חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

שירת הסירנה של נוגה

31.01.2018

היום כולנו יודעים שנוגה היא גיהינום: עולם עם טמפרטורה כמעט בלתי משתנה של 462 מעלות צלזיוס – מספיק כדי להתיך עופרת – ולחץ אטמוספרי על פני השטח שמקביל לצלילה של 1 ק"מ מתחת לפני הים בכדור הארץ. כשבני האדם חושבים על עתידם, הם חולמים על מאדים וחרדים מאפקט החממה שיכול להפוך גם את עולמם לכבשן דמוי-נוגה.

 

אבל עיבודי תמונה חדשים מזכירים לנו שנוגה היא עדיין היפה מכולן, פנינה אפופת-מסתורין של נחקרה דיו. דמיה בויק, צלמת חובבת שבדרך כלל מעבדת תצלומים של הרוברים במאדים עבור הבלוג שלה MarsRovers Images (בצרפתית), החליטה לתת ניסיון גם לתצלומים של אקצוקי, לוויין יפני שמקיף את נוגה – והתוצאות הן עוצרות נשימה.

 

 

עננים טרופיים בכוכב הלכת ונוס
עננים טרופיים בכוכב הלכת ונוס | צילום: JAXA/ISAS/DARTS/Damia Bouic

 

 

 

בויק השתמשה בנתונים משתי מצלמות של הלוויין היפני: המצלמה IUV לוכדת את האור האולטרה-סגול, והמצלמה IR2 מודדת את החום הרב שנפלט מהצד הלילי של הכוכב – ונחסם על האטמוספרה.

 

 

הצילום הזה חושף את החום האטמוספרי בצד הלילי של ונוס
הצילום הזה חושף את החום האטמוספרי בצד הלילי של ונוס |צילום: JAXA/ISAS/DARTS/Damia Bouic

 

 

 

התמונות שייצרה בויק מהנתונים של שתי המצלמות מספקות לנו הצצה מתחת לשמיכת השמיים העבה של נוגה, לעובי העננים ולחום שהם סופגים מפני השטח. מצלמת ה-UVI מספקת את הנתונים על אור השמש שמשתקף מהעננים באטמוספירה העליונה של נוגה, בגובה 65-75 ק"מ מפני השטח, ומצלמת ה-IR2 חושפת את העננים הנמוכים יותר, בגובה 48-55 ק"מ מפני השטח. באורכי הגל הללו, הרצועות הכהות יותר מייצגות עננים עבים יותר.

 

 

חום האטמוספירה כפי שקורן מהצד החשוך של כוכב הלכת ונוס
חום האטמוספירה כפי שקורן מהצד החשוך של כוכב הלכת ונוס |צילום: JAXA/ISAS/DARTS/Damia Bouic

 

 

 

מערכת העננים הדינמית של ונוס מורכבת כמו זו של כדור הארץ

מערכת העננים הדינמית של ונוס מורכבת כמו זו של כדור הארץ | צילום: JAXA/ISAS/DARTS/Damia Bouic

 

פורסם ע"י עודד כרמלי: 31.1.18

תגיות: