הדמיה חדשה מאפשרת לכם לעקוב אחר משימות חלל בזמן אמת, בהן מארס 2020 במסעה למאדים

דלגו בין כוכבי לכת וחלליות במערכת השמש, תפסו עליהם טרמפ או עקבו אחר מסלוליהם מבחוץ

26.08.2020
תרשים של רשת תעבורה בין כוכבי לכת במערכת השמש. קרדיט: nasa
סימולציה חדשה של המעבדה להנעה סילונית (JPL) של נאס"א מאפשרת לכם לעקוב אחר משימת מארס 2020 בדרכה למאדים – ובזמן אמת. מארס 2020 שוגרה לכוכב הלכת האדום ב-30 ביולי, והיא כוללת רובר חדש בשם פרסרוורנס ("התמדה") ומסוק ראשון מסוגו בשם אינג'יניואיטי ("כושר המצאה"). הרובר, עם המסוק בקרבו, צפוי לנחות ב-18 בפברואר 2021 במכתש ג'זרו שבמאדים.

juno.jpg

השוואה בין המקפת ג'ונו בצדק למשימת מארס 2020 שעושה את דרכה למאדים.
השוואה בין המקפת ג'ונו בצדק למשימת מארס 2020 שעושה את דרכה למאדים. קרדיט: NASA’s Eyes

הסימולציה החדשה, "עיני נאס"א" (NASA’s Eyes), מראה את המסלול, המהירות היחסית ואת סטטוס המשימה של מארס 2020 בכל רגע נתון. אבל זאת רק ההתחלה. הסימלוציה כוללת את כל המשימות הפעילות של נאס"א ושל סוכנות החלל האירופית (אבל לא של סוכנות החלל הסינית) – מתחנת החלל הבינלאומית ועד לשתי חלליות וויאג'ר, שכבר יצאו ממערכת השמש. הנתונים מעודכנים בזמן אמת, כך שאפשר לראות, למשל, איפה נמצאת ברגע זה מקפת שיירי הגז אקסו מארס של סוכנויות החלל האירופית והרוסית מעל מאדים.

הסימולציה NASA Eyes. גללו או גררו את התמונה כדי להתבונן להתרחק/להתקרב או לשנות את זווית הראיה.

mars.jpg

מיקום המקפות סביב מאדים כרגע.
מיקום המקפות סביב מאדים כרגע. קרדיט: NASA’s Eyes

אפשרות אחרת היא לחפש אחר גרמי השמים עצמם, כגון הירח, צדק והאסטרואיד בנו, ולראות את כל המשימות הפעילות שמקיפות אותם עכשיו, מנקודת מבטם של גרמי השמים ומנקודת מבטן של החלליות עצמן. מעניין במיוחד להשוות בין הגדלים השונים של החלליות. המקפת ג'ונו, שמקיפה את צדק, היא בעלת רדיוס של 1.7 מטרים – כלי זעיר בהשוואה לאוסיריס רקס, הנחתת שעושה את דרכה לאסטרואיד בנו, עם רדיוס של 5.2 מטרים. כמובן, על כל כוכב לכת, ירח, אסטרואיד או שביט, וכן על כל משימה של האנושות, ניתן לקרוא הסברים אגב שוטטות.

ולבסוף, מערכת השמש שלנו יפה לכשעצמה. מסע בין עולמות מערכת השמש השונים – כוכבי לכת, ירחים, אסטרואידים ושביטים – יראה לכם איפה נמצא טיטאן ביחס לשבתאי, או איפה נמצא פלוטו ביחס למישור המילקה, ברגעים אלה. גם את גרמי השמים ניתן להשוות, אגב, למי שסקרן לדעת מי גדול יותר – הירח שלנו או הירח אירופה. התשובה: הירח שלנו לוקח:

moon.jpg

השוואה בין ירחו של צדק, אירופה, מימין, לבין הירח שלנו. קרדיט: NASA’s Eyes