תעשיה ומחקר

Gyro-MEMS: שת"פ ישראלי-צרפתי לבדיקת עמידות לחלל לרכיב תוצרת רפאל

סוכנות החלל הצרפתית (CNES) חתמה ב- 25.5.17 על הסכם עם סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע לביצוע בדיקות עמידות לתנאי חלל לרכיב זעיר מתוצרת חברת רפאל שמשמש כיום כחלק ממערכת ניווט של כלי תעופה. בבדיקות העמידות תשקיע ישראל כ-2.2 מיליון ₪, מתוכם 1.5 מיליון ₪ מתקציב סוכנות החלל הישראלית והשאר מרפאל. אם יוכח כי הרכיב עמיד לתנאי חלל, תוכל רפאל לשווקו ליצרני לוויינים ותיפתח בפניה האפשרות לשווקו לשוק הננו והמיקרו לוויינים. 
lesson Image
מערך לווייני GPS; הג'יירו מהווה השלמה למערכת ה-GPS המותקנת כיום בלוויינים
מבַצעים:
רפאל, סוכנות החלל הצרפתית
סוכנות החלל הצרפתית (CNES) חתמה ב-25.5.17 על הסכם עם סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע לביצוע בדיקות עמידות לתנאי חלל לרכיב זעיר מתוצרת חברת רפאל שמשמש כיום כחלק ממערכת ניווט של כלי תעופה. בבדיקות העמידות תשקיע ישראל כ-2.2 מיליון ₪, מתוכם 1.5 מיליון ₪ מתקציב סוכנות החלל הישראלית והשאר מרפאל. אם יוכח כי הרכיב עמיד לתנאי חלל, תוכל רפאל לשווקו ליצרני לוויינים ותיפתח בפניה האפשרות לשווקו לשוק הננו והמיקרו לוויינים. 
 
במסגרת ההסכם, שנחתם ב- 25 במאי 2017 על ידי מנהל סוכנות החלל הישראלית, אבי בלסברגר, ונשיא סוכנות החלל הצרפתית, ז'אן איב לה-גאל, ובמעמד מנכ"ל משרד המדע פרץ וזאן, תייצר רפאל מספר דגמים של הרכיב, המכונה בשפה המקצועית Gyro-MEMS, ותבצע בדיקה לעמידותם לתנאי חלל בתשתיות של סוכנות החלל הצרפתית. הסוכנות הצרפתית תספק את התשתיות והאנשים הנדרשים לביצוע הבדיקה לרשות צוות הבדיקה של רפאל.
 
ג'יירו (Gyro) היא מערכת ניווט שמורכבת משלושה סוג של "ספינרים", בדומה למשחק הפופולרי, אשר מאפשרת לקבוע תזוזות ממיקום.  החידוש העיקרי של רפאל הוא בהקטנת רכיב הג'יירו לגודל זעיר וקל משקל, ומכאן גם התוספת – MEMS, כינוי לטכנולוגית מזעור לרמת רכיב של מערכות מיקרו-אלקטרו-מכניות. יצרני לוויינים בעולם מחפשים להוריד במשקל הלוויינים דרך ייצור רכיבים זעירים וקלי משקל, דבר שמוזיל את עלות התפעול והשיגור ולכן נחשב הרכיב לאטרקטיבי במיוחד לצורכי חלל. הג'יירו מהווה השלמה למערכת ה-GPS המותקנת כיום בלוויינים והשילוב ביניהם מאפשר לקבל ולקבוע מיקום מדויק יותר ללוויינים. התאמת הרכיב לתנאי חלל, מוצר שאינו בנמצא כיום בשוק העולמי, ישפר גם את כושר התחרותיות של הטכנולוגיות הישראליות במוצרים המיועדים לתעשיית החלל העולמית.   
 
כיום מותאמת המערכת למטוסים ולטילים אך כעת מעוניינים ברפאל לפרוץ את גבול השמיים ולהגיע עם הרכיב לחלל. אם הבדיקות יעברו בהצלחה, יוכל הרכיב להיות משולב בלוויינים קטנים וזעירים. סוכנות החלל הצרפתית כבר הביעה עניין רב ברכישה של רכיבים מסוג זה.  
עודכן ב:
03.10.2023