סקרני חלל
סקרנות אסטרונומית

למה גלקסיות הן עגולות ושטוחות?

גלקסיית הסומבררו
גלקסיית הסומבררו | צילום: NASA/ESA

יש עוד כוחות שפועלים על חומרים מלבד כוח הכבידה, כמו למשל: כוח צנטרפוגלי. מכירים את הכוח שפועל על קרוסלה מסתובבת, זה שגורם לכיסאות המחוברים אליה לעוף כלפי חוץ מהמרכז? ובכן אותו כוח פועל גם על כל מה שמסתובב ביקום. לפעמים הוא חזק דיו כדי להתגבר על כוח הכבידה. אם תסובבו דלי מים מעל ראשכם מספיק מהר, המים לא יפלו לקרקע, אלא ייזרקו כלפי תחתית הדלי וישארו בו.

זו הסיבה שבגללה, לצד הצורה הכדורית של כוכבי הלכת וכוכבי השבת, צורה נפוצה נוספת ביקום היא הדיסקה. מערכת השמש שלנו היא בצורה של דיסקה, או כדור שטוח, וכך גם הגלקסיה שלנו, שביל החלב. אבל גם כוכבי לכת מסתובבים מהר מאוד- למה הם לא הופכים לדיסקה?

מאחר שכוח הכבידה נחלש עם המרחק, במערכות גדולות כמו מערכות שמש וגלקסיות, הכוח הצנטריפוגלי של הסיבוב גובר על כוח הכבידה של הכוכבים השונים, כך שהתוצאה היא דיסקה. הכוכבים בגלקסיה, למשל, רחוקים כל כך ממרכז המסה שלה, שהם נמשכים בתנועה מעגלית לאורך רדיוס הסיבוב בכיוון הפונה החוצה ממרכז המעגל, בדומה לכוח שאנו מרגישים ש"מנסה" לזרוק אותנו החוצה מהקרוסלה.

למעשה, גם כדור הארץ איננו כדור מושלם. בגלל סיבובו המהיר על צירו, כוחות צנטריפוגליים משטחים את הקטבים ומותחים כלפי חוץ את אזור קו המשווה. אם כדור הארץ שלנו יפסיק להסתובב (ואנחנו ממש מקווים שזה לא יקרה לעולם), אזי האטומים יסתדרו מחדש בצורה אופטימלית והכדור שלנו יהיה סוף סוף כדור.

לא אוהבים את עגלגלות כדור הארץ? רוצים לחיות בקצה של עולם שטוח, ולקפוץ לחלל מתי שיתחשק לכם?