סקרני חלל
סקרנות אסטרונומית

מדוע אי אפשר לנוע מהר יותר ממהירות האור?

תנועת אורות
מהירות האור קשורה לתכונה יסודית ביקום, לא לאור בהכרח. קרדיט: NASA/via Graeme Pow flickr

המהירות הגבוהה ביותר של תנועה בחלל היא 300 אלף קילומטר בשניה בשניה. זוהי מהירות האור אבל למעשה, השם הזה קצת מטעה כי למהירות זו אין קשר לאור עצמו שאנחנו רואים. זו המהירות של כל מה שחסר מסה: אור נראה יחד עם כל סוג אחר של קרינה אלקטרומגנטית (גלי מיקרו, למשל, או רנטגן) ואפילו גלי כבידה.

אבל למה דווקא 300 אלף ק"מ בשניה ולא 299 או 301? מדוע לא מיליון ק"מ בשניה? היקום אינו שוטר תנועה אז מאין באה ההגבלה השרירותית הזו? ובאמת, לפני כמה מאות שנים מדענים באמת חשבו שהאור נע במהירות אינסופית וברגע שהוא נוצר, הוא נמצא בכל מקום בו זמנית. ובכן, מתברר שחייבת להיות מגבלה כלשהי ואין לזה קשר לאור, אלא לתכונות של המרחב והזמן עצמם.

אחת המסקנות המדהימות ביותר שעולות מתורת היחסות של אלברט איינשטיין, היא שהמרחב והזמן אינם שני מושגים נפרדים, אלא קשורים זה בזה במרקם אחיד. מסקנה נוספת היא שככל שאנחנו נעים מהר יותר במרחב, הזמן שאנו חווים נע לאט יותר יחסית למי שנשאר במקום. זה קורה עד שבמהירות 300 אלף קילומטר בשניה, הזמן עוצר לחלוטין. ויקום ללא זמן הוא יקום ללא שינוי: שום דבר לא יכול לקרות ולהשפיע על שום דבר אחר. לכן, ללא מהירות מוגבלת כלשהי, לא יכול היה להתקיים שום חומר ביקום וגם הזמן לא היה קיים (הסבר למתקדמים). מדוע מגבלת המהירות הזו היא דווקא 300 אלף קילומטר בשניה? זו תעלומה. זוהי ככל הנראה תכונה בסיסית בטבע היקום אך איש אינו יודע מדוע דווקא זוהי המהירות.

אז טוב שיש מגבלה למהירות אבל איך יודעים מהי?