סקרני חלל
סקרנות אסטרונומית

מהו הדבר הכי בהיר ביקום?

כאמור, השמש היא כוכב שבת ורוב הנקודות שאנו רואים בשמי הלילה הן גם שמשות ולעיתים אפילו, קבוצות של שמשות. אבל השמש שלנו, שהיא הראשונה בסרטון הבא, היא יחסית רק כוכב בינוני למדי:

הכוכב האחרון בסרטון למעלה, UY Scuti, הוא הגדול ביותר שמצאנו עד כה. עד כמה UY Scuti גדול? בואו נגיד שאילו היינו רוצים להציג לכם תמונה של השמש שלנו ליד התמונה של UY Scuti ביחס מתאים, היא אפילו לא היתה מכסה פיקסל אחד במסך המחשב. לצורך ההשוואה, אם כדור הארץ היה בגודל של כדור-ים, אז השמש שלנו היתה בגודל של בניין בן 7 קומות ו- UY Scuti... הוא היה גדול יותר מארבעה הרי אוורסט יחד!

אבל גודל זה לא הכל ביקום. כשמודדים עוצמת בהירות, מתברר שהמסה של הכוכב חשובה יותר וכוכב יכול להיות קטן יחסית, אך מסיבי בהרבה, עם עצמת בהירות רבה יותר. ולכן, באופן מעניין, למרות ש- UY Scuti גדול פי עשרות מונים מ- R136a1, לעומתו הוא כמו פנס קטן שנגמרה לו הסוללה. עצמת הבהירות של R136a1 גדולה מזו של השמש שלנו כמעט פי 9 מיליון, מה שהופך אותו לכוכב בעל עצמת הבהירות הגדולה ביותר שאנחנו מכירים.

ועכשיו תחזיקו חזק, כי יש דברים ביקום שעולים על עצמתו של R136a1 בהרבה. סופרנובה, למשל, שהיא פרץ אדיר של קרני גמא המתרחש כאשר כוכב גדול מסיים את חייו. פרץ אחד של קרני גמא מסופרנובה, הנמשך רק מספר שניות בודדות, משחרר אנרגיה ששווה לזו שהשמש שלנו תשחרר במשך כל שנות קיומה, כעשרה מיליארד שנה.

אוקיי, אז בואו נקפוץ ישר לסוף: מה הדבר הבהיר ביותר ביקום?

קבלו את הקוואזר:

קוואזרים עשויים להאיר פי אלפים מגלקסיות שלמות המכילות מיליארדי כוכבים.

אבל… מה זה בכלל?

קוואזר הוא תופעה הנגרמת כתוצאה מחורים שחורים. חור שחור הוא מסה עצומה של חומר שקרסה לתוך עצמה. אך במקרה של קוואזר, מדובר בחורים שחורים מאסיביים במיוחד הממוקמים במרכזי גלקסיות. לפני שהחומר והגזים סביב החור השחור נבלעים בתוכו, הם סובבים סביבו במהירות אדירה וההתנגשויות בינם לבין עצמם גורמות להם לפלוט את האנרגיה העצומה ביותר שאנו מכירים.

אז באופן אירוני, אפשר לומר שהדבר הכי בהיר ביקום, קוואזר, נגרם כתוצאה מהדבר הכי אפל ביקום, חור שחור.

אבל אם כבר שאלנו מה הדבר הכי בוהק ביקום, אולי כדאי לתהות גם מה הדבר הכי חם ובעצם...