יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

אורנוס בניגוד: לגלות את מה שתמיד היה שם

יום רביעי 09.11.22

בחודש נובמבר יהיה אורנוס בנקודה המוארת והקרובה ביותר שלו לכדור הארץ, וזאת ההזדמנות שלכם לגלות את כוכב הלכת המוחמץ במערכת השמש
-
 
ב-9 בנובמבר 2022 יגיע כוכב הלכת אורנוס לניגוד, כלומר יעמוד בדיוק מול השמש, ישקע עם זריחתה ויזרח עם שקיעתה.
 
זו התקופה הטובה ביותר לצפות באורנוס, כוכב הלכת השביעי במערכת השמש, משום שהוא ייראה בשמיים כל שעות הלילה. בעת הניגוד יהיה אורנוס גם במרחק הקרוב ביותר לכדור הארץ, אולם אין לכך משמעות גדולה, בשל המרחקים האדירים בינינו: 2.5 מיליארד קילומטרים, לעומת 3 מיליארד קילומטרים בנקודה הרחוקה ביותר שלו מאיתנו.
 
אם הראייה שלכם טובה במיוחד ואתם יודעים בדיוק לאן להביט, בתנאים אופטימליים תוכלו לראות את אורנוס גם ללא טלסקופ – ובכל זאת כוכב הלכת לא התגלה עד סוף המאה ה-18. מדוע לא הבחינו בו האסטרונומים הבבלים או היוונים בעת העתיקה? ובכן, הם הבחינו בו, אלא שהם פשוט לא הבינו מה הם רואים.
 
כבר במאה ה-2 לפנה"ס כלל האסטרונום היווני היפרכוס את אורנוס בקטלוג שלו – אבל ככוכב שבת. התצפית של היפרכוס נכללה מאוחר יותר ב"אלמגסט" של תלמי, ומשם הופצה בימי הביניים למלומדים מוסלמים ונוצרים: אורנוס הוא כוכב ככל הכוכבים. חוקרים אלו חזרו על הטעות כשצפו באורנוס, וקטלגו אותו שוב כשמש. אז איך בכל זאת התגלה כוכב הלכת אורנוס? קראו כאן.
 
אורנוס הוא כוכב הלכת הראשון שהתגלה באמצעות טכנולוגיה, כלומר באמצעות הטלסקופ. כל כוכבי הלכת שהתגלו קודם לכן, התגלו בעין בלתי מזוינת. את אוראנוס גילה מחדש האסטרונום הבריטי ויליאם הרשל ב-13 במרץ, 1781. ואפילו הוא, הרשל, לא חשב בתחילה שמדובר בכוכב לכת, אלא השתכנע בכך שנתיים מאוחר יותר. אז אם תצליחו להישיר אליו מבט, דעו שלכדתם במבטכם את אחד מכוכבי הלכת החמקמקים ביותר. 
 
 
 
תגיות:
sky calendar Image
אורורה באורנוס. בתמונות הללו, שצילם טלסקופ החלל האבל, אפשר לראות גם את טבעות כוכב הלכת. קרדיט: נאס"א