מאסק הודיע הלילה כי בכוונת ספייס אקס לשגר לחלל את הצוות "האזרחי" הראשון בהיסטוריה, במשימה שעיקרה יהיה צדקה, למרבה ההפתעה. המשימה תשוגר באוקטובר 2021 על גבי חללית הדרגון 2 מתוצרת החברה, ו(כמעט)כל אזרח אמריקאי יכול להשתתף בהגרלה לשני מושבים בחללית.

 

צדקה בשיגור אזרחי לחלל

מפקד משימת Inspiration4 יהיה המיליארדר ויזם הטק בן ה-37 ג'ארד אייזקמן, מייסד חברת Shift4Paymanets לעיבוד תשלומים אלקטרוני. אייזקמן הוא גם טייס – ואף קבע שיא חדש ב-2009 כשהקיף את העולם במטוס נוסעים קל ב-62 שעות. 

 

יחד עם אייזקמן יטוסו שלושה אסטרונאוטים טריים, שעלות טיסתם בחללית תיתרם על ידי ספייס אקס. כל מושב זוכה לשם תואר המהווה חלק מהמשימה הכוללת: "תקווה", מושב שיאויש על ידי דמות מעוררת השראה שטרם נחשפה; "שגשוג", מושב שיוגרל בין אנשי עסקים שיפתחו חנות מסחרית אלקטרונית באמצעות Shift4Shop של חברת Shift4Payments ויפרסמו סרטון של עצמם ברשתות החברתיות; ו"נדיבות" – שיוגרל בין כל אדם שיתרום מעל 10 דולרים לבית החולים לילדים סנט ג'וד בממפיס, טנסי. בית החולים חוקר בעיקר מחלות סרטן בקרב ילדים. אייזקמן עצמו תרם לבית החולים 100 מיליון דולר – והרעיון הוא לגייס עוד 200 מיליון דולר בעזרת ההגרלה. כל דולר מעל ל-10 דולר יוסיף 10 "הרשמות" להגרלה – עם מקסימום של 10,000 הרשמות.

 

מחזיקים באזרחות אמריקאית? גם אתם יכולים להירשם להגרלה. התנאים פשוטים: על הנרשם להיות אזרח או תושב קבע אמריקאי מעל גיל 18, נמוך מ-1.83 מטר, במשקל של פחות מ-113 ק"ג ובמצב גופני ונפשי תקין.

 

mission.JPG

סמל המשימה Inspiration4
סמל המשימה Inspiration4. קרדיט: ספייס אקס

 

מגדירים מחדש מיהו "אסטרונאוט"

משימת Inspiration4 תשוגר מכן השיגור 39A, שספייס אקס חוכרת מנאס"א, במרכז החלל קנדי שבפלורידה, על גבי משגר מסוג פאלקון 9. לפני כן, הצוות יעבור הכשרה למשימה במתקני ספייס אקס, כמו הכנה לתנאי מיקרו-כבידה. משימת Inspiration4 לא תעגון בתחנת החלל הבינלאומית אלא תקיף את כדור הארץ. "הפרמטרים של המשימה תלויים בג'ארד", מסר מייסד ספייס אקס אילון מאסק. "המשימה יכולה לארוך בין יומיים לארבעה ימים, אבל אם הם ירצו להישאר למעלה עוד קצת זמן – זה גם בסדר".

 

למרות שהיו תיירי חלל בעבר, Inspiration4 תהיה המשימה הראשונה בהיסטוריה ללא כל אסטרונאוטים מקצועיים מנאס"א או מסוכנויות חלל אחרות. מעט אחר כך, בינואר 2022, תשוגר משימת אקסיום 1 למשימה בת שמונה ימים לתחנת החלל הבינלאומית – אף היא בחללית דרגון 2 של ספייס אקס. במשימה יטוסו איש העסקים לארי קונור האמריקאי, המשקיע הקנדי מארק פאתי וטייס הקרב והיזם הישראלי איתן סטיבה. עם זאת, המשימה אינה מוגדרת כמשימה "אזרחית נטו" בשל העובדה שמפקד המשימה יהיה אסטרונאוט נאס"א הוותיק והמנוסה מיכאל לופז אלגריה.

תגיות: