יומן שמיים
יומן שמיים

גילוי וכיסוי בשמיים: אומיקרון בקשת מתכסה בירח

יום שלישי 18.9.18
- 21:08

הכוכב אומיקרון בקבוצת קשת מתכסה – ולאחר מכן מתגלה – מאחורי הירח, וזאת ההזדמנות שלכם לראות את השירה בשמי הלילה

בשעות הערב של ה-18 בספטמבר יכסה הירח שלנו על כוכב אומיקרון בקשת. מאחר שאומיקרון בקשת הוא כוכב בהיר מאוד וקרוב מאוד – באופן יחסי, כמובן – ניתן יהיה לראות את הכוכב מתכסה ומתגלה: נעלם ומופיע מחדש מאחורי שוליו המוארים של הירח.

השירה של שמי הלילה

לכאורה זהו אירוע אסטרונומי שגרתי, שאפשר להסבירו בקלות: כוכבים הנמצאים על מישור המִלקֶה, הוא המישור הגאומטרי של מסלולם של כדור הארץ ושאר כוכבי הלכת סביב השמש, נעלמים מפעם לפעם מאחורי הירח, ולעיתים רחוקות יותר מאחורי כוכבי הלכת, ולאחר מכן מופיעים מחדש.

אלא שגילוי וכיסוי זה מגלה לנו משהו עמוק על מקומנו ביקום. במסה "גילוי וכיסוי בלשון" דימה המשורר חיים נחמן ביאליק את הסופרים לאלה הפוסעים על נהר קפוא: הם נוהגים בשפתם כמי שהולכים על קרקע מוצקה, ואינם שמים לב למצולות השפה. לעומתם, טען המשורר, המשוררים מכירים במים הגועשים והסוערים תחתם, בהשתנות משמעותן של המילים לאורך הדורות.

תחת שמי הלילה

גם שמי הלילה נראים לנו קפואים, נצחיים, בלתי משתנים. כוכבים מסיביים בהרבה מהשמש שלנו נראים לנו כנצנוצים חיוורים המלווים את חיינו ביום־יום. אלא שיש דרך נוספת להביט בשמיים, דרך השירה. בְמָקום שאחדים רואים נצנוצים רגילים, אסטרונומים מקצועיים וחובבים מרגישים את השינוי המתמיד שהיקום מצוי בו, את הדרמה של כדורי הפלזמה, שחלקם, כמו אומיקרון בקשת, בוערים באורן של עשרות שמשות.

כיסוי כוכב בירח הוא הזדמנות טובה להתבונן ביקום כפי שהמשוררים חשים במים הקוצפים, המסוכנים, שמתחת לקרקע הקפואה של נהר המילים. אומיקרון בקשת הוא כוכב ענק שגונו כתום. הוא מאיר בעוצמה של ארבעים שמשות. אבל במרחק ארבעים וחמש שנות אור מכדור הארץ, הירח הקטן שלנו מכסה אותו ללא קושי. ממש עבד כי ימלוך. ומי יודע, אם יש כוכבי לכת המקיפים את אומיקרון, ואם על אחד מכוכבי הלכת הללו יש חיים תבוניים, אולי גם הירח שלהם מכסה על השמש שלנו. ואולי גם הם עומדים משתוממים מול המחזה.

אנימציה המראה את התכסות כוכב אלדברן בירח
במבט חטוף למעלה, שמי הלילה נדמים נצחיים ובלתי משתנים

זריחה מסוג אחר

תחילת ההתכסות בשעה 21:08, שעון ישראל, כאשר הירח מצוי גבוה בשמיים. רצוי מאוד להתחיל לצפות בירח כשעה ויותר לפני ההתכסות, ורצוי מאוד להשתמש במשקפת שדה או בטלסקופ קטן כדי לראות את הירח הולך ומתקרב לכוכב, עד שזה מתכסה מאחורי שוליו הכהים.

בשעה 22:14 יתגלה הכוכב בשנית מאחורי שוליו הבהירים של הירח. הצפייה בהתגלות תהיה מאתגרת, שכן אורו המסנוור של הירח יאפיל על הכוכב. כדי להתכונן נדַמֶה את הירח לשעון; מקום השעה 12 יהיה בחוד העליון של חרמש הירח. יש לחפש את הכוכב המתגלה מאחורי השוליים המוארים של הירח במקום של השעה 5.

אז אל תסתפקו בזריחות ובשקיעות השמש על הארץ. היו משוררים של היקום, פייטנים של שמי הלילה. הצטיידו בטלסקופ ובסבלנות ותזכו לראות זריחה של כוכב אחר על הר בירח.

מישור המִלקה כפי שצולם ב-1994 על ידי החללית קלמנטיין. משמאל ניתן לראות את מאדים, שבתאי וכוכב חמה, המקיפים את השמש במישור | NASA