סקרני חלל
arrow-left
תחרויות

הזוכים בתחרות הצילום: "אני בסביבה קיצונית"

הצילומים הזוכים צולמו בכדור הארץ אך לעיתים, מזכירים את הסביבה הקיצונית המחכה לנו בעולמות אחרים

דפנה שטרן- מצולות
הזוכה במקום השני בתחרות הצילום: דפנה שטרן- מצולות

ליל יורי הוא אירוע המתקיים בכל שנה ברחבי העולם סביב תאריך שיגורו של הקוסמונאוט הראשון לחלל, הקוסמונאוט הרוסי יורי גגארין, ב-12 באפריל. יורי גגארין היה האדם הראשון ששהה בסביבה הקיצונית ביותר – החלל! סוכנות החלל הישראלית מציינת את האירועים בישראל מה-2 עד ה-10 במאי 2018.

 

לרגל האירועים, סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע מקיימת את תחרות הצילום "אני בסביבה קיצונית". 

 

צלמו תמונות טובות ויצירתיות של סביבות קיצוניות בטבע ו\או בעיר. העלו לאינסטגרם שלכם את התמונה בצירוף ההשטאג של התחרות #אני_בסביבה_קיצונית

 

לצילום יצורף שם הצילום, מקום הצילום, תאריך הצילום והסבר קצר של עד 140 תווים - מדוע לדעת המשתתף מדובר בצילום אשר מציג סביבה קיצונית.  צילומים שיוגשו ללא הסבר לא יישפטו בתחרות.

 

הצילום צריך להיות צילום מקורי שצולם על ידי המשתתף וללא אנשים.

 

ניתן להעלות תמונות מה- 15.4.18 עד ה- 22.4.18 בשעה 24:00 | התחרות כפופה לתקנון

 

12 הצילומים הייחודיים ביותר שיבחרו על ידי צוות השופטים של התחרות, יוצגו בתערוכת צילומים של המשרד במוקדי הפעילויות בליל יורי במאי 2018 – באר שבע, תל אביב וחיפה.

 

חבר השופטים יבחר צילום אחד למקום הראשון על פי איכות הצילום, התאמתו לנושא סביבה קיצונית ומידת היותו יצירתי ומקורי. הזוכים יזכרו בפרסים:

  • לזוכה במקום הראשון יינתן לילה זוגי במלון דניאל ים המלח – רשת מלונות טמרס, הכולל יום ספא ועיסוי זוגי מפנק. 
  • לזוכה במקום השני יינתן כרטיס זוגי להופעה של ציפורלה וקופסת אור עם התמונה מודפסת על חצי גיליון.
  • לזוכה במקום השלישי תינתן קופסת אור עם התמונה מודפסת על חצי גיליון. 
התמונות הזוכות

למעלה מ-100 תמונות הועלו לאינסטגרם ומתוכן עלו לגמר 11 תמונות שנבחרו על ידי צוות השופטים של התחרות:

מנחה נופה – נציגת הדוברות וצלמת מקצועית

אורטל יהב – נציגת חברת ההפקה מטעם המשרד

שלי רון – נציגת סוכנות החלל הישראלית

 

קבלו את הזוכים:

 

במקום הראשון: אירית אברמוביץ- ימת בייקל

 

אירית אברמוביץ- ימת בייקל

 

איים בקרח. ימת בייקל, בחורף הסיבירי, סיביר. הטמפרטורות צונחות הרבה מתחת לנקודת הקיפאון והשכבה העליונה של המים הצלולים של ימת בייקל הענקית הופכים לקרח שקוף. הסדקים בקרח נמשכים עד לאופק. שלג ורוח מאפרים את פני הקרח. מתחת לשכבה העליונה תהום של מים שחורים בעומק של עד 1600מטר.

 

נימוקי השופטות:

  • מנחה נופה: תמונתה של אירית אברמוביץ מצליחה לקחת אותנו הרחק לסיביר הקרה, ולהעביר לנו את תחושות הקור (והפחד) בלהיות במקום קיצוני כל כך.
  • בנוסף, אהבתי את הקומפוזיציה אותה בחרה הצלמת בתמונה. כאשר בחרה לצלם את התמונה ממיקום תחתון, דבר הנותן נפח, ודרך מקורית להעביר סיפור.
  • אורטל יהב: התמונה צולמה על אגם קפוא  - הסביבה קיצונית גם מבחינת מזג האוויר וגם מבחינת המיקום בו עמדה הצלמת. התמונה איכותית הצבעים חזקים וכל שבר בקרח ניכר. צילום מעניין ומיוחד מאוד. מקוריות התמונה נובעת מהזווית בה היא צולמה. 
  • שלי רון: התמונה מצליחה לייצר תחושה של שבר גדול, כאילו כל רגע הכל הולך להתנפץ ולהישבר ואתה לא יודע מה מחכה לך למטה ועם מה תצטרך להתמודד, דבר שמבטא סביבה קיצונית. מבחינת איכות אין ספק שהצבעים של התמונה מצוינים וכך גם חדות התמונה.

 

 

במקום השני: דפנה שטרן- מצולות

 

 דפנה שטרן- מצולות

 

 

השמש נמצאת בכל מקום אליו נגיע. לצלול זה הסביבה הכי קיצונית שאנחנו כבני אדם יכולים לחוות בכדור הארץ. הדבר שהכי מתקרב לתחושה של החלל - חוסר כבידה, ריחוף, השגת הבלתי אפשרי - לחוות עולם חדש לגמרי שלא היינו אמורים להיות חלק ממנו.

 

נימוקי השופטות:

  • מנחה נופה: הרצון לחוות משהו אחר וקיצוני, לפעמים לוקח אותנו למקומות שנמצאים מתחת לאפנו, אחד מהם הם הוא עולם המים. בתמונתה של דפנה שטרן, יש ניגודיות מפתיעה, מצד אחד הבועות הנמצאות בשליש התחתון של התמונה, המרמזות לנו שהתמונה צולמה במים, ומצד שני, האור הלבן והבוהק, הנמצא בשליש העליון של התמונה, גורם לנו לתחושת מבלבלת בכך שאיננו יודעים פתאום היכן צולמה התמונה, והאם עינינו צודקות במה שהן רואות. מבחינה צבעונית, הצלמת הפליאה לתפוס את הצבעוניות המרשימה של עולם המים.
  • אורטל יהב: צלילה נעשית בסביבה קיצונית מבחינת לחצים, טמפרטורה וסוגי החי הרואים במהלכה. בתמונה זו הצלילה עצמה היא אינה העניין אלא קומפוזיציות הצילום המראה בצורה נהדרת את הניגודיות והקיצוניות. המבט מתוך המים אל כיוון השמש. מצולות הים אל עבר החלל. כאשר בועות האוויר מחזקות את תחושת העומק והקיצוניות. 
  • שלי רון: תמונה שמצליחה להעביר תחושה של מקום שאינך בטוח מהו ואינך יודע מה החוקים בו. אופן הצילום מצליח לבלבל את המסתכל לגבי מה הדבר אותו הוא רואה. הים והחלל מהווים סביבה שבה חוקי הטבע כפי שאנחנו מכירים אותם לא מתקיימים. עבור האדם סביבה כזו מהווה סביבה קיצונית שבה הכל יכול לקרות.

 

 

במקום השלישי: ליר שטרן- חוף הכרמל

 

 ליר שטרן- חוף הכרמל

 

 

״מצולות האנושות״ הסערה החד פעמית אשר פקדה את חוף הכרמל בחיפה הותירה אחריה מראה אפוקליפטי, אשר לרגע אחד הזכיר את קיצוניותו של הטבע מול מעשי ידי האדם. לפתע חוף ים תמים היה נראה כמו חזיון מקראי מסיפור ״המבול״ של נח.

 

נימוקי השופטות:

  • מנחה נופה: במבט ראשון בתמונה ניראה חוף ים מוכר, אך במבט שני, יש בו משהו מעט מפחיד ומתעתע, ואולי אפילו מלחיץ, כי כמו שהצלמת כתבה יש תחושה מאיימת בתמונה של אפוקליפסה, שאולי קרתה ואולי בדרך לקרות. הים אליו אנחנו מגיעים לחפש שלווה, פתאום נהפך למשהו מאיים וקיצוני העלול לסכן את כולנו. מבחינת הקומפוזיציה של התמונה הצלם מצליח להעביר לנו את המסר בצורה מעניינת על ידי הובלת העין שלנו מהבלגן של האבנים שהסערה פיזרה, ועד לשקט והשלווה של קו הים.
  • אורטל יהב: בתמונה זו ניכרות מספר סביבות קיצוניות מסוגים שונים. תחת פריים אחד.  חוף הים בזמן סערה קיצונית - מקום המסמל חופש ושמש נצבע בצבעים אפוקליפטיים ומלחיצים. בנוסף מזג האוויר הקיצוני הביא ומשה איתו מהמים לכלוך, סוג של זיהום שמבטא גם כאן את הקיצוניות בין יצירת הטבע לבין מעשי ידי האדם.
  • שלי רון: כמילות השיר של עופרה חזה:" לאורך הים אין גלים יש עולם שנשבר לרסיסים .."הים המקום אליו אנחנו הולכים תדיר עם ילדים ומהווה בילוי עבורנו יכול להפוך פניו בבת אחת ואיננו יודעים מהו אותו עולם המסתתר מתחת לפני השטח. אופן הצילום ממחיש את שני הצדדים האפשריים השלווה לעומת הכאוס
הצילומים שעלו לגמר התחרות

 מקום 4: קוון- אבנים רותחות

קוון: "אבנים רותחות באזור גיאותרמי למרגלות הר געש פעיל באיסלנד. האזור מלא בבריכות גופרית מבעבעות ובגזים רעילים שנפלטים כקיטור. אסור לשהות שם זמן רב."

 

 

מקום 5: ג'ניה וולינסקי- כפות רגליים

וולינסקי: "התמונה מדמה את הסביבה הקיצונית של החלל והמשפט האלמותי. טביעות הרגליים נראות כאילו החול בולט החוצה וזה מוסיף לתחושה שזוהי סביבה שאינה כפופה לחוקים של כדור הארץ."

 

 

מקום 6: דניאל ריינר- אדמה שרופה

ריינר: "גם בסביבה קיצונית, החיים חזקים מכל קיצון."

 

 

מקום 7: קרן יניב- מיתרים משמיים. הזוהר הצפוני בלפלנד

 

 

מקום 8: לימור בכר- זמן אפוקליפטי

בכר: "עיכוב בגשמים היה מקור לסופות אבק וחול מטורפות וכן יובש קיצוני בטנזניה."

 

 

מקום 8: גיא פריבס- דובים

פריבס: "בין סיביר לאלסקה, שנים ללא מגע אדם וטבע פראי במלוא הדרו."

 

 

 

מקום 11: שלומי מזרחי- ברבור באגם קפוא

מזרחי: "לדעתי, הסביבה הקיצונית של הטבע שגם עליו היא משפיעה. הברבור המסכן לא יכול לשחות באגם, ואילו לשחפים המעופפים הם כן יכולים  להמשיך בהרגלם.

התמונה צולמה בפארק lazienkikrolewskie שבוורשה - פולין."

 

 

מקום 11: זיו דינמן- Conclusion

זינמן: "הצילום מציג סביבה קיצונית בשקפו תוצאות מאבק הישרדות נקודתי, אך גם יומיומי, בו רק החזק יותר - שורד"