כוכבים בחוץ

ספינר בחלל: האם הוא יסתובב לעד?
    שתף:

כמה זמן ייקח לספינר להסתובב בתחנת החלל הבינלאומית? תאמינו או לא, נאס"א שיגרה לשם ספינר אחד והאסטרונאוטים השתעשעו איתו קצת:

זה עדיין לא עונה על השאלה, אבל התשובה די פשוטה: "ספינר בתחנת החלל הבינלאומית עדיין מתחכך באוויר שבתחנה, אשר מאט את סיבובו בהדרגה". מסביר דובר נאס"א דן האוט לאתר Mashable. למען האמת, אין כל כך הרבה הבדל בין סיבובו של ספינר בתחנת החלל הבינלאומית לבין סיבובו כאן, בכדור הארץ.

אבל מה אם אסטרונאוט יצא להליכת חלל ויסובב את הספינר שם? גם אז הספינר לא יסתובב לעד. חיכוך חומרי הספינר עצמם עם המסב הפנימי, שמאפשר לו להסתובב על צירו, גורם להאטה ובסופו של דבר לעצירה.

רק אם האסטרונאוט יסובב את כל הספינר כגוף אחד בוואקום ויניח לו לרחף בחלל, הוא יסתובב לנצח. וכן, זה תלוי מה אתם מתכוונים ב"נצח". החישובים מנבאים סיבוב של כמה מיליארדי שנים, כך שלפני שהוא יספיק לעצור הספינר ייבלע בשמש שלנו, כשזו תהפוך לענק אדום ותמות סופית.

סיור פלנטות וניווט ירחים: גוגל מפות מחשבים מסלול מחדש
    ירחו של צדק, איו, עם סימוני אתרים של גוגל מפות | צילום מסך: Google Maps
    שתף:
    קבעתם טיול משפחות בקניון המרהיב "ואליס מארינריס" במאדים ואתם לא סגורים איך להגיע? בהנחה שיש לכם טרמפ על החללית הבאה למאדים, תנו למפות גוגל (Google Maps) לעזור לכם בדרככם. אחרי גוגל-ארץ, וסיור בתחנת החלל הבינלאומית באמצעות גוגל סטריט וויו, גוגל הוסיפה כמה גרמי שמים שבאתריהם תוכלו לסייר: כוכבי לכת וכמה מהירחים המעניינים ביותר במערכת השמש.

טיסה וירטואלית קצרה ואתם יכולים להגיע לא רק לירח שלנו, אלא גם לפני השטח של כוכבי הלכת הננסיים פלוטו, וקרס, ואף כוכבי הלכת חמה, נוגה ומאדים. מצטרפים גם כמה מירחי שבתאי החשובים - דיון, אנקלאודוס, יאפטוס, מימאס, ריאה וטיטאן - וירחי צדק - אירופה, גנימד, ואיו.

סיורים וירטואלים ואף אינטראקטיביים תופסים תאוצה בשנים האחרונות, בזכות גלם הצילומים האיכותי ההולך ומתרבה של מערכת השמש שלנו. המפות החדשות של גוגל התאפשרו הודות לדימויים של משימות של סוכנויות החלל האמריקאית (נאס"א) והאירופית (ESA). רק התמונות ששלחה החללית קאסיני הן אוצר בלום שמאפשר גילוי עולמות ברזולוציה חסרת תקדים.

ריכזנו בשבילכם עוד כמה סיורים מרשימים בחלל:

הליכת חלל- עשו זאת בעצמכם: וידאו אינטראקטיבי יפהפה שבאמצעותו תוכלו לרחף ב- 360 מעלות ממש מחוץ לתחנת החלל הבינלאומית. להסברים ופרטים נוספים>>

מסע בתלת ממד אל ליבו הקפוא של פלוטו: נאס"א שחררה סרטון מרשים המשחזר את המעבר הקרוב של החללית ניו הוריזונס ליד כוכב הלכת הננסי פלוטו. ואם זה לא מספיק, באפליקציית הניו-יורק טיימס תוכלו לשוטט שם בתלת ממד. להסברים ופרטים נוספים>>

שוטטו עם גוגל סטריט וויו בתחנת החלל הבינלאומית: שיטוט במסדרונותיה באמצעות האפליקציה המוכרת של גוגל. להסברים ופרטים נוספים>>

סיור וירטואלי על פני השטח של וסטה: וסטה, הוא לא בדיוק החומר שממנו עשויים סרטים הוליוודיים ששולחים את גיבוריהם לעולמות אחרים. ועדיין, הוא הגוף השני בגודלו בחגורת האסטרואידים. שווה להציץ. להסברים ופרטים נוספים>>

נופי מאדים כפי שמעולם לא ראיתם אותם: מכתשים מרהיבים, קמטי הרים, עמקים יפהפים עם אדוות חול על פני דיונות רכות. קבלו טיסה מרהיבה מעל פני השטח של כוכב הלכת מאדים. להסברים ופרטים נוספים>>

אולימפוס מונס. האם בקרוב נזכה גם לסיור וירטואלי על ההר הגבוה ביותר במאדים ובמערכת השמש כולה? | צילום: ESA/DLR/FU Berlin/J. Cowar

פורסם: 17.10.17

הליכת חלל: עכשיו גם אתם יכולים
    כדור הארץ מתחנת החלל הבינלאומית | צילום: NASA/Scott Kelly
    שתף:
    לא, אל תקומו מהכיסא שלכם: בפעם הראשונה מזה אי פעם תוכלו לעופף לכם בהליכת חלל, ולהביט סביב ב- 360 מעלות, באמצעות וידאו שיצרו אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית

הסתובבו אל כדור הארץ כדי להשתאות מיופיו (השתדלו לא לקבל סחרחורת) או לכיוון תחנת החלל. הסרטון נוצר על ידי הקוסמונאוטים סרגיי רייאזנסקי (Ryazansky) ופיודור יורצ'יכין (Yurchikhin) והוא מתעד משימה אמיתית של השניים בעת שיגור ננו-לוויינים למסלול סביב כדור הארץ.

אל תפספסו את הסוף, שבו הסרטון מואץ ואתם יכולים לראות את כדור הארץ במלואו, מערכת גיאולוגית משתנה מרחפת לה בחלל.

פורסם: 9.10.17

שבתאי שומט לסתות: תמונות פרידה מהחללית קאסיני
    טבעות שבתאי בפילטר ספקטראלי כחול, ירוק ואדום, כפי שצולמו ע"י קאסיני ב-4 במאי, 2005 | צילום: NASA
    שתף:

כתבנו רבות על החללית קאסיני וגילוייה המסעירים במהלך אחת המשימות הכי מעוררות השראה בחקר מערכת השמש. התמונות הגולמיות של שבתאי שקאסיני שלחה חזרה לכדור הארץ יכולות למלא אלבום עצום ממדים. ובכל זאת, בחרנו כאן כמה מצילומים היפים ביותר לטעמינו.

טבעות שבתאי הופכות אותו לאחד מכוכבי הלכת היפים ביותר במערכת השמש שלנו | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

טבעות והקוטב הדרומי של שבתאי בכחול שליו, שאולי היה הולם את אורנוס או נפטון. צולם ע"י קאסיני ב-2005 | צילום: NASA

המערבולת האדירה בכותב הצפוני של שבתאי, כפי שצולמה ממרחק של אלפיים ק"מ | צילום: NASA/JPL-Caltech/SSI

הירח הגדול של שבתאי, טיטאן, כפי שצולם ב-6 במאי 2012 ממרחק 483 אלף ק"מ | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

פאן הוא אחד הירחים המוזרים ביותר בצורה של צלחת מעופפת. ייתכן כי הוא נוצר מחתיכות קרח שהיו חלק מהטבעות עצמן | צילום: NASA

ירח הקרח, אנקלדוס, שקאסיני גילתה כי הוא מקיים תנאים שעשויים לאפשר חיים | צילום: NASA/JPL/Space Science Institute

סערה עצומה באטמוספרה של שבתאי, המזכירה מעט את הסערות על צדק | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

מבנה גלי בטבעות שבתאי | NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

לאורך 1,200 ק"מ משולי טבעת B של שבתאי- מבני קרח בגובה 2.5 ק"מ | צילום: NASA

רוצים עוד תמונות מעלפות של שבתאי? קבלו כמה מהתמונות האחרונות שצילמה קאסיני!
    ואם כבר אנחנו בענייני טבעות, למה בעצם לכדור הארץ אין טבעות כמו של שבתאי?

פורסם: 12.9.2017

קאסיני מקרבת אותנו עוד יותר לשבתאי והתוצאה- יפהפיה
    המחשה כיצד ענני האטמוספרה של שבתאי עשויים להיראות מקרוב | איור: NASA/JPL-Caltech
    שתף:
    במשך 13 שנים שבהם החללית קאסיני מקיפה את שבתאי, היא הספיקה לשלוח כבר מאות אלפי תמונות הכוללות את כוכב הלכת, ירחיו וכמובן, הטבעות המלכותיות שלו. בנובמבר אשתקד החלה החללית בסדרה של צלילות קרובות יותר, שזכו בנאס"א לשם "גראנד פינאלה", כל זאת, לקראת הצלילה האחרונה בהחלט, והאבדנית ללא ספק, אל תוך שבתאי עצמו.

לקראת הצלילה האחרונה אל שבתאי ב- 15 בספטמבר, קאסיני ממשיכה לשדר תמונות מרהיבות של כוכב הלכת היפה במערכת השמש. סדרת חמש הצלילות האחרונות, אותן החלה החללית לפני שבועיים, יספקו למדענים להתקרב לאטמוספרה של שבתאי באופן חסר תקדים, אטמוספרה שעשויה 75% מימן והשאר, בעיקר, הליום.

ענני שבתאי, מ-1.2 מיליון ק"מ, נראים כמריחות מברשת בגלל האינטראקציה עם גלי הנוזלים מתחת |NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

טבעות שבתאי | צילום: NASA/JPL-Caltech/SSI/Kevin M. Gill

ירחו של שבתאי, פרומיתאוס, תלוי בתוך טבעת F של שבתאי | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

טבעות שבתאי

ב-11 בספט' קאסיני תיעזר בכוח המשיכה של טיטן כדי לנתב עצמה אל תוך שבתאי | צילום טיטאן: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

פורסם: 27.8.17

צפו: ליקוי החמה הנדיר כפי שהוא נצפה מהחלל
    צילו של הירח המוטל על כדור הארץ בעת ליקוי החמה ב- 21.8.2017 | צילום: NASA/NOAA
    שתף:
    ליקוי החמה הנדיר שנצפה אתמול מארצות הברית הסעיר מיליונים שחוו לילה באמצע היום. אך איש לא יכול היה לראות כיצד המאורע נראה מהחלל. נאס"א השתמשה ב- EPIC, המצלמה הפוליכרומטית המצלמת את כדור הארץ מדי יום, כדי להראות כיצד זה נראה ממרחק של 1.5 קילומטרים מכדור הארץ.

צפו בצילו של הירח חולף על פני ארה"ב מהחלל:

וכאן תוכלו לראות כיצד תחנת החלל הבינלאומית נראית כשהיא חולפת על פני השמש בעת הליקוי:

פורסם: 22.8.2017

הציוץ שלכם יכול לחצות את גבולות מערכת השמש עם חללית וויאג'ר
    חללית וויאג'ר: מסע ארוך אל תוך הריק | הדמיה: NASA-JPL-Caltech
    שתף:

לרגל 40 שנה לשיגור חלליות הוויאג'ר, נאס"א מזמינה את כולם (כן, גם אתכם) לתחרות שמסגרתה ניתן לשלוח מסר לחלליות הרחוקות ביותר בתבל. אתם מוזמנים לחבר מסר של עד 60 תווים באנגלית תחת ההאשטאג  MessageToVoyager# (בטוויטר, אינסטגרם, פייסבוק, גוגל פלוס או טאמבלר), ולהעלות אותו עד ל-15.8.17. סוכנות החלל האמריקאית תבחר את המסרים שיגיעו לגמר ותאפשר לכלל הציבור להצביע ולבחור. ב-5.9, תאריך השיגור של וויאג'ר 1, המסר הנבחר יישלח אליה, ויגיע אליה ביום למחרת.

וויאג'ר 1 ו-2 הן חלליות בלתי מאוישות שמטרתן המקורית היתה לצלם את כוכבי הלכת צדק ושבתאי ואת ירחיהם. החלליות המשיכו לעבר גבולותיה החיצוניים של מערכת השמש, וכיום וויאג'ר 1 היא האובייקט מעשי ידי אדם שהגיע הכי רחוק ביקום, וככל הנראה חצה את מערכת השמש שלנו וממוקם כ-21 מיליארד ק"מ מאיתנו. ניתן לעקוב אחר המרחק של וויאג'ר מכדור הארץ כאן

ההשראה לתחרות היא תקליט הזהב הנישא על גבי שתי החלליות. זהו פרויקט שיזם קרל סייגן והוא כולל ברכות שלום ב-55 שפות, קולות טבע, נגינת פסנתר של גלן גולד ועוד- הקלטות שנועדו לשמש מעין "מדריך לכדור הארץ והאנושות" במקרה בו חלליות וויאג'ר 1 ו-2 יפגשו חיים תבוניים. אגב, אם תהיתם איך נשמע תקליט הזהב, תוכלו להאזין לו, או אפילו לקנות עותק מהודר משל עצמכם.

התקנת תקליט הזהב על חללית הוויאג'ר 1 | צילום: NASA

המסע הארוך מכולם

וויאג'ר 1 צפויה להמשיך לשדר נתונים עד שנת 2025 וויאג'ר 2 עד 2020. שתי החלליות ימשיכו במסע הארוך מכולם ועם תחילת המאה ה-25 הן צפויות להיכנס אל עננת אורט, בה ישייטו במשך 30 אלף שנה. למעשה לשתי החלליות צפוי הרבה מאוד ריק בדרך- טיסה במרחבים אדירים בלי שום כוכב באופק. רק בעוד 40 אלף שנה, וויאג'ר 1 תחלוף לראשונה במרחק 1.6 שנות אור ליד ננס אדום בשם גליזה 445. אז תנו כמה מילים טובות לדרך; הולך להיות בודד וקר.

הסיכוי שחוצנים תבוניים יפגשו את וויאג'ר 1 או 2 ויקשיבו לתקליט הזהב די קטנה. החלל הוא גדול, אתם יודעים. אבל ייתכן שהמסרים שאנחנו שולחים אליהם הם בעצם תזכורת עבורנו, לעולם הייחודי שבו אנו חיים, שמאפשר לנו להסתכל עליו מקצה מערכת השמש, לחשוב עליו גם ממרחבי הגלקסיה האדירים.

פורסם: 14.8.2017

מסע בתלת ממד אל ליבו הקפוא של פלוטו
    שתף:

לרגל חגיגות השנתיים למעבר של חללית ניו הוריזונס (New Horizons) ליד כוכב הלכת הננסי פלוטו, נאס"א שחררה לאחרונה סרטון מרשים המשחזר את המעבר הזה ממרחק 12,550 קילומטרים מפני השטח.

פורדם: 3.8.2017

אם זה פתח לכם את התיאבון, אנחנו ממליצים לכם לבדוק את אפליקציית התלת ממד של הניו-יורק טיימס שמציעה לכם, בין השאר, טיסה בתלת ממד אל פלוטו. יופיו של פלוטו נגלה לכם מקרוב, תוך שאתם יכולים להסתובב ולהתבונן מסביב. הצטיידו במשקפי תלת-ממד לסמארטפון (כמו Google Cardboard) או בחרו באפשרות הדו-ממדית וצאו למסע.

בגרסת היוטיוב, שבה תוכלו גם לשלוט בזווית הצילום באמצעות הזזת הסמאטרפון (או גרירת העכבר), זה נראה כך:

שוטטו עם גוגל סטריט וויו בתחנת החלל הבינלאומית
    שתף:
    הערב תוכלו לצפות בתחנת החלל הבינלאומית גם מבחוץ (בשמים) וגם מבפנים.

שיטוט במסדרונות תחנת החלל הבינלאומית שמור בדרך כלל לאסטרונאוטים המרחפים בה ב- 16 השנים האחרונות. אבל עכשיו זה משהו שגם אתם יכולים לעשות באמצעות התוספת של גוגל מהימים האחרונים לגוגל סטריט וויו (Google Street View) וגם לקרוא קצת על הפינות השונות, האוכל, הניסויים המדעיים וכו'.

זו הפעם הראשונה שהממשק של גוגל לרחובות העיר יוצא לחלל בכלל ולמסדרונות תחנת החלל בפרט. לשם כך גוגל שיתפה פעולה עם נאס"א ולפי האסטרונאוט שסייע בצילומים בפועל, תומא פסקה (Pesquet) מסוכנות החלל האירופית, היה זה אתגר לא פשוט ללכוד את המרחב המבולגן הזה בחוסר משקל.

חליפות חלל לפעילות מחוץ לתחנת החלל | צילום מסך מתוך גוגל סטריט וויו

צפיה ב- ISS בשמים

תחנת החלל הבינלאומית היא העצם המלאכותי הגדול ביותר הנמצא מעל פני האדמה. זו תחנת מחקר, לוויין מאויש המקיף את כדור הארץ, שרוחבה כמגרש פוטבול בערך (109 מטר). למי שבכל זאת רוצה לצפות בתחנת החלל הבינלאומית באמת, ולא דרך המסך- יש לכם הזדמנות לעשות זאת הערב בין 21:11 ל- 21:18 בדיוק.

שימו לכם תזכורת כי גם אם אתם בעיר, התנאים הערב יהיו אופטימליים. שאו עיניכם לאופק בכיוון דרום מערב. הנקודה הבהירה בשמים שתלויה שם היא כוכב צדק. ב- 21:11 תפציע נקודה נוספת ותטפס מעלה בכיפת השמים מעל ראשכם עד שהיא תיעלם באופק הנגדי, בצפון מזרח. הנקודה הזו, המרחפת בחלל בגובה 400 קילומטר, היא תחנת החלל הבינלאומית בכבודה ובעצמה, שנראית בשמים בגלל האור שהיא מחזירה אלינו מהשמש. בתוך הנקודה הזו חיים בני אדם! הם עובדים, ישנים והולכים לשירותים, רק בחלל.

מאחורי הקלעים של הפרויקט של גוגל סטריט וויו בתחנת החלל הבינלאומית:

התמונות המפתיעות של תכנית אפולו 11
    שתף:

ארכיון התמונות של תכנית אפולו מכיל כמה צילומים מיוחדים שמספרים את הסיפור מאחורי אחת מהתכניות השאפתניות ביותר בהיסטוריה: שיגור אדם לירח והחזרתו בשלום. לרגל יום השנה לנחיתה על הירח, קבלו כמה תמונות פחות מוכרות:
    (קרדיט לכל התמונות: NASA Photo)

ניל ארמסטרונג צועד לסולם החללית
    ימים לפני השיגור לירח, ניל ארמסטרונג, לבוש בחליפת החלל שלו, מתאמן בירידה וטיפוס חזרה מנחתת הירח. כאשר בוצעה הנחיתה בפועל, ארמסטרונג הנחית את רכב הנחיתה של אפולו 11 בעדינות כה רבה עד שבולמי הזעזועים ברגלי הכלי לא התכווצו, כפי שתוכנן. לכן, הצעד האחרון שעשה אל פני השטח, ברדתו מהסולם, היה די גדול – למעלה ממטר. צעד גדול לאנושות, צעד לא קטן לניל ארמסטרונג. קראו עוד עובדות מעניינות על הנחיתה על הירח כאן.

סימולציה עם אופנוע חשמלי חללי
    אופנוע חשמלי בעת ניסוי בתוך מטוס מיוחד המדמה כבידה ירחית (שישית מזו של כדור הארץ). בסופו של דבר פותחה עבור האסטרונאוטים מכונית חשמלית, ששלושה מדגמיה הגיעו לירח – במבצעי אפולו 15, 6 ו – 17. אגב – מכוניות אלה הושארו על הירח. לכל המעוניין ימסרו נקודות הציון שלהם- המפתחות בפנים!

מרגרט המילטון
    זו מרגרט המילטון, מנהלת הנדסת התכנה של משימת אפולו 11. מגדל הספרים שהיא עומדת לידה היא עמודי הקוד של תכנת המחשב של החללית.

סימולציה בהליכה על הצד
    לקראת השיגור לירח נבחנו כל מיני חליפות לחץ ונערכו סימולציות שאמורות לדמות הליכה על הירח. הסימולטור הזה נועד לגבדוק כיצד הגוף מגיב להליכה, קפיצה או ריצה בתנאים אלה.

דימוי אמן של נאס"א המדמה את שלב ההמראה מהירח

טופס מכס ארה"ב
    צוות אפולו יצא את גבולות ארה"ב לירח ובאופן מילולי, אפשר לומר שהוא טס לחוץ-לארץ. כששלושת האסטרונאוטים חזרו, הם היו צריכים למלא טפסי מכס כמו כל אדם ששב מחול. זו לא בדיחה: בטופס לעיל מפורט המטען שהם חוזרים איתו, הכולל "אבני ירח, אבק ירח ושאר דגימות ירחיות".

ניל ארמסטרונג
    ניל ארמסטרונג ניצב ליד מדמה (סימולטור) של חללית הנחיתה של מבצע אפולו. באחת מטיסותיו בכלי זה, חווה אבדן שליטה על הכלי, ונטש אותו באמצעות כיסא מפלט בגובה נמוך. אירוע זה כמעט עלה לו בחייו.

באז אולדרין נושא ציוד על הירח
    האסטרונאוט באז אולדרין נושא בשתי ידיו ניסויים שונים לקראת הצבתם על פני הירח. המשקל על הירח הוא שישית מאשר על פני כדור הארץ. כך כאבי גב לא צפויים בעקבות המשא. תרמיל הגב של אולדרין לא רק מספק לו חמצן לנשימה, אלא כולל גם מערכות קירור לחליפת החלל.

מייקל קולינס
    האסטרונאוט מייקל קולינס, טייס תא הפיקוד של משימת אפולו 11, וחבר הצוות שלא נחת על הירח, באימונים בתוך סימולטור של חלליתו. הוא התאמן גם בהטסת החללית לבדו אל כדור הארץ, למקרה של תאונה או תקלה שתמנע מניל ארמסטרונג ובאז אולדרין לשוב לכדור הארץ.

תא הפיקוד לאחר הנחיתה באוקיינוס
    תא הפיקוד של החללית אפולו 11 לאחר הנחיתה באוקיינוס. החללית נחתה במהופך, לכן ניפחו האסטרונאוטים שלושה בלוני אוויר שהפכו בחזרה את החללית. צוותי חילוץ ניפחו סירת הצלה, וסייעו לאסטרונאוטים לצאת החוצה מהחללית. הם לבושים ביגוד מבודד – מחשש שהביאו עמם מהירח חיידקים שונים.

פורסם: 20.7.2017

בדרך לירח – עוצרים בקרקעית הים!
    אסטרונאוט נאס"א Kjell Lindgren גורר את האסטרונאוט האירופי Pedro Duque באמצעות מנשא לפינוי פצועים, שתוכנן עבור משימות ירח עתידיות | צילום:ESA
    שתף:
    היום (16.7) לפני 48 שנה בדיוק שוגרה אפולו 11, החללית שנישאה על גבי הטיל סטורן 5 ונשאה שלושה אסטרונאוטים לירח. בשנים האחרונות, המירוץ לירח מתחמם מחדש וסוכנות החלל האירופית (ESA) החלה לקיים לאחרונה ניסויים בעומק הים, בהם בוחנים שיטות לחילוץ אסטרונאוטים פצועים – למשל מישהו ששבר רגל – על הירח. למה בים? תחושת הציפה החלקית (האנשים המתאמנים לובשים חליפות המדמות חליפות חלל ומשקולות שונות) נותנת תחושה של כבידה נמוכה יותר – הרי על הירח הכבידה היא שישית בלבד מזו של כדור הארץ.

כאמור, מעבר לניסויים המעניינים כשלעצמם, אפשר ללמוד משהו "מאחורי הקלעים" – אירופה מכוונת לירח – בעתיד הלא מאוד רחוק. אמנם לא הוכרזה משימה מאוישת של אסטרונאוטיות ואסטרונאוטים מאירופה, אבל תחום זה מלהיב את הדמיון כבר כמה שנים, וההכנות השונות, שנערכות כיום, יסייעו לאירופים בדרכם לשכננו הקרוב.

אז קדימה – נשימה ארוכה... וצוללים אל הירח!

אסטרונאוט נאס"א Kjell Lindgren פורס מתקן חילוץ בעוד האסטרונאוט האירופי Pedro Duque שוכב על הקרקעית ומדמה פצוע | צילום: ESA

חילוץ אסטרונאוט | צילום: ESA

פורסם: 16.7.17

צילומים חסרי תקדים של ג'ונו את הכתם הגדול האדום של צדק
    שתף:
    הוא ידוע בתור אחת התעלומות הגדולות במערכת השמש ועכשיו קיבלנו הצצה קרובה מתמיד, עם תמונות חסרות תקדים שצלמה החללית ג'ונו. קבלו את הכתם האדום הגדול בכוכב הלכת צדק- מקסימום זום:

הכתם האדום הגדול בצדק ובמקסימום זום | קרדיט: נאס"א/danielcorttez

הכתם הגדול האדום של כוכב הלכת צדק נצפה לראשונה על ידי גליליאו, בשנת 1601 ומאז הוא נצפה בקביעות. אלא שלא מדובר בעוד תוואי נוף על כוכב לכת, אלא בסופה עצומה, שאת גודלה קשה לתפוס אפילו: הכתם הגדול האדום משתרע על פני שטח שיכול להכיל את כדור הארץ פי שלושה!

הכתם הגדול האדום הוא מערבולת מפלצתית, שבדומה לסופת הוריקאן על כדור הארץ מתערבל סביב עצמו כאשר הרוחות מגיעות למהירות של למעלה מ- 430 קמ"ש. צבעו האדום נובע מתרכובות הגזים המצויות בו, שיתכן שמכילות תרכובות אורגניות. למעשה, האטמוספרה של כוכב הלכת הגזי מלאה במערבולות, אך הכתם האדום הגדול עולה על כולן, ניזון מהאנרגיה הפנימית של צדק המבעבעת החוצה.

בניגוד לחלליות קודמות שצילמו את הכתם, ג'ונו נעה במסלול קוטבי - העובר מעל הקטבים, כאשר הכתם מצוי על חגורת העננים הדרומית למשווה של צדק. אלה התמונות המפורטות ביותר של הכתם הגדול האדום שצולמו עד כה ובהחלט מספקות הצצה נדירה למעמקי המסתורין שלו.

להלן כמה תמונות נוספים בעיבודים שונים, שנאס"א שיחררה:

צדק ממרחק 11500 קילומטר | צילום:  NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Roman Tkachenko

הכתם האדום הגדול | צילום: NASA/SwRI/MSSS/Lorena Lane

הכתם האדום הגדול | צילום ועיבוד: NASA/russdionnedotcom

פורסם: 13.7.2017

מפולת שלגים נתפסה על חם מהחלל
    שתף:
    מפולות שלגים הן אירועים שמתרחשים לפרק זמן מאוד קצר – דרמה כאוטית ורעשנית שנמשכת שניות עד דקות ולכן נדיר מאוד שהן נקלטות בדיוק בזמן שלוויין עובר בדיוק מעליהן. אבל זה בדיוק מה שמיוחד בתמונות שצולמו על ידי לווין לאנדסט 5 של נאס"א, שתפקידו לצפות על כדור הארץ שלנו מלמעלה.

המפולת ארעה בהרי קורקורם שבפקיסטן, בדיוק כאשר הלווין חלף מעליהם. את צילום המפולת גילה בצילומים ובסרטון הגיאופיזיקאי ג'ייקוב שטיינר מאוניברסיטת אוטרכט שבהולנד.

המפולת התרחשה בהר שגובהו כ-6 ק"מ, כאשר גוש שלג ענק ניתק וגלש לאורך המדרון לעומק של 750 מטר עד שנבלם בקרחון חורדרופין.

למרות שנאס"א הודיעה על האירוע ב-7 ביולי 2017, הרי שהמפולת התרחשה לפני זמן רב, ב-17 באפריל 1996. רק כעת, היא התגלתה לאחר בדיקות חוזרות של צילומים ישנים מלוויינים על ידי שטיינר ועמיתיו בתקווה לגלות אירועים נוספים דוגמת המפולת בפקיסטן, שאולי חמקו מתחת לאפם.

פורסם: 11.7.2017

התמונה המפורטת ביותר של כוכב מחוץ למערכת השמש
    שתף:
    לא, זו אינה ביצת עין, אלא אחד הכוכבים הגדולים הידועים לנו- ביתאלג'וז. ולראשונה, הצליח טלסקופ הרדיו ALMA של המצפה הדרומי האירופאי שבמדבר אטקמה, צ'ילה, למפות את פני השטח של של הענק האדום הזה.

מדובר באתגר לא פשוט, שכן עד היום רק את השמש שלנו יכולנו לראות בפירוט. כל יתר הכוכבים נראים לנו לא יותר מאשר נקודות אור בשל מרחקם העצום מאיתנו. ואולם, בשל קרבתו היחסית ("רק" 600 שנות אור) וגודלו העצום של ביתאלג'וז, המציין את בית שחיו של הצייד הענק אוריון, אפשר בכל זאת לראותו כדיסקה קטנה. התמונה האחרונה שהושגה במערך הרדיו הענק היא מפורטת מאוד, המפורטת ביותר עד כה של כוכב מחוץ למערכת השמש.

הכתם הבהיר בתמונה הוא בועת גז ענקית, חמה, הנפלטת מפניו של הכוכב הענק אל החלל. אמנם, גם השמש פולטת מדי פעם פרצי חומר אל החלל, אולם בועת הגז החם שנפלטת מביתאלג'וז גדולה עשרות מיליוני מונים מהשמש שלנו כולה. הדמיה באיכות גבוהה כל כך של כוכב מסוגו של ביתאלגו'ז עשויה ללמד אותנו על מאפייניהם של כוכבים ענקים נוספים מסוגו.

ביתאלג'וז הוא על-ענק אדום - כוכב המצוי בשלהי חייו. מסתו מוערכת בכ-15 מסות שמש וקוטרו בכ-900 קוטרי שמש. הוא כה גדול שלו היה ממוקם במערכת השמש, היו כוכבי הלכת - כוכב חמה, נוגה, הארץ שלנו, מאדים ואפילו צדק, חגים בתוכו כאשר שבתאי חג ממש  בשוליו של הכוכב הענק. ביתאלג'וז מצוי בקבוצת אוריון, אותה אנו רואים בחודשי החורף, כאשר ביתאלג'וז בולט בגונו הכתמתם-אדום. למרות גילו הקטן יחסית - פחות מ-10 מיליון שנים, הוא צועד במהירות אל סופו הבלתי נמנע - התפוצצות סופרנובה אלימה, שבשל מרחקו הקטן תיראה מכדור הארץ בעצמה כזו שאורה יתחרה באורו של הירח!

פורסם: 30.6.2017

פניה הבלתי צפויים של השמש
    פסיפס צילומי השמש באורכי גל שונים | מקור: NASA/SDO
    שתף:
    הימים הכי ארוכים בשנה מזכירים עד כמה השמש שלנו היא תופעה מרהיבה. אמנם אי אפשר להתבונן בה בעין בלתי מזוינת אבל מבט מקרוב באמצעות חללית Solar Dynamics Observatory חושף תמונה דרמטית של פני שטח מבעבעים ומרצדים, או פלזמה אלימה שפורצת לגבהים שכדור הארץ יכול היה להיכנס בהם כמה וכמה פעמים.

בסרטון שלפניכם, שהנו לקט מתוך צילומים שצולמו בין 2011 ל-2015, הדרמה הזו מועצמת באמצעות שימוש יצירתי במוזיקה. צפו בפניה הבלתי צפויים של השמש:

פורסם: 25.6.2017

סיור וירטואלי על פני השטח של וסטה
    אסטרויד וסטה
    שתף:
    וסטה, הוא לא בדיוק החומר שממנו עשויים סרטים הוליוודיים ששולחים את גיבוריהם לעולמות אחרים. זה אחרי הכל, "רק" אסטרואיד אפור. ובכל זאת, וסטה הוא הגוף השני בגודלו בחגורת האסטרואידים, עם קוטר ממוצע של כ- 530 קילומטר ועם מסה של כתשעה אחוז מהמסה של חגורת האסטרואידים כולה. אפשר לסייר בו שבועות ועדיין לא לכסות את כולו.

האפליקציה של נאס"א vestatrek, מאפשרת לכם לערוך סיור במבט-על בווסטה. תוכלו לנווט על פני השטח בקנה מידה של עד שני ס"מ לקילומטר בערך (אם יותר נוח לכם, אפשר גם לאמוד את המרחקים לפי גודל של מגרש כדורגל או גודל אוטובוס). תוכלו גם לחשב מרחקים, לראות איך נראה השטח בזמנים שונים של ה"יממה" ועוד.
    סיור מוצלח!

פורסם: 15.6.2017

תופסים גלים בטבעות שבתאי
    הירח דפניס במסלולו סביב שבתאי מכה גלים בשולי הטבעות סביב כוכב הלכת | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute
    שתף:
    לפני שקאסיני צללה אל המסלולים הקרובים והאחרונים סביב כוכב הלכת שבתאי, היא הספיקה לצלם כמה תקריבים חסרי תקדים של שולי הטבעות העיקריות. אחת התופעות המרהיבות של טבעות שבתאי היא הגלים שנוצרים על פניהן כתוצאה מכוח המשיכה של ירחו של שבתאי, דפניס.

את דפניס, שצולם ממרחק של כשלושים אלף קילומטר, ניתן לראות כשהוא מציץ במרווח קילר (Keeler Gap). הוא אמנם ירח קטן יחסית בקוטר 8 קילומטרים, אך תוך כדי מסלול סביב שבתאי המסה שלו מספיקה כדי ליצור גלים בחלקיקי האבק והקרח המרכיבים את הטבעות.

דפניס מכה גלים בטבעות שבתאי | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

כמו קצף הגלים בחוף הים אך למעשה גלי קרח ואבק בשולי טבעות שבתאי | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

פורסם: 5.6.2017

כל מה שרציתם לדעת על סקס בחלל ולא העזתם לשאול
    איור מתוך סרטון FiveThirtyEight | איור: TOM MCCARTEN
    שתף:
    משימות מאוישות למאדים עתידות להפוך את החלל ממקום שבו בני אדם עובדים, למקום שבו בני אדם עובדים ו… פשוט חיים לטווח ארוך. מסע בן 21 חודשים למאדים והשהות הארוכה שם, שלא לדבר על תכניות למשימות מאוישות ארוכות יותר בעתיד, כל אלה גורמים למדענים לקחת בחשבון היבט מרכזי בחיי אנוש, שבדרך כלל לא מדברים עליו בהקשר של חלל: סקס ורבייה.

ובכן, מסתבר שהידע שנצבר עד היום בנושא מעיד על כך שהאתגר גדול יותר ממה שאתם חושבים. האתר FiveThirtyEight הפיק סרטון קצר שמסביר מדוע:

Space Sex is Serious Business from Tom McCarten on Vimeo

לאחרונה התפרסם מחקר חדש שהראה כי זרע עכברים מוקפא ומיובש, שנשמר במשך 9 חודשים בתחנת החלל הבינלאומית בתנאי מיקרו-כבידה וקרינה קוסמית, הצליח להפרות ביציות שמהן התפתחו לבסוף עכברים בריאים לחלוטין. מחקר "גורי החלל", כפי שהחוקרים מכנים אותו, הממצא הזה מעודד כי נראה שיש בכל זאת סיכוי לרביה בחלל. בשלב הבא, צוות החוקרים היפני מתכנן לבחון את עמידותן של ביציות מופרות.

פורסם: 24.5.17

תחרות סרטים עם קולות מהחלל
    שתף:
    תחרות הסרטים הקצרים, SSFX של אוניברסיטת קווין מארי בלונדון, מזמינה יוצרי סרטים מרחבי העולם לשלב קולות מהחלל בסרטיהם ולהשתתף בתחרות נושאת פרסים בשווי 2,000 ליש"ט. את הסרטים ניתן להגיש עד ה- 3 ביולי 2017.

אמנם יש צדק עם הסלוגן של סדרת סרטי הנוסע השמיני: "בחלל אף אחד לא יכול לשמוע אותך צועק", כיוון שאין אוויר שיישא את גלי הקול. אבל פולסים של של קרינה אלקטרומגנטית, כמו גלי רדיו, אפשר לתרגם לוויברציות של סאונד וכך לשמוע הרבה דברים. גלי הרדיו שפולט כוכב הלכת שבתאי, או אלה שפולט כדור הארץ שלנו, מתורגמים לתבניות קול חלליות משונות. הקולות המוזרים הללו עשויים להוות השראה עבור יוצרי סרטים ועל הדרך, כך מקווים מקימי התחרות, גם להגביר את המודעות ללווייני חישה מרחוק האוספים את הנתונים הללו.

יוצרי הסרטים המשתתפים בתחרות צריכים לבחור מתוך אוסף דגימות קול, שעובדו מנתוני אטמוספרת כדור הארץ אשר נאספו על ידי לוויין הסביבה GOES, נתונים שבשגרה משרתים בדרך כלל מרכזים מטאורולוגים בצפון אמריקה.

ולמי שעוד לא מכיר את ערוך הסאונדקלאוד של נאס"א, הגיע הזמן: לא רק קולות מהחלל ניתן למצוא שם, אלא גם הקלטות של שיגורים ומנועים רבי עוצמי, הקלטות משידורים היסטוריים של אסטרונאוטים מהירח בתכנית אפולו ועוד.

ולקינוח: הענק הגדול של מערכת השמש, כוכב הלכת צדק, משמיע קולות הנשמעים לעיתים כמו מוסיקת אמביינט מתוכננת:

חגיגת עננים: כדור הארץ מהחלל
    שתף:
    "הכוכב הכחול" - the blue planet - הוא שם נרדף לכדור הארץ שלנו בשל שפע האוקיינוסים, אך בהתחשב בעובדה שבכל רגע נתון, קרוב לשבעים אחוז מהעולם שלנו מכוסה עננים, אפשר היה גם לקרוא לו "הכוכב המעונן". בכך הם עשויים להיות מטרד עבור מדענים שמנסים לצפות בכדור הארץ באמצעות לווייני חישה מרחוק. אבל לעתים עננים הם בדיוק מה שמדענים רוצים לראות מהחלל.

מצפה כדור הארץ של נאס"א שחרר לאחרונה לקט של כמה מצילומי העננים היפים והבלתי רגילים שראינו, כפי שצולמו במשך השנים האחרונות מהחלל. צפו, בין השאר, כיצד קרחונים משפיעים על זרימת האוויר תוך יצירת דפוסי עננים, רוחות מנתבות שכבות עננים לערוצים בין הרים, השפעתן של שרפות, מטוסים ועוד.

פורסם: 11.5.17

כוכב הלכת צדק כפי שמעולם לא ראיתם אותו
    הקוטב הדרומי של צדק | צילום ועיבוד: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gabriel Fiset
    שתף:
    התמונות שממשיכות להגיע מהחללית ג'ונו, במסלוליה סביב כוכב הלכת צדק, ממשיכות להשתפר ולהיות מרהיבות יותר. בתחילת מרץ שיתפנו אתכם בסרטון טיים-לאפס שקבוצה בת 91 צלמי חלל הרכיבה מאלף תצלומים. באותו חודש ג'ונו צללה במהירות 208 אלף קמ"ש אל מרחק של 4,400 ק"מ מפני השטח של צדק ועתה נאס"א חושפת את יופיו הנדיר של כוכב הלכת הזה מקרוב, עם צילומים גדושי מרקמים ומערבולות.

כוכב הלכת צדק כפי שצולם על ידי החללית ג'ונו

כוכב הלכת צדק, כפי שצולם על ידי החללית ג'ונו | NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gabriel Fiset

קרדיט צילומים: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gabriel Fiset

פורסם: 9.5.17

האזינו וצפו בצלילת החללית קאסיני אל מעבר לטבעות שבתאי
    מאז שבוע שעבר הספיקה החללית קאסיני לצלול פעמיים בין כוכב הלכת שבתאי לבין טבעותיו | צילום: עיבוד תמונה מהצלילה הראשונה מעבר לטבעות שבתאי | צילום NASA/JPL-Caltech/SSI
    שתף:
    מאז שבוע שעבר השלימה החללית קאסיני כבר שתי צלילות ראשונות אל בין טבעות שבתאי והספיקה לשדר צילומים חסרי תקדים. נאס"א שחררה סרטון המורכב מרצף צילומים, המראה את מעופה של קאסיני מעבר לענני שבתאי. הרצף מתחיל ממעוף מעל המערבולת האדירה שבקוטב הצפוני של כוכב הלכת וממשיך בצלילה דרומה:

את הצלילה של קאסיני ממרחק של 72,400 קילומטרים מעל ענני שבתאי למרחק של 6,700 קילומטרים, אפשר לא רק לראות, אלא גם לשמוע. בעיבוד קולי של התנגשות אנטנות החללית עם חלקיקים חופשיים, מדענים בנאס"א הופתעו לגלות שהחלל בין הטבעות לכוכב הלכת הוא נקי מכפי שהעריכו.

עין הסערה של הסופה במרכז המשושה בקוטב הצפוני של שבתאי, בצילום הקרוב ביותר של קאסיני אי פעם | NASA/JPL-Caltech/Space Science

עין הסערה קצת יותר מרחוק | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

עין הסערה בקוטב הצפוני ממבט על | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

צילום מקרוב של חלקיקי האטמוספרה של שבתאי | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

עיבוד תמונה מהצלילה הראשונה מעבר לטבעות שבתאי | צילום ועיבוד:  NASA/JPL-Caltech/SSI/Kevin M. Gill

פורסם: 4.5.2017

סלפי מרהיב של כדור הארץ מכוכב הלכת שבתאי
    שתף:
    לקראת יום כדור הארץ ובלי קשר, לקראת צלילתה של החללית קאסיני אל בין כוכב הלכת שבתאי וטבעותיו, נאס"א שחררה בימים האחרונים "סלפי" שצילמה קאסיני תמונה מרהיבה בה ניתן לראות את כדור הארץ מבעד לטבעות הקרח שבתאי.

התמונה צולמה ב- 12 באפריל (לפני שבועיים בדיוק) כאשר קאסיני היתה במרחק 1.4 מיליארד קילומטרים מכדור הארץ. ברזולוציה גבוהה של הצילום ניתן אף לזהות את הירח שלנו (הפיקסל הלבן מצד שמאל לנקודה שהיא כדור הארץ).

כדור הארץ מבעד לטבעות שבתאי | צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

התמונה היפהפייה הזו, מהדהדת כמובן את הסלפי המפורסם שהציע קרל סייגן לצלם באמצעות החללית וויאג'ר 1, ב- 14 בפברואר, 1990, ממרחק 6.5 מיליארד קילומטרים.

הנקודה הכחולה החיוורת- כדור הארץ. הצילום המפורסם של וויאג'ר 1 משנת 1990 | NASA/JPL

"הביטו שוב בנקודה הזו", כתב סייגן ב- 1994 את המילים האלמותיות, "היא כאן. היא בית. היא אנחנו. עליה כל מי שאתם אוהבים, כל מי שאתם מכירים, כל מי שאי פעם שמעתם עליו, כל בן-אנוש שאי פעם היה וחי את חייו. הצטברות השמחה והסבל, אלפי דתות בטוחות בעצמן, אידיאולוגיות ודוקטרינות כלכליות, כל צייד ולקט, כל גיבור ופחדן, כל יוצר והורס של ציביליזציה, כל מלך ואיכר, כל זוג צעיר מאוהב, כל אם ואב, ילד מקווה, ממציאן ומגלה, כל מטיף מוסר, כל פוליטיקאי מושחת, כל "סופרסטאר", כל "מנהיג עליון", כל קדוש וחוטא בהיסטוריה של המין שלנו שחי כאן, כתם אבק המשתהה בקרן אור."

האזינו לטקסט המלא בקולו הנפלא של סייגן:

פורסם: 26.4.17

צפו: 2 מיליון כוכבי גלקסיית שביל החלב בתנועה על פני 5 מיליון שנה
    מעקב אחר 2 מיליון כוכבים מתוך גלקסיית שביל החלב | צילום: ESA/Gaia/DPAC
    שתף:
    במעקב אחר גרמי שמים אין הרבה הפתעות. את תנועתם של אסטרואידים, כוכבים ואף גלקסיות שלמות ניתן ניתן לחשב על בסיס תצפיות וכך גם לחזות בדיוק את המשך מסלולם לעוד שנה, שנתיים או מיליון שנה.

את ההדמיה העוקבת אחר תנועתם של 2,057,050 כוכבי גלקסיית שביל החלב למשך 5 מיליון שנה אל תוך העתיד אפשר כמובן לתאר במילים (כפי שניתן לתאר אנימציה פשוטה של שומר מסך), אבל עדיף אולי באמצעות שירה, או שמא מוזיקה. נסו להאזין ברקע ל- Spiegel im Spiegel מאת ארבו פרט, למשל, בזמן שבתצוגת-מסך מלאה הכוכבים נעים בקצב של 20 אלף שנה בשנייה (מומלץ להעביר לתצוגת HD). למי שיצלח לפחות דקה וחצי-שתיים מובטחת חוויה רוחנית עמוקה.

את הסרטון שחררה סוכנות החלל האירופית לפני שבוע בדיוק, על בסיס חישובים אסטרונומים בעקבות נתוני הלוויין היפרכוס שפעל בתחילת שנות התשעים יחד עם צילומי השמים של טלסקופ החלל גאיה מאז יולי 2014.

פורסם: 19.4.2017

דוכיפת 2: צפו ב- 360 מעלות כאילו הייתם על גבי משגר אטלס V
    משגר אטלס V | צילום: NASA/Bill Ingalls
    שתף:
    לראשונה בתולדות השיגורים בקייפ קנוורל, נאס"א תשדר את השיגור של אטלס V, שיישא בין השאר את לוויין התלמידים הישראלי דוכיפת 2, בשידור ישיר ב- 360 מעלות ובכך תספק פרספקטיבה חסרת תקדים שתגרום לצופים להרגיש כאילו הם עומדים על כן השיגור עצמו. השיגור מתוכנן ליום שלישי, 18.4.17, בשעה 18:11 (שעון ישראל). השידור יחל כעשר דקות לפני השיגור.

עדכון: צפו בהקלטה המקוצרת:

פורסם: 18.4.17

צפו במפת כדור הארץ הלילי החדשה
    שתף:
    נאס"א שחררה את מפת כדור הארץ הלילי, הראשונה מאז 2012. המבט הלילי חושף את הפעילות האנושית באמצעות האורות הדלוקים. כך חוקרים יכולים ללמוד כיצד ערים מתפשטות, לעקוב אחר עצמת התאורה וניצול אנרגיה, ועוד. בסרטון שהתפרסם השבוע, שהוא מעין "המיטב" מאותה מפה מפורטת, נחשף היופי שבדפוסי התיישבות גאומטריים לעומת דפוסים התיישבות הנצמדים לתופעות טבע כמו נהרות, ואפשר אפילו לזהות את אורותיהן של ספינות בים. גם ישראל מהחלל מפציעה לקראת אמצע הסרטון.

פורסם ב- 13.4.2017

מגן פסולת בתחנת החלל הבינלאומית הפך בטעות לפסולת בעצמו
    שיין קימברו ופגי וויטסון במהלך עבודות התחזוקה בחמישי שעבר | NASA
    שתף:
    מזל שהיום כבר לא האחד באפריל, אחרת הדיאלוג בסרטון היה עלול להישמע מופרך. "פגי, אין לי מגן", אמר בחמישי האחרון מפקד תחנת החלל הבינלאומית שיין קימברו לאסטרונאוטית פגי וויטסון, תוך שהוא מתכוון למתקן שאמור היה להיות מותקן בחלקה החיצוני של התחנה ולהגן מפני פסולת חלל. "מה?!" היא שואלת בקשר, "איפה הוא?"

את התשובה לשאלתה אפשר היה לזהות בשידור חי של מצלמות תחנת החלל. התברר כי מגן הפסולת השתחרר וריחף מחוץ להישג ידם של האסטרונאוטים ובכך הפך לפסולת בעצמו.

וויטסון, 57, וקימברו, 49, הם שניהם אסטרונאוטים מנוסים. וויטסון עצמה היא שיאנית הליכות החלל בהיסטוריה של הליכות חלל. השניים היו באמצע משימת תחזוקה והתקנה בת 6.5 שעות מחוץ לתחנת החלל, במטרה להכין נמל עגינה לטיסות מסחריות. זו אינה הפעם הראשונה שאסטרונאוטים מאבדים חפצים במהלך הליכות חלל, אך נדיר יותר שאובדים אובייקטים גדולים יחסית (המגן היה בקוטר מטר וחצי ובמשקל 8 ק"ג).

דו"ח סוכנות החלל האירופית שפורסם לאחרונה מעריך כי פסולת החלל הסובבת את כדור הארץ מונה 166 מיליון עצמים במשקל כולל של 7,500 טון. עד שהמגן האבוד יכנס לאטמוספרה ויישרף בה, הוא יצטרף לאוסף הולך וגדל של חלקי טילים, שברי חלליות וציוד אישי של אסטרונאוטים.

פורסם: 2.4.17

ממתקים לעיניים: ארכיון התמונות והסרטונים החדש של נאס"א
    CEV TPS Advanced Develpment Project | NASA/Cesar Acosta
    שתף:
    במדור כוכבים בחוץ אנחנו מגישים לכם בדרך כלל חטיפים ויזואליים מהחלל ושאר הפתעות. אז ברור שמזה לא יכלנו להתעלם: קבלו את ספריית התמונות והווידאו של נאס"א שהתפרסמה השבוע. מאחורי השם הצנוע הזה איחדה נאס"א כשישים אוספים, בבחירה מוקפדת של יותר מ- 140 אלף תמונות, סרטונים וקבצי אודיו תחת אתר אחד עם שורת חיפוש.

אפשר לנבור בהיסטוריה של מסע האדם בחלל ומדעי כדור הארץ, לרפרף בין האייטמים החדשים או הפופולאריים ביותר, וליהנות מאיכות קבצים מקסימלית. הנה כמה בחירות שיעידו על הגיוון:

ניסוי לבדיקת מערכת הגנה תרמית של חללית אוריון שתישא אסטרונאוטים למשימות חלל, ככל הנראה גם למאדים. התמונה שוחרר על ידי NASA Ames Thermo-Physics Facilities Branch עבור השער של מגזין התעופה האמריקאי לגיליון אפריל 2007.

CEV TPS Advanced Develpment Project |  NASA/Cesar Acosta

עננים באטמוספרה העליונה של כדור הארץ (Noctilucent clouds)

Noctilucent clouds | צילום: NASA/Jeff Williams

הקוסמונאוט ואלרי פוליאקוב מביט מחלון תחנת החלל מיר ב- 1994

תחנת החלל מיר | צילום:  NASA/JSC

זריחת ירח מעבר למעבורת החלל אנדבור לקראת שיגור משימה STS-126 ב- 14 בנובמבר 2008

ירח מעל מעבורת החלל אנדבור | צילום: NASA/Bill Ingalls

ערפילית אוריון, מפעל לייצור כוכבים הקרוב אלינו ביותר, במרחק של 1,450 שנות אור "בלבד"

ערפילית אוריון | צילום: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Toledo

פורסם: 30.3.2017

נופי מאדים כפי שמעולם לא ראיתם אותם
    מכתש פרוקטור במאדים, כפי שצולם על ידי מצלמת HiRISE של נאס"א | NASA/JPL-Caltech/University of Arizona
    שתף:
    מכתשים מרהיבים, קמטי הרים, עמקים יפהפים עם אדוות חול על פני דיונות רכות… אסטרונאוט שיטוס מעל מאדים ככל הנראה לא יראה את כל אלה. זאת בשל האטמוספרה הסמיכה, הגדושה באבק.

התצלומים המרהיבים באמת של נופי מאדים הם צילומי סטילס שעוברים ניתוח ועיבוד דיגיטלי, כמו 50 אלף התצלומים שנלקחו ב- 12 השנים האחרונות על דידי מצלמת HiRISE של נאס"א. נאס"א העמידה לרשות הציבור את הגרסה התלת-ממדית של הצילומים האלה ועתה, חובב חלל פיני בשם יאן פיורדמן הפך אותם לסרט דינמי מרהיב ביפיו ללא צורך במשקפי תלת ממד.

קשה להאמין אבל פיורדמן עשה את העבודה הזו ידנית, ממש כמו שמרכיבים פאזל. במשך שלושה חודשים הוא התחקה אחר מאפיינים בולטים בעשרות אלפי תמונות ואיתר בהם אלפי נקודות ייחוס שיעזרו לו לחבר בין פיסות הנופים. לאחר מכן הוא תפר יחד כ- 33 אלף תמונות בעבודה סיזיפית מתמשכת. הוא ניסה דווקא למצוא תוכנה שתעזור לו לחבר בין חלקי הפאזל באופן אוטומטית אבל פשוט לא מצא. העניין הוא שיש כזו תכנה.

"הוא עשה את זה בדרך הקשה", מסביר אלפרד מקיואן, חוקר בכיר בפרויקט HiRISE של נאס"א בראיון למגזין WIRED. למעשה, זה אחד הדברים שהמעבדה של מקיואן מתמחה בהם. אבל פיורדמן? הוא לא מתחרט. "יש כל כך הרבה נופים נהדרים במאדים", הוא אמר ל- WIRED, "ככל שאני עובד על זה יותר כך אני לומד עד כמה כוכב הלכת הזה מדהים".

מומלץ לצפות בסרטון שהוא ערך על מסך מלא, גדול ככל הניתן:

פורסם: 21.3.17

צפו: טיים-לאפס מרהיב של כוכב הלכת צדק
    צילום הקוטב הדרומי של צדק, כפי שצולם ע"י החללית ג'ונו | NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/John Landino