אנימציה פסיכדלית של הסופות בצדק

21.05.2018

מדענים-אזרחים (citizen-scientists) השתמשו בתמונות מהגשושית ג'ונו של נאס"א כדי לדמות את תנועת העננים בצדק והתוצאה שומטת לסתות.

התמונות הללו צולמו על ידי ג'ונו ב-1 באפריל השנה – וממרחק של 24,749 ק"מ בלבד מעל העננים עצמם. המדענים החובבים גראלד איכשטאט ושון דוראן השתמשו בתצלומים של ג'ונו כדי ליצור מודל ממוחשב של תנועות העננים, ובעזרת המודל שפיתחו הפיחו חיים מרהיבים בתמונות.

האטמוספרה של צדק מורכבת בעיקר ממימן והליום, כשהאטמוספרה החיצונית מורכבת מחגורות שונות של זרמי סילון. גם כאן בכדור הארץ יש לנו זרמי סילון – ארבעה ליתר דיוק – אבל כאן נגמר הדמיון בינינו לבין הענק הגזי. זרמי הסילון אצלנו זורמים כולם ממערב למזרח, יחד עם סיבוב כדור הארץ, ואילו כל חגורה בצדק מסתובבת בכיוון הפוך מחברתה, חיכוך שמייצר סופות ציקלון אדירות – חלקן בגודל כדור הארץ כולו.

זום-אין על צדק

זום-אין על צדק. קרדיט: NASA/JPL/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt

החללית ג'ונו נכנסה למסלול סביב צדק ב-2016, במטרה לחקור את הרכבו הפנימי של צדק ואת השדה המגנטי של כוכב הלכת. בנוסף למכשיריה המדעיים, ג'ונו נושאת גם מצלמה בשם JunoCam המצלמת בטווח האור הנראה (כלומר בספקטרום שהעין האנושית יכולה לראות), במטרה להפיץ את יופיו המסתורי של צדק ואת החשיבות המדעית של חקר החלל בכלל. בנאס"א מזמינה את הציבור להוריד את התמונות, לעבד אותן ולשתף את התוצאות.

ואן גוך, מאחוריך: צפו כאן בזרימת העננים של צדק | צילום:  NASA/JPL/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt