מחקר ופיתוח

פרויקט SAMSON

תאריך פרסום: 
05.12.2014
בפיתוח ראשון מסוגו ישוגרו שלושה ננו-לוויינים אשר יחוגו סביב כדור הארץ בטיסת מבנה.
שתף: 
  • Prof. Pini Gurfil | Photo: Yoav Dudakvich
מבַצעים: 
הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל ומכון אשר לחקר החלל בטכניון
במסגרת פרויקט ראשון מסוגו ופורץ דרך מבחינה מדעית וטכנולוגית שמקדמת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, מתכננים חוקרי הטכניון לשגר לחלל טיסת מבנה של שלושה ננו-לוויינים. הפרויקט בשם SAMSON, במימון קרן אדליס ובראשות פרופ' פיני גורפיל מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל ומכון אשר לחקר החלל בטכניון, ישגר בסוף 2017 שלושה ננו-לוויינים, במשקל עד שמונה קילו כל אחד, שיטוסו יחד במבנה מבוקר, יתקשרו ביניהם וישהו בחלל יותר משנה.על גבי הננו-לוויינים יורכבו מכשירי מדידה, אנטנות, מערכות מחשב, מערכות בקרה ומכשירי ניווט. התוכנה והאלגוריתמים שינהלו את הטיסה פותחו אף הם במעבדה למערכות חלל מבוזרות במכון אשר לחקר החלל בטכניון.
 
הלוויינים ישמשו לקליטת אותות מכדור הארץ וחישוב מיקום מקור השידור למטרות של איתור וזיהוי אנשים במצוקה. אך מטרתו העיקרית של הפרויקט היא להוכיח שניתן להחזיק מבנה מבוקר של לוויינים במשך שנה במסלול של 600 ק"מ מעל פני הקרקע, דבר שלא נוסה עד כה. מבחינה טכנולוגית, הפרויקט ידגים כיצד ניתן לנהל להק לוויינים בחלל גם ללא שימוש בדלק כלל. הלוויינים עצמם יוכלו לשמש כמרכב ללוויינים עתידיים אחרים ובכך לחסוך עלויות פיתוח. בנוסף, הלוויינים ידגימו לראשונה פעולה אוטונומית של מערכות זעירות בחלל, ויהיו בעלי יכולות כמו של לוויינים גדולים ויקרים בהרבה.
 
למטרה זו מתכננים החוקרים לראשונה להתקין על כל אחד מהלוויינים מערכת הנעה חדשנית שפותחה ברפאל בהתאמה במיוחד לאילוצי הגודל והמבנה הזעיר של הלוויינים תוך שימור כח הנעה רב. נוסף למערכת ההנעה, יצברו הלוויינים אנרגיה דרך פאנלים סולריים שייפרשו לצדדי כל תיבה וישמשו ככנפיים שיניעו את המבנה ללא שימוש בדלק, אלא באמצעות התנגדות האוויר באטמוספירה. זוהי הפעם הראשונה שעל מבנה בגודל כזה ייפרשו פאנלים סולריים, דבר המהווה אתגר תכנוני לחוקרים. 
 
היישומים העתידיים שיצמחו מפרויקט SAMSON, בו לוקחות חלק חברות נוספות כגון התעשיה האווירית לישראל, אלתא ורפאל, הם יישומים טכנולוגיים ומסחריים. מדובר בפרויקט הישראלי הראשון שיטיס מערכת הנעה המבוססת גז קר ובהמשך יהיה ניתן לפתח מערכות מסחריות כאלה למגוון הננו-לוויינים בעתיד. המטען הייעודי שמפותח בפרויקט, יתרום לפיתוח טכנולוגיות של איתור אנשים, מטוסים ומערכות קורנות מהחלל  - לראשונה אי פעם באמצעות מערך ננו-לוויינים.
 
 

אולי תאהבו גם

{{research.img.alt}}
{{research.start}}
{{research.body}}