יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

התקבצות מאדים ונאשירה: מה אפשר ללמוד מהצבעים של הכוכבים?

יום שישי 02.11.18

מאדים האדמדם-כתום יחלוף הלילה, 2 בנובמבר, בסמוך לכוכב הצהבהב-לבן גאמא בקבוצת גדי. אבל מה אפשר לדעת על הכוכבים לפי צבעם בלבד?
-
 
גאמא בקבוצת גדי הוא אחד הכוכבים הבהירים בקבוצת הכוכבים גדי. הכוכב נקרא גם בשמו המסורתי: נאשירה. מקור השם נאשירה הוא מהשם הערבי אל-סעד אל-נאשירה, או "המזל של בר המזל". ואילו כוכב הלכת מאדים, שהגיע למרחק הקטן ביותר מכדור הארץ בסוף חודש יולי, מצוי בתקופה זו בקבוצת גדי, והוא נע ממערב למזרח ביחס לכוכבי השבת. תוך כדי מסעו על פני כיפת השמים, יחלוף מאדים כ-19 דקות קשת, או כחצי מקוטר הירח, צפונית לכוכב. שני הכוכבים ייראו מעל האופק הדרומי עם השקיעה.
 
גם נאשירה וגם מאדים בהירים דיים כדי להיראות גם בעין. מאדים הינו גרם השמים הבהיר ביותר בשמים לאחר הירח, נוגה וצדק, והוא בולט בגונו האדמדם-כתום. ואילו כוכב נאשירה נראה בגוונים צהבהבים-לבנים. מאדים בהיר פי 40 מנאשירה, אולם רק בזכות העובדה שהוא הרבה יותר קרוב אלינו. לשם השוואה, קרן האור היוצאת ממאדים מגיעה לעיננו תוך שש דקות, ואילו לאור הנובע מנאשירה לוקח כ-160 שנים להגיע לעיננו.
 
נאשירה הוא כוכב ענק. אם היינו מציבים את הכוכב במקום השמש שלנו, הוא היה מאיר באור חזק פי 60. למעשה, אנחנו יכולים לדעת את זה – אך ורק על סמך צבע הכוכב בשמים. כפי שפחם אדום במדורה קר יותר מפחם לבן במדורה, כך הטמפרטורה על פני השטח של כוכבים אדמדמים נמוכה יותר מאשר הטמפרטורה בפני השטח של כוכבים צהבהבים, כמו השמש שלנו. כוכבים לבנים חמים עוד יותר, ואילו כוכבים כחלחלים הם החמים ביותר. בדיוק הפוך מהאינטואיציה האנושית שלנו, שמזהה צבעים כחולים עם קור וצבעים אדומים עם חום.
 
 
מאדים. הוא אדמדם כי הוא מכוסה באבק אדמדם. אם נכסה את כדור הארץ באבק אדמדם, גם הוא ייראה אדמדם מהחלל. קרדיט: נאס
מאדים. הוא אדמדם כי הוא מכוסה באבק אדמדם. אם נכסה את כדור הארץ באבק אדמדם, גם הוא ייראה אדמדם מהחלל. קרדיט: נאס
 
 
ומה לגבי מאדים? כמובן, טמפרטורת פני השטח במאדים אינה אלפי מעלות. כמו כל כוכבי הלכת, מאדים אינו מאיר בזכות עצמו, אלא משקף את אור השמש שלנו. גם לכוכבי הלכת יש צבעים שונים, אבל מסיבות אחרות לחלוטין. במקרה של מאדים, האור הלבן מהשמש שלנו משתקף מפני השטח של מאדים חזרה לעיניים שלנו בגוונים אדמדמים, שכן האבק המכסה את אדמת כוכב הלכת מורכב בעיקר מברזל מחומצן.
 
במילים אחרות, מאדים אדום כי הוא מכוסה בחלודה – ואילו הכוכב נאשירה לבנבן-צהבהב כי הטמפרטורה שלו היא 7,520 מעלות קלווין. יחי ההבדל הקטן!
 
 
תגיות:
sky calendar Image
צבעי הכוכבים מעידים על הטמפרטורה שלהם | קרדיט: NASA Goddard