חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

יום כדור הארץ 2020: עזרו לנאס"א להציל את האוקיינוסים

מיוחד ליום כדור הארץ: הרצאות בעברית בשידור חי ומשחק אינטראקטיבי של נאס"א למיפוי שוניות האלמוגים שמסייע למדענים בהצלתם

בר חיון
22.04.2020
לאוקיינוסים חשיבות מכרעת על המערכות האקולוגיות של כדור הארץ. קרדיט: NASA Goddard Space Flight Center
לאוקיינוסים חשיבות מכרעת על המערכות האקולוגיות של כדור הארץ. קרדיט: NASA Goddard Space Flight Center

רוצים לעזור לנאס"א להציל את חיי האוקיינוסים? כל מה שאתם צריכים זה לשחק את המשחק שהיא פיתחה: NeMo-NET. המשחק משלב מידע לווייני חישה מרחוק עם צילומי רחפן כדי ליצור תמונה תלת-ממדית. הבעיה המרכזית היא שעומס הנתונים שנאסף עד כה הוא עצום ואין תוכנה שמסוגלת לעשות את עבודת הסיווג שבני אדם יכולים לעשות. כאן אתם נכנסים לתמונה: באפליקציה האינטראקטיבית (לחצו כדי להורידה באייפד/אייפון ובקרוב גם באנדרואיד), אתם צוללים למעמקי האוקיינוס ובכל התקדמות אתם למעשה עוזרים למדענים בנאס"א ליצור מפה טובה יותר של שוניות האלמוגים בעולם. בכך תוכלו לסייע במאמצי השימור וההגנה שלהם מפני ההתחממות הגלובלית, דייג מוגזם וזיהום. 

 

צפו בטריילר של המשחק:

 


 

חשיבות החיים הימיים בכלל ושוניות האלמוגים לאקולוגיה הגלובלית שלנו היא עצומה. אבל גם מיפוי קרקעית האוקיינוסים מהווה אתגר עצום, בין השאר בשל האופן שבו המים שוברים את קרני האור. למעשה, עד היום מיפינו את אדמת הירח ומאדים יותר ממה שמיפינו את קרקעית האוקיינוסים בכדור הארץ

 

התפקיד שלכם הוא להיכנס לצוללת וירטואלית ולאסוף מידע מרחבי העולם. תוך כדי המסע תוכלו ללמוד על האלמוגים השונים וחשיבותם למערכת האקולוגית הימית ובכלל. מדעני נאס"א מחכים לסיווגי הנתונים שלכם, שילמדו מחשבי על עם בינה מלאכותית לאתר ולסווג שוניות בעצמם. מטרת שיתוף הפעולה הזה, בין מיקור המונים לבינה מלאכותית, היא לייצר מאגר נתונים עולמי של שוניות, לחקור כיצד הן משתנות עם הזמן, ולהבין איך ניתן להציל אותן. 
 

הרצאות בשידור חי ליום כדור הארץ

 

לכבוד יום כדור הארץ והקשר שלו לתחום החלל, נשדר כאן גם סדרת הרצאות מיוחדת ביוזמת Horizon, קהילת מחנכי החלל של סוכנות החלל הישראלית. מה בתוכנית:

 

  • 18:30 חטיבות ביניים ומעלה - חישה לוויינית, זיהום אוויר והקשר לקורנה, פרופ' דוד ברודאי
  • 19:00 יסודי ומעלה - זיהום האור על הסביבה, מיכאל צוקראן, מומחה לזיהום אור וצילום אסטרונומי
  • 19:30 כל המשפחה - תקרת הזכוכית - על אסטרונומיה וזיהום אוויר, אורי בן דוד 
  • 20:00 כיבוי אורות - פעילות כתובות אש בלי אש, יעקב המאירי

 

כל ההרצאות ישודרו בשידור חי כאן