יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

נולדתם במזל מאזניים? תגידו תודה ליוליוס קיסר

יום שישי 17.8.18

חפשו בשמיים את המחזה שנגלה לעיני יוליוס קיסר: צדק המתקרב לכוכב זוּבָּן אל־גָ'נוּבּי בקבוצת הכוכבים מאזניים
-
 
כוכב הלכת צדק הוא המושל בכיפה בשמי הלילה של חודשי הקיץ. הוא נראה היטב מעל האופק הדרומי עם שקיעת החמה, ובולט באורו הצהבהב־לבן. צדק נע בימים אלה על כיפת השמיים ממערב למזרח ביחס לכוכבי השבת, במה שמכונה "תנועה קדומנית", והוא מצוי בתחומיה של קבוצת הכוכבים מאזניים.
 
מי שיביט היטב בסביבתו של צדק יבחין בכוכב בהיר יחסית המצוי מעט מזרחית לו. זהו הכוכב המצוין באות אלפא בקבוצת מאזניים. השניים הולכים ומתקרבים בימים הראשונים של חודש אוגוסט, והקִרבה המרבית ביניהם תהיה ב-17 באוגוסט, שאז יחלוף צדק כחצי מעלה בלבד צפונית לכוכב. תופעה זו מכונה "התקבצות".
 
לכוכב אלפא במאזניים יש סיפור מעניין. שמו הוא זובן אל-ג'נובי, ופירוש השם הערבי הוא "הצבת הדרומית". מה למצבט ולקבוצת מאזניים? ובכן, בימי קדם היו הכוכבים שהיום אנו מזהים עם קבוצת מאזניים חלק מקבוצת עקרב, המצויה משמאלהּ, והכוכב אלפא סימל את הצבת הדרומי של העקרב. רק במאה הראשונה לפני הספירה הבחין יוליוס קיסר שהשמש מצויה בתחומי הצבתות של קבוצת עקרב ביום שוויון הסתיו. בלי לחשוב יותר מדי הוא הפקיע תכף ומייד את כוכבי הצבתות מקבוצת עקרב וקרא לקבוצה החדשה "מאזניים", שכן היא מאזנת בין היום והלילה.
 
 
גאיוס יוליוס קיסר. קיבל כמה החלטות שנויות במחלוקת, אבל ההמצאה של קבוצת מאזניים – הברקה.
גאיוס יוליוס קיסר. קיבל כמה החלטות שנויות במחלוקת, אבל ההמצאה של קבוצת מאזניים – הברקה.
 
זובן אל-ג'נובי הוא כוכב כפול, אבל כזה שאפשר לראות בעין: הביטו טוב טוב ותוכלו לראות שלכוכב יש מלווה קטנטן המצוי מעט מעליו ומימינו. כמובן, המראה יפה יותר מבעד למשקפת או לטלסקופ קטן, שאז אפשר לראות שהכוכב הגדול, הבהיר יותר, זוהר באור לבן ואילו הכוכב הקטן מאיר באור לבן־צהבהב. שני הכוכבים אכן מצויים זה ליד זה, באופן יחסי, שכן שניהם מצויים במרחק דומה מאיתנו – כ-75 שנות אור. תצפיות אסטרונומיות מראות שהכוכבים נמצאים במרחק 5,400 יחידות אסטרונומיות, או 0.08 שנות אור, זה מזה. נוסף על כך, מתברר שכל אחד משני הכוכבים הוא בעצמו מערכת בינאריות, כך שלמעשה אנו מביטים באורם המשותף של ארבעה כוכבים, לפחות.
 
sky calendar Image
הכוכב הכפול זובן אל־ג'נובי. קרדיט: AAO/STScI/WikiSky